Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

poten zonder schoren?

Gestart door conducteur, 14 september 2011, 20:26:38 PM

conducteur

Ik ben op zoek naar een betere techniek om mijn poten van het minibaantje te bevestigen aan het baantje zelf. Momenteel zitten die telkens vast met 2 M6 bouten, maar daar zit een pak speling op en staat niet erg stabiel, voorlopig werk ik op twee schragen, maar een deftige presentatie is natuurlijk belangrijk en zou het baantje op ong 1m willen. Is het mogelijk om poten zonder schoren (= schuin geplaatste balken) te maken, want die moeten oftewel met bouten vastgezet worden (pakt redelijk wat tijd in beslag) of vast bevestigen (geen optie, gaat niet moet demonteerbaar blijven, of neemt teveel plaats in in de auto)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Kees-Jan

#1
Ik zal straks wat foto's maken en plaatsen van mijn module systeem.

Kees-Jan

nb ik heb oproepdienst dus het kan zijn dat het er niet vanavond op staat.

ToThePoint

#2
Misschien inklapbare poten (met scharnieren) die onder het blad komen? Dan kunnen ze met vijzen in elkaar gestoken worden, zijn ze stevig en weggeklapt pakken ze geen plaats in.
Zeker niet als u een opkant hebt aan uw minibaantje.
KAn morgen eens een foto nemen van een camping tafelken.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Johan Poelmans

#3
Mijn poten zitten met 4 houtschroeven vast, haaks op elkaar, zodat de poot echt wel in de hoek getrokken is. Dat valt enorm mee qua wiebelen (had er ook schrik voor. Maar blijkbaar komt hier al het gewiebel vanuit de stelschroef onderaan de poot, niet uit de poot zelf.
 

Michiel

#4
Hoi Rian, je zou ook kunnen opteren voor de mechanische contructie voor de poten van de forumbaan.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

#5
@Michiel: dat zal toch zeker wiebelen? Oftewel moet het zeer goed spannen.

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Mijn poten zitten met 4 houtschroeven vast, haaks op elkaar, zodat de poot echt wel in de hoek getrokken is. Dat valt enorm mee qua wiebelen (had er ook schrik voor. Maar blijkbaar komt hier al het gewiebel vanuit de stelschroef onderaan de poot, niet uit de poot zelf.



Het is de bedoeling om het baantje te kunnen demonteren, houtschroeven zullen toch zot gaan draaien na enkele keren? Of niet?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Johan Poelmans

#6
Mja OK, bij mij waren ze bedoeld om 1 of 2 keer in hun levensduur te verhuizen, scheelt wel.

Maar dan nog: als je metrische bouten met fatsoenlijke 'rondel' langs de 2 zijden van de hoek gebruikt, dan span je de poot nog steeds in 2 richtingen in de hoek, dus volgens mij hetzelfde effect.
 

conducteur

#7
Vandaag een testopstelling gemaakt met twee latten van 18*70 die ik aan elkaar haaks op elkaar geschroefd heb, waaraan een poot bevestigd werd met twee M6 bouten (haaks op elkaar ipv evenwijdig nu). Heb nog altijd de indruk dat daar een pak speling op zit. Misschien is het probleem te lossen met twee extra plankjes zoals bij de forumbaan (zie foto), maar dat zal voor morgen/later zijn.


Het grote probleem met bouten is (althans volgens mij) dat die niet echt in het materiaal zich vastgrijpen zoals schroeven, maar enkel het oppervlak van twee delen met grote kracht tegen elkaar duwen. Je moet een gat maken waarin de bout past dat net groot genoeg is om de bout door te steken, Dat zal altijd wel een beetje te groot zijn (=speling).

De poten van de modulebaan 'Wiltz' in onze treinclub zijn met scharnieren bevestigd en kunnen dus inklappen. Ik denk dat dat een meer spelingsvrije oplossing is. (vijzen grijpen zich echt vast in het materiaal, en de verbinding scharnier<-> houten poot kan eventueel gelijmd worden) maar hoe de poten blijven staan eenmaal ze uitgeklapt zijn is mij een raadsel. Vrijdag even uitzoeken hoe dat werkt.

@Rees-Cees: You have mail.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

ToThePoint

#8
@conducteur

Een van de eerste antwoorden wat mijn advies om het zo te doen.
De poten van b.v. een campingtafeltje worden vast gehouden door en ijzers die scharnieren en als de poten uitgeklapt zijn in elkaar klikken.
Ook staan de uitklapbare poten schrans.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Gerolf

#9
Die foto wou ik nog opzoeken, maar je hebt hem blijkbaar zelf gevonden. Op deze manier heeft mijn minibaantje in 2008 in Mechelen gestaan. Dat was vrij stabiel, ook al waren de poten 130cm lang [;)]
Door bouten en carrosserie-ringen (erg grote rondellen) te gebruiken zit de verbinding onwrikbaar vast. Houtschroeven zitten ook vast, maar wat als je ze de tiende keer uit- en terug inschroeft?

Het (weinige) wiebelen van mijn baantje werd veroorzaakt door de verbindingen in het kader zelf, dat ik hier en daar open moest laten [:I]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

#10
Zal ik eens proberen. Mijn Metabo eens klaarzetten om te zagen.  Houtschroeven gebruiken om twee delen te bevestigen met elkaar en daarna terug losschroeven zijn inderdaad uit den boze.

EDIT: De testopstelling van gisteren hermaakt, maar dan een stuk properder, met het oog om de twee extra 'steunen' te voorzien. Ik heb zo een vermoeden dat ik de houtconstructie van het baantje lichtjes zal moeten wijzigen. Met hout van 18*69 zijn de grootste rondellen die ik erop krijg ongeveer even groot als 10 cent.En dan is het nog krap, ik heb 7mm tussen de bouten. (in theorie) (69-2*18(twee steunen)= 33mm tussenruimte.Daarnog 2*6mm (M6 bouten) vanaf =21mm, in drie gelijke stukken (twee bouten-> drie gelijke stukken) =7mm)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

#11
69mm is niet zo hoog voor een kader, maar wat laat om te vervangen misschien ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

conducteur

#12
De buitenste latten zijn zonder problemen te vervangen door hogere daar de voorkant van het baantje 12mm multiplex is op ong 11cm, om het bedieningspaneeltje aan op te hangen. Weet weeral wat ik kan doen. Terwijl we toch bezig zijn de poten vervangen door min 44*44 ipv 27*34(had ik nog enkele meters van liggen, verkeerde besparing, niet sterk genoeg)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Paulogic

#13
En zou zo'n constructie niet helpen voor de stabiliteit ??



Je kan dan door het uiterst uit elkaar schuiven van die latten en opspannen
(vleugelmoer) de speling toch onderdrukken.
mvg,
Paul(ogic)

conducteur

#14
Dat kan eventueel lukken, al zou ik de dwarsverbinding dan diagonaal plaatsen en uit ??n deel maken. Maar (dwars)verbindingen / schoren wil ik zoveel mogelijk vermijden. Het is nl niet de bedoeling dat je uren bezig bent met de opbouw van het baantje. Morgen denk ik tijd te hebben om hout te halen om de constructie lichtjes aan te passen en Gerolf zijn systeem te gebruiken.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum