Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Reed relais.

Gestart door dikken, 21 oktober 2005, 09:35:28 AM

dingske

#15
Ik heb ook nog een vraagje, ik heb een marklin baan aangestuurd met een mobil station. Ik wil ook stroom detectie doen, kan dat? Heeft er misschien iemand een schematje van?


Groeten Wouter
Ik wil groot zijn in iets kleins.

hobbyist

#16
Dat kan zeker. De onderstaande schakeling werkt zowel voor analoge ( gelijkstroom als wisselstroom) en digitaal.



n/a

#17
citaat:
Geplaatst door dingske

Ik heb ook nog een vraagje, ik heb een marklin baan aangestuurd met een mobil station. Ik wil ook stroom detectie doen, kan dat? Heeft er misschien iemand een schematje van?


Groeten Wouter



Dus een bezetmelder voor C-Rail

trickl

#18
Hobbyist,

de door jou bijgevoegde schema's lijken zelfs voor mij doenbaar, alleen heb ik nog een vraagje.
Ik zou het rechter schema gebruiken, om ook stilstaande treinen te kunnen detecteren. Het schema is mij redelijk duidelijk, behalve die 2 bollekes met een pijl ernaast (bij R5 en onder R3). Kan je dit eens duidelijk maken aub?

Groetjes,
PP

hobbyist

#19
laat ons zeggen dat er een trein stilstaat op het blok dus een 1 aangeboden op de zwarte pijl. verbind je deze uitgang met het volgende blok of achterliggend blok aan R5 dan komt een signaal op de stop de staan en deze trein zal dan stoppen. De treinen kunnen dus nooit met elkaar in aanraking komen. Het enige nadeel is als je de afgekoppelde wagons ook laat detecteren je er met de trein niet bij kunt komen, enkel en alleen als je de treindetectie uitschakeld met een sckakelaar. Het mooie er van is,als je aan deze schakelaar een rangeersein koppeld. Je hebt er voor ieder blok dat je maakt een schakeling nodig. Als je de punten niet aansluit wordt de trein enkel maar gedetecteerd en zal hij niet stoppen ingeval dat er ??ntje op dat betreffende blok staat.

trickl

#20
Bedankt voor het snelle antwoord.
Ik zal deze schakeling eens proberen te maken (zal wel moeten wachten tot de paasvakantie). Eerst zal ik zeker nog zonder gekoppelde blokken werken, omdat ik momenteel gewoon een controlepaneel wil maken die een weergave doet van de bezetting in mijn schaduwstation. Later kan ik dit misschien uitbreiden.
Nog een vraagje (ze blijven komen h? [:)] ): moet die hulpstroom 5 volt zijn? Mag dat ook standaard 12 volt zijn van een transfo die ik nog staan heb? Indien zo, wat moet er aan het schema veranderd worden, zodat er niets doorbrand?

Groetjes,
PP

hobbyist

#21
Het moet inderdaad 5V zijn als je de led met bijbehorende weerstand wilt gebruiken zoniet zal de led in een rokende schoorsteen veranderen. Indien je het signaal wilt gebruiken op de computer zal het nooit de 5v mogen overschrijden. Ik gebruik hier voor een oude computertransfo. 5v voor de extra voeding en 12v voor de verlichting. Zo doet een recyclage transfo nog dienst.

Gerolf

#22
... of je verhoogt de weerstandjes naar de 5v (minstens verdubbelen)
Maar een 5 volt hulpvoeding kan later nog van pas komen. Ik heb ook een (zeer oude, niet geschakelde) computervoeding bij mijn treinvoeding geplaatst.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

hobbyist

#23
Het beste is het te bouwen zoals het er opstaat. Op de uitgang R3/T5 en de ingang van R5 kun je best pennetjes plaatsen zodat je ze altijd nadien onderling kunt doorverbinden met een draadbrug. Dat spaart een hoop zoekwerk later uit.

trickl

#24
Hoi,

ik zal deze week eens proberen om de opgegeven schakeling te maken.
Om nog even op het voltage onderwerp terug te komen:
ik heb momenteel een voeding liggen die ik op 4,5v of 6v kan zetten.
Als ik nu 4,5v neem zal dit toch geen problemen geven zeker? Of moet er 5v zijn om de schakeling zelf te doen werken?

Groetjes,
PP

Gerolf

#25
Waarschijnlijk mag je gerust zijn met de 4,5
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

#26
Maar 6 is ook geen probleem,als je er dan maar geen TTL IC achter zet
zonder IC zou ik 6 volt nemen.

wim

trickl

#27
Hallo,

ik heb de schakeling gebouwd en getest...
Jammer genoeg werkt het niet.
Als er geen trein op de sectie zit komt er stroom op het spoor (zoals hoort), van het moment dat er een trein op de sectie komt, wordt de stroom naar de sectie afgebroken, en krijg ik ook geen brandende led.
Duidelijk niet goed dus.
Ik zal toch maar voor de reed contacten en de relais kiezen.
Als iemand nog suggesties heeft, graag.
Ik ben wel een beetje teleurgesteld.

Groetjes,
PP

hobbyist

#28
Niet opgeven. Bij mij lukte het ook niet voor de eerste keer. Fout gemaakt in de schakeling. Check nog eens alles na. misschien toch iets over het hoofd gezien desnoods door iemand anders . met twee ziet men meer dan alleen. Ik zal het eens proberen met mijn digitale LGB treinen. Deze schakeling het in enkele jaren geleden gemaakt Bij mij werkt het in ieder geval wel met analoge treinen.

trickl

#29
Het lijkt er op dat de T3 toch een melding geeft aan de triac, maar deze is niet aangesloten.
Kan ik deze weglaten?

Groetjes,
PP