Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Reed relais.

Gestart door dikken, 21 oktober 2005, 09:35:28 AM

dikken

Mijn baan is op dit ogenblik uitgerust met zelfgemaakte massakontakten voor het aansturen van het beveiligingssysteem. Het werkt als volgt: Een fijn metalen stripje vernieuwd zilver wordt aan de onderzijde afgeplakt met wat scotch-tape. De rand wordt lichtjes omgeplooit en over een rail gelegd. Als er een wisselstroom wielstel over gaat, wordt de massa doorgegeven en schakelt het daarmee verbonden relais.
De nadelen:
1. bij elk wielenpaar van een lange trein ,wordt er massacontact gelegd en klikt het relais telkens .
2. het is richtingsonafhankelijk
Het voordeel:
1. bedrijfszeker
2. duurzaam ( gaat nooit stuk)

Nu dacht ik dit te vervangen door reed-relais.

mijn vraag:
1. kan ik de bedrijfszekerheid blijven garanderen?
2. kan ik dit richtingsafhankelijk maken door het relais links of rechts van de middenrail te positioneren. Be?nvloed de magneet onder de loc een reed relais die niet recht onder die magneet hangt maar ong. 1cm verwijderd ?
3. Duurzaamheid? ( heb reeds verhalen gehoord ivm het blijven plakken van de contacten)
4. De reed's van marklin zijn behoorlijk duur. Bij conrad gaan bepaalde relais (fijne glasrelais geschikt voor 24 tot 100 V)voor minder dan de helft over de toonbank. zijn die bruikbaar?
5. kunnen de magneten eventueel de decoders ontregelen?
Bart Lambert
3-rail gebruiker
Ecos bediening
www.modelspoorhobby.be

just4fun

#1
Hallo 'dikken',
bedrijfszeker zijn die reedjes zeker. Op m'n vorige baan hebben zo'n 20 jaar lang reed-relais gestaan en die deden dagelijks hun werk, zeker als ge daar een relaistje mee aanstuurd en niet rechtstreeks 'zware' belastingen mee gaat aansturen (dus niet rechtsreeks een wisselspoel omschakelen).
De reed-relais kocht ik bij de electronicahandelaar 'om de hoek' en niet via m'n treintjeshandelaar, die zijn inderdaad veel te duur.
Ik had de relaistjes onder het spoor gemonteerd, dit spoor lag wel niet op een kurklaag en was niet voorzien van steenslag (gewoon bloot dus), maar de afstand magneet-relais was zo toch al gauw een kleine centimeter en, zoals ik al zei, dat werkte perfect.
Ik ondervond ??n nadeel: het reed-relais schakelde zowel bij de noord- als de zuidpool, 2 keer dus, maar misschien lag dat aan het soort magneetjes dat ik onder m'n locs had hangen?
Groet,
Paul


Havoc

#2
1: een reed gaat bij correct gebruik enkele miljoenen malen mee, zou dus moeten kunnen
2: ja, maar dat gaat afhangen van de keuze van relais, magneten, de afstand relais-magneet etc. In principe mogelijk, maar het kan misschien wat experimenteren vragen.
3: blijven plakken van reeds is typisch als je er te grote stromen mee wil schakelen of als je er andere relais mee stuurt en die zijn niet voorzien van een diode over de spoel om de overspanning bij afschakelen op te vangen.
4: geen probleem. prijsverschil is enkel een gevolg van verpakking, merk etc.
5: gewone huis-tuin-keuken magneten niet. Die magneten die daar in slagen zullen eerst je motor flink ontregelen en waarschijnlijk gaat je loc niet meer vooruit als hij boven een schroef in de ondergrond staat.

citaat:
Ik ondervond ??n nadeel: het reed-relais schakelde zowel bij de noord- als de zuidpool, 2 keer dus, maar misschien lag dat aan het soort magneetjes dat ik onder m'n locs had hangen?


Soort magneet en vooral de orientatie van magneet tov reed. Kan het zijn dat je de reeds dwars op de rijrichting hebt en de (staaf)magneten met de rijrichting? Indien ja, probeer eens met een magneetje dat "in de dikte" gemagnetiseerd is (zo'n schijfje dat langs 1 kant N, de andere Z is) en dan met slechts 1 pool naar de reed gericht.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

M4m

#3
Ik heb uit ervaring geleerd dat je reed relais best op een recht stuk spoor legt als je de magneetjes niet dicht tegen de assen hangt.
Door de zijdelingse uitzwaai in de bochten komt het voertuig waar het magneetje onder hangt misschien buiten het werkingsgebied van de reedrelais.
Ook uit ervaring, de lokmotor heeft ook een magneet en kan ook het reedrelais bekrachtigen, het betreft hier wel een lokje dat laag tegen de rails hangt en met de motor onderin.

Wat richtingafhankelijkheid betreft, je schrijft je relais links of rechts van de middengeleider te hangen, dan moet je er wel rekening mee houden dat je magneet onder de trein ook links of rechts moet hangen en ik denk dat je dan niet meer achteruit kan rijden omdat links dan rechts wordt en vice versa.

Als je erop let waar de decoder in de lok zit, hang je de magneet gewoon aan het andere uiteinde van de lok.

Reedrelais zijn denk ik ook wel achter het hoekje bij de elektronica winkel te verkrijgen, dan kan je eens proberen met ??n of twee reedrelais.
Ter vervollediging, mijn ervaring met reedrelais is op een speelbaantje en de reedrelais liggen in het midden van het spoor.
Ik hoop dat je wat hebt aan mijn tips en verder nog succes.
Spoorse groeten, Peter

tonycabus

#4
Reeds blijven inderdaad soms wel eens plakken, ook omdat ze uieindelijk na veele malen schakelen remanent magnetisme opbouwen.
Maar dat gebeurt meestal bij toerentalopnemers in machines, heb ik gemerkt, na een jaar of tien, vijftien. En met vrij sterke magneten. Maak je op de modelbaan dus maar niet teveel zorgen daarover.
Waar je wel moet op letten, is dat er steeds een stroompje van enkele milliamp?res doorloopt, ook bij elektronische schakelingen.
Niettegenstaande de gasvulling willen ze wel eens geen kontakt maken als de stroom miniem is. Bij gewone relais is dat nog uitgesprokener omdat hun kontakten aan de lucht zijn blootgesteld!
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

trickl

#5
Hoi,

Even dit draadje oppikken.
Ik wil reed contacten gebruiken op mijn baan om bipolaire relais aan te sturen. Zo kan ik bezetmelders maken voor mijn schaduwstation.
De vraag is: welke magneetjes kan je onder de treinen hangen? Kan iemand een referentie of zo geven (b.v. bij Conrad of zo). Ik heb absoluut geen idee hoe sterk te magneetjes moeten of mogen zijn.
Bedankt.

Groetjes,
PP

Gerolf

#6
504211 - 89 is een mogelijkheid bij conrad
Persoonlijk zou ik baanvakdetectie toch eerder via stroomdetectie doen. Het probleem met reeds en andere momentschakelaars is dat je bij het opstarten van je baan je systeem nog moet zeggen waar er een trein is. Pas als hij langs een contactje rijdt is er immers een detectie.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

#7
Ben ik het volkomen mee eens,het stroomdetectie systeem is:
Goedkoper dan reed contacten
Eenvoudiger dan reed contacten.
Betrouwbaar.
En zoals al gezegd continu info en niet alleen als je er overheen rijdt.
stroomdetectie een absolute aanbeveler.

wim

Gerolf

#8
citaat:
Geplaatst door ysbeer

stroomdetectie een absolute aanbeveler.
We hebben een nieuwe reclameslogan [:D] [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

trickl

#9
Ik kies voor het relais en reed system voor volgende redenen:
1. Een bistabiele (of bipolaire) relais "onthoud" ook bij stroomonderbreking zijn stand. Als id de treinen 's nachts laat staan, en de volgende dag weer ga rijden zal het systeem nog altijd de juiste toestand aanduiden.
2. Ik rijd volledig analoog. Als een trein dus stilstaat komt dat door een stroomonderbreking op een ge?soleerd stuk rail. Hoe kan je dan stroomdetectie doen?
3. Ik zie dit allemaal ook nog een beetje als een knutsel en leerproces, zo steek ik ook nog het een en ander op.
Ik ben bereid om eventueel met stroomdetectie te werken als dit kan met de bovenstaande beweegredenen.

Groetjes,
PP

ysbeer

#10
alles wat jij wil kan beter met stroomdet.
schemas en alles wat je moet of wil weten is hier op dit forum zeer ruim aanwexig.
bistabiele relais zijn duur en zeker voor dit doel uit de tijd

ARgument een gaat wel op maar is ook bij stroomdetectie het zelfde of  beter.
Haal maar eens een lok van de rails,de stroomdetec.merkt dit meteen en pas de situatie direct aan.
nig erger zet een lok op de rais,weer merkt de stroomdect het meteen
bij reed contact is dit niet het geval.
automastische besturing is echt veel moeilijker.
stroomloze stukken blijven hun melding behouden door over het contact een weerstnd te zetten van b.v 1000 ohn.
wil je expirimenteren dan is juist dit je kans.
ook als je later digitaal gaat dan is dit de methode.

wim

trickl

#11
citaat:
Geplaatst door ysbeer


wil je expirimenteren dan is juist dit je kans.


Ik zal eens een schemaatje opzoeken, en ook eens een stroomdetectie systeempje opzetten. Ben nog volop aan het testen en nadenken hoe ik mijn schaduwstation moet bewaken, en dus wil ik wel eens alle mogelijkheden (betaalbare) proberen.
Feedback volgt nog (al kan dit een tijdje duren).

Groetjes,
PP

Gerolf

#12
Nog een voordeel van stroomdetectie is dat je ook je wagons kan detecteren:
Als je een weerstand over de wielen plaatst, van pakweg 10K, worden ook losse wagens gedetecteerd. Dat is vooral nuttig als er een koppeling lost ...
Dat kan een echte weerstand zijn (klassiek of smd) maar er bestaat ook het "grafiteren" (spuitbusje of kwast en weerstandverf)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

trickl

#13
Ik heb een eenvoudige schakeling voor stroomdetectie gevonden. Is dit bruikbaar voor mijn toepassing? http://members.home.nl/robert.evers/bezetmelding.htm
Ik zou gewoon een led aansluiten op de stroomdetectie om zo de bezetstatus aan te duiden. De S88 bezetmelder zal ik niet gebruiken.
Indien dit bruikbaar is, hoe moet ik dat dan aan de rails aansluiten, ook op de stroomloze secties. Ik rijd 2 rail gelijkstroom analoog.
Bedankt.

Groetjes,
PP

n/a

#14
Stroomdetectie voor de analoge baan,