Ondergrond schaduwstation

Gestart door Cozzy, 30 augustus 2011, 12:35:28 PM

Cozzy

Ik ga binnenkort voorzichtig beginnen aan de opbouw van de eerste, niet zichtbare laag van de modelspoorbaan en vraag mij af wat wijsheid is :

de sporen meteen op de ondergrond (= houten raamwerk met daarop berkentriplex) bevestigen
of
gebruik maken van een of andere vorm van spoorbedding (kunststof of kurk) bovenop de berkentriplex voor geluidsisolatie?

graag jullie ervaringen!

Groeten!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

Michiel

Ik zou zeker een geluidsisolerende ondergrond gebruiken. Maar welke?

Ik weet niet in welke schaal je gaat beginnen, maar ik heb gemerkt dat voor schaal N louter kurk niet veel effect heeft. Kurk in combinatie met bijvoorbeeld XPS (parket-ondervloerisolatie) blijkt wel vrij effectief.

Ik heb een kort verslag van een vergelijkende test gemaakt. Misschien dat het je iets wijzer maakt? Of anders zelf een paar materialen uitproberen op teststrookjes? Succes met je zoektocht naar functioneel dempingsmateriaal.

http://fbn1920.be/tips-en-techniek/demping-rijgeluid
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

Zeker het geluid dempen... Maar hoe blijft nog steeds een veelbesproken onderwerp.

Op mijn P87 proefbaan had ik de rails op rubber matten gelegd bovenop de XPS ondergrond en met zwaardere wagonnen was het geluid miniem. De wissels had ik echter vastgelegd met FixAll van Soudal en daar was de overdracht naar de ondergrond zo bleek, nog minder... Vandaar af heb ik de rubber ondergrond niet meer gebruikt en sporen gekleefd met FixAll.

T03

Op de ondergrond van schaduwstation, multiplex 8mm op MDF 18mm vakwerk heb ik 2 lagen van 2 of 3mm parketisoleer gelegd vastgelijmd met siliconelijm. De sporen zijn om de +/-10 cm vestgelijmd om het contact te minimaliseren. Sommige bochten, waar nodig, met kleine vijsjes verstevigd. Het resultaat wat geruisloosheid betreft geef ik 7/10, te weinig naar mijn zin.
Kurk gaf minder goed resultaat.
Styrodur 3cm, zou het niet weten.

SpGr
Marc

"I have a train riding in my brain"

Cozzy

Hoi Michiel,Dirky en Marc,

Bedankt voor de info en de vergelijkende test!

Oh ja, effe vergeten te vermelden in 't eerste berichtje: ik bouw in HO gelijkstroom, Tillig code 83 rails.

Ik ben er nog niet helemaal uit wat 't wordt... De vraag is eigenlijk ontstaan nav hetgeen ik nu al gebruik op mijn teststukn nl. Trackbed van Woodland Scenics.

bron: site van het merk zelf

Op zich geeft dit voor mij een prima resultaat op het teststuk, alleen vind ik het nogal aan de dure kant voor het onzichtbare deel mee uit te rusten.
Ik ga enkele van jullie voorstellen ook eens uitproberen (o.a. xps) en zien welke resultaten het geeft.
Met wat geluk ben ik een pak goedkoper uit, in 't andere geval kan ik ook nog steeds m'n huidige materiaal gaan gebruiken voor de schaduwzijde.

Groeten!
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Dirky

Zeker het geluid dempen... Maar hoe blijft nog steeds een veelbesproken onderwerp.

Op mijn P87 proefbaan had ik de rails op rubber matten gelegd bovenop de XPS ondergrond en met zwaardere wagonnen was het geluid miniem. De wissels had ik echter vastgelegd met FixAll van Soudal en daar was de overdracht naar de ondergrond zo bleek, nog minder... Vandaar af heb ik de rubber ondergrond niet meer gebruikt en sporen gekleefd met FixAll.




Hoe dik maakte u de fixall ?
gebruikte je afstandjes ?
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Dirky

Maximaal de dikte van het rubber, dus 2mm. De wissel hangt als het ware tussen twee stukken rail en die ruimte heb ik op verschillende plaatsen opgevuld met de FixAll...

Michiel

Dirk, de wissel rust dus half-zwevend op rubber-achtige lijmkussens. Logisch dat het uiterst stil is. Goed gevonden. Maar met het ballasten zal het totaal anders gaan klinken. Welke ballast gebruik je opdat het rolgeluid toch uiterst stil blijft?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Michiel

Dirk, de wissel rust dus half-zwevend op rubber-achtige lijmkussens. Logisch dat het uiterst stil is. Goed gevonden. Maar met het ballasten zal het totaal anders gaan klinken. Welke ballast gebruik je opdat het rolgeluid toch uiterst stil blijft?



Ik vermoed dat hier geballast wordt.
Het gaat om een schaduwstation Michiel.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

INFO

Tom,

Bespaar je de moeite en bespaar je het geld voor het isoleren. Het resultaat en het effect is het niet waard. Zodra je de rail en het isolatie materiaal vast zet is het effect verloren gegaan.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Michiel

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Michiel

Dirk, de wissel rust dus half-zwevend op rubber-achtige lijmkussens. Logisch dat het uiterst stil is. Goed gevonden. Maar met het ballasten zal het totaal anders gaan klinken. Welke ballast gebruik je opdat het rolgeluid toch uiterst stil blijft?



Ik vermoed dat hier geballast wordt.
Het gaat om een schaduwstation Michiel.


Inderdaad Jean-Paul. Goed gezien! Zeker een methode om te overwegen [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bumper

Hallo,

Als beginneling heb ik ook al verschillend ondergronden uitgetest.
Beste resultaat (kwaliteit prijsverhouding) voor mij, in een bouwmarkt een rol uitzettingsvoeg gekocht(hetgeen men tussen de muur en de chape steekt, de naam ontsnapt mij).Op maat gesneden met een schaar, onder de rails gelegd, en dat alles, rails en isolatie, met de goedkoopste tube siliconen vastgelegd. Zelfs mijn oude metalen rails van M?rklin doen het hier goed op. Tot hier toe nog geen problemen gehad. De rails blijven perfect liggen, de siliconen kunnen de uitzetting omwille van temperatuursverschillen goed opnemen en bij aanpassingen zijn de rails zeer snel losgemaakt. Bovendien helemaal niet duur.
Hopelijk heb je er wat aan.
 

ysbeer

citaat:
Geplaatst door INFO

Tom,

Bespaar je de moeite en bespaar je het geld voor het isoleren. Het resultaat en het effect is het niet waard. Zodra je de rail en het isolatie materiaal vast zet is het effect verloren gegaan.



Dat is abosluut niet waar,ja als je de kurk of rubber,vast schroeft en de rails door het rubber ook,dan zal het niet veel(niks)helpen.
Maar met de goede lijm is echt veel te bereiken.
STevige ondergrond helpt uiteraard ook veel,maak geen klankkasten.
wim

Bert Ossevoort

Misschien al eens genoemd maar ik heb in een gedeelte schaduw station en klim spiraal ,het goedkoopste dubbelzijdige foam plakband gebruikt ,dit is volgens mij wel het stilste van bevestigen van de rail [zie ook wim zijn opmerking]
er is 1 nadeel bij wijzigen ,het verwijderen van de plak resten onder de rail [weghalen op zich met plamuur mes gaat prima]
Zou zeggen test test...?
succes met de opbouw in iedergeval en we lezen wel wat er gebruikt is !
Bert.

Cozzy

Hoi allemaal,

Bedankt voor de tips, ik denk dat ik nog wel eea kan uitproberen, o.a. de foam plakband lijkt me ook interessant.
Enfin, nu heb 'k effe tijd nodig om het allemaal uit te proberen [:)].
Alvast bedankt voor de talrijke tips en tricks!
Ik laat jullie zeker weten wat 't geworden is!

Groetjes,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog