Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...

Gestart door Johan Poelmans, 20 augustus 2011, 14:09:23 PM

pieter

Met alle respect hoor, dit is en blijft rommelen!
In Nederland hebben we daar een gezegde voor:
Het vuil onder het tapijt vegen, dan zie je het niet.
m.a.w. niet de oorzaak maar het symptoom aanpakken.
Ik ben maar zo bang dat dit nog eens heel erg vervelende effecten gaat krijgen, op termijn.

Sterkte P.

Klaas Zondervan

Nee hoor, dit is geen rommelen, dit is een correcte oplossing.
Als ik het hele verhaal nog eens overzie, dan is er geen sprake van isolatielek, maar alleen van antennewerking door een lange draad tussen de spoorstaaf en de detector.

Ik ben daar zelf ook tegenaan gelopen toen ik met stroomdetectors begon te werken. Als de detector dicht bij het spoor zit is er niks aan de hand, maar als er een paar meter draad tussen zit, dan pikt die draad allerlei elektrische rommel op waar de detector ten onrechte op aanspreekt.
De praktische oplossing daarvoor is een condensatortje parallel over de detectiediodes, zoals C1 in dit schema:


Ik veronderstelde dat Johan al zo'n condensator in zijn detectors had zitten, daarom adviseerde ik hem om die te vergroten.
Nu blijkt dat die condensator er nog niet in zat, en dat 100nF te veel van het goede is.
Met 10nF is zijn probleem over, en zo'n condensator hoort eigenlijk in elke stroomdetector te zitten.
Het lijkt me dat het probleem nu opgelost is.

Gerolf

Ferm [8D]
Het gevoel dat ik had, nl. dat het over antennewerking ging bleek waar.
Ik ga bij mijn bezetmelders in elk geval ook condensatortjes plaatsen [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johan Poelmans

Ja ik weet niet van buiten of Wim Ros die reeds in zijn bezetmeld printen had (straks eens van dichtbij kijken), maar in dat geval staat mijn condensator daar nu gewoon parallel mee, en vergroot ik de waarde. In essentie plaats ik dus een grotere capaciteit.

Iedereen die het hier over rommelen heeft: Als je een betere oplossing weet dan die condensator, dan hoor ik het graag. Ik ben alvast blij dat ik niet als een gek rails ben beginnen slopen, want dat had niks ofte niks opgelost, behalve hartkloppingen bij mezelf. En is moet dit geen hobby blijven? Als ik het opgelost krijg op deze manier, en het werkt, en ik ben daar blij mee, dan zie ik het probleem niet. Preisertjes zijn gelukkig vervangbaar. Echte passagiers niet.

Bedankt alvast voor de moeite iedereen!
 

pieter

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Iedereen die het hier over rommelen heeft: Als je een betere oplossing weet dan die condensator, dan hoor ik het graag.

Ik hoop niet dat je aan de uitdrukking "rommelen" aanstoot neemt, dat is geensinds de bedoeling geweest.
Ik heb bij mijn baan sommige meldpunten met wel 3 meter draad naar ??n centrale plaats, waar alle S88's geplaatst zijn.
Als S88 gebruik is deze, ook van Wim.

Wat ik wel heb gedaan is alle draden langer dan ??n meter vlak bij de rails en op plm 10cm van de ingang van de S88 door een varkensneusje gerijgd.

Varkensneusje.
Dit om het ?ntenne effect te vermeiden.
Bij mij gaf het antenne effect juist g??n melding op een aantal melders.

grt P.

Klaas Zondervan

Pieter, wat jij daar laat zien is alleen maar een s88. Daarin zitten condensatoren op de ingangen, die blauwe dingetjes.

Johan heeft er nog stroomdetectors voor zitten, en volgens mij hebben de stroomdetectors van Wim Ros geen condensatoren. Op de foto's op zijn website zie ik ze tenminste niet zitten.

INFO

Mannen het probleem zit in de baan niet in de terug/bezetmelder.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

pieter

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan

Pieter, wat jij daar laat zien is alleen maar een s88. Daarin zitten condensatoren op de ingangen, die blauwe dingetjes.

Johan heeft er nog stroomdetectors voor zitten, en volgens mij hebben de stroomdetectors van Wim Ros geen condensatoren. Op de foto's op zijn website zie ik ze tenminste niet zitten.


Ja dat weet ik Klaas, maar ik doe het ook alleen maar om te illustreren dat bij  mijn installatie het best anders zou kunnen zijn.
Ik kan in deze thread nl niet ontdekken wat voor systeem of met wat voor spullen Johan gebruikt.
Ik had al een keer eerder geschreven dat ik 3-rail wisselstroom met massa detectie rijdt.
En de door mij gebruikte S88n zijn ook van Wim.
Daarom kan het best zo zijn dat mijn aanpak niet toereikend is voor Johan.
Nou vermoedde ik al toen het over puntstukken ging dat het om 2-rail gelijkstroom gaat, bij 3-rail heb je daar immers geen bemoeienissen mee.
vandaar.

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door INFO

Mannen het probleem zit in de baan niet in de terug/bezetmelder.

Heb je dan ook een idee waar?
Johan heeft al aangegeven dat het geen geval van lekweerstand is.

En je weet vast ook wel of de gebruikte stroomdetector een C over de diodes heeft.

INFO

Klaas, maar het probleem verplaatst wel mee als hij een ander aansluitpunt op de melder of op een andere melder gebruikt.
Waar het zit op de baan en op de plaats aan het eind van de draad die op de railstaaf zit. Maar helaas kan ik niet zien wat Johan aansluit en hoe hij het aansluit.
Alleen de waarheid ligt in het midden.

Johan Poelmans

Wim, dan kan het nog steeds een antenneprobleem zijn. En dat los ik ook op door die condensator blijkbaar.

Ik heb trouwens nooit beweerd dat jou bezetmelders niet goed werken e, laat dat duidelijk zijn! Integendeel, ik ben zelfs supercontent van jou bezetmelders + S88LN adapter. Die condensator heb ik nu wel tegen de bezetmelder aangesloten, maar eigenlijk heb ik mijn aansluitdraad ontstoord, en niet jou bezetmelder.

 

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ferm [8D]
Het gevoel dat ik had, nl. dat het over antennewerking ging bleek waar.
Ik ga bij mijn bezetmelders in elk geval ook condensatortjes plaatsen [;)]



Zeker doen Gerolf.
Het fenomeen van interferentie op draden langer dan pakweg 2m is niet te onderschatten.
Mijn eerste proefbaan had detectiedraden van max 2,5 a 3m.
Af en toe had ik spookdetectie's en wist niet waarom.
Op de baan hier op zolder zijn vele draden 8m, gegarandeerde interferentie dus.
Ook ik heb een paar dagen geknoeit vooraleer ik doorhad dat er een C op de ingang moest. Ik zet 100nF, maar zorg ervoor dat ik stroomafname heb op alle wielen.
Ook heb ik alle detectiedraden zo ver mogenlijk van stroomvoerende elementen verwijderd.
Ik had de detectiedraden mooi onder het tafelblad geleid, die heb ik dus op de grond gelegt om zo veel mogenlijk de interferentie te beperken.
Afgeschermde detectiedraden is mogenlijk ook een oplossing, maar een zeer kostelijke grap.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door ToThePoint

Afgeschermde detectiedraden is mogenlijk ook een oplossing, maar een zeer kostelijke grap.
Zo kostelijk hoeft dat niet te zijn.
Ik heb een simpele oplossing al eerder genoemd: gewoon twee draden in elkaar draaien. De ene gebruik je als detectiedraad, de andere leg je ergens aan de massarail of aan de massa van de ringleiding.
De massadraad voert de interferentie af en de detectiedraad is "schoon".

Paulogic

Klaas... dat is hetzelfde met twisted pair in netwerk.
Misschien is netwerkkabel brukbaar??? toch vrij betaalbaar en
acht draadjes dus nog goed voor meerdere signalen in eens.
mvg,
Paul(ogic)

INFO

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Wim, dan kan het nog steeds een antenneprobleem zijn. En dat los ik ook op door die condensator blijkbaar.

Ik heb trouwens nooit beweerd dat jou bezetmelders niet goed werken e, laat dat duidelijk zijn! Integendeel, ik ben zelfs supercontent van jou bezetmelders + S88LN adapter. Die condensator heb ik nu wel tegen de bezetmelder aangesloten, maar eigenlijk heb ik mijn aansluitdraad ontstoord, en niet jou bezetmelder.





Johan, daar gaat het ook helemaal niet om en over, het is alleen van belang dat je de bron van de storing vindt en opheft, of dat nu aangesloten zit op merk x of merk y is niet zo belangrijk.

En heeft de condensator geholpen?
Alleen de waarheid ligt in het midden.