Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Een wisselstraat die onterecht bezet geeft...

Gestart door Johan Poelmans, 20 augustus 2011, 14:09:23 PM

Johan Poelmans

Heyla,

Eindelijk wat servo's kunnen monteren, en dat betekent dat de eerste 4 van mijn 8 modules klaar zijn en ik die aan het testen ben.

Alles werkt perfect, behalve dat 1 bezetmelder constant bezet geeft, ondanks de afwezigheid van enige rijtuigen of locs.

Het gaat om een wisselstraat, met 7 uhlenbrock servo's op 2 uhlenbrock servodecoders, met wisselpolarisatie, roco line wissels, en de wissels zijn in flexlijm gefixeerd op de kurklaag. Bezetmelder is er eentje van wim ros. Mijn centrale is een IB Basic.

Ik heb al vanalles geprobeerd, zelfs alle voedingskabels van de baan getrokken en de weerstand gemeten tussen de gedetecteerde rail en de massarail: mijne multitester geeft echter oneindig aan. Ook eens alle 'rode' draadjes (dus digitale spanning, niet massa) ??n voor ??n van de uhlenbrock decoders gehaald, hielp niet. Een andere uitgang van de bezetmelder heb ik eveneens geprobeerd.

Zou het kunnen dat de flexlijm geleid? Je weet wel, er zitten koperen strips onder de roco wissels. Maar dan zou ik dit toch moeten meten met een multitester?

Enfin, ik weet het effe niet meer... Wie weet raad?
 

Gerolf

Je hebt hoe dan ook "ergens" een weerstand. Als je geen kortsluiting, maar wel een bezetmelding hebt, is je valse geleider waarschijnlijk geen metaal. Een andere bezetmelder heb je al geprobeerd, dus daar ligt het niet.

Als flexlijm nog niet volledig uitgehard is, kan het oplosmiddel (water?) - nog geleiding geven.
Het is ook mogelijk dat er "iets" geleidends in de flexlijm geraakt is, en bvb tussen die koperstrips onder je wissels gevloeid is.
Je zegt "oneindige" weerstand - ook op het gevoeligste bereik? Zelfs een 100k-weerstand kan al een bezetmelding geven (ik ken de gevoeligheid van de genoemde bezetmelders niet)
Isolerende raillassen kunnen ook boosdoener zijn: de tussenruimte is zo klein, dat een vuiltje al een foute geleiding kan veroorzaken.

Systematisch de bedrading losmaken en koppig blijven meten en testen, denk ik [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johan Poelmans

Ik heb nu nog eens tegoed gemeten, en het blijkt toch een weerstand van 11,6 k-ohm te hebben.

beide wisseldecoders eens volledig losgemaakt, daar zit het niet, ook niet per ongeluk een lijntje omgewisseld, het zit volgens mij echt wel in mijn rails dus...

Ik voel er nu weinig voor om bekabeling los te gaan maken. Alles sluit nu mooi aan op de moduleovergangen, en de bekabeling is onzichtbaar aangebracht (eens dat de ballast er op ligt toch).  Als het in de flexlijm zit moet ik zelfs een hele wisselstraat gaan verwijderen....

is er geen mogelijkheid om de gevoeligheid van een bezetmelder aan te passen? Met die 2mA verlies kan ik nog wel leven ;)
 

pieter

Dat laatste zeker niet.
Ik ben toch bang dat je de betreffende rail sectie zult moeten losmaken.

Ik heb het al eens meegemaakt dat tijdens het ballasten(die werd vastgelechd met verdunde witte houtlijm) er meldingen kwamen.
Nadat de lijm goed was opgedroogd waren de meldingen weg.
Tot vorige week met een lucht vochtigheid van meer dan 98% toen had ik ineens weer dit soort vreemde meldingen.
Goed gezocht en toen bleek er toch aan de buitenkanten van de rails, ballast tegen de railstaven aan te liggen.
Dit weggekrabt et vo?la probleem verdwenen.
Ik rijd M?rklin wisselstroom met massadetectie.

grt P.

Gerolf

Hopelijk ligt het aan nog natte flexlijm, en is over enkele dagen je probleem vanzelf terug OK. Morgen nog eens meten, en als de waarde stijgt, is er hoop [;)]
Ik vrees dat 12k een mooie waarde is voor een bezetmelder - deze weerstandswaarde heb ik op al mijn wielassen geplaatst...
Je bezetmelder minder gevoelig maken kan waarschijnlijk wel, maar ik zou het niet doen. Het is toch de bedoeling dat een per ongeluk ontkoppeld wagentje gedetecteerd wordt, niet?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johan Poelmans

Hehe, natte ballast... Die rails liggen al meer dan een maand in de lijm.....

Net nog wat aan het testen geweest: het kan bijna niet anders dat mijne flexlijm inderdaad doorgeeft. Krijg best wel zin om te vloeken.....
 

Gerolf

Ai, Johan. Dat lijkt inderdaad niet te best [xx(]
Is er een mogelijkheid om stukken te isoleren? Waarschijnlijk ligt het probleem op ??n plaatsje, en dan hoef je tenminste niet alles te slopen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Johan Poelmans

Ik ga eerst gewoon eens afwachten tot Wim Ros dit leest en mij zegt of ik de gevoeligheid al dan niet kan aanpassen.

Lossende wagons zijn het minste van mijn zorgen: het is een rangeerbundel waar niet snel wordt gereden. En dan nog zal de wagon gewoon parallel geschakeld worden met mijn flex lijm, dus de weerstand blijft zakken.

Wat me belangrijker is, is dat de seinen straks op het juiste moment kunnen om gaan, en dan moet je die wisselstraat helaas detecteren.

Ohja, en nu heb ik weer eens gemeten met de tester, en ik meer weer niets. Het zal dus inderdaad iets met luchtvochtigheid te maken hebben.

Wat ik eventueel nog zou kunnen doen is de koperbruggen van die tussenrailtjes bij kruiswissels ed van roco er uit slopen, en de straat over meerdere melders spreiden. Minder flex = grotere weerstand. Ik merkte al dat bij een beperkt aantal aangesloten wissels de wisselstand begint mee te spelen, ivm wisselpolarisatie ;)
 

INFO

Johan,

Gevoeligheid van de melder aanpassen is een lapmiddel, beter is de ware oorzaak te achterhalen en te verhelpen. Er zijn voldoende modelspoorbanen met dezelfde configuratie, en die hebben geen problemen.
Als het 1 melder is van de bezet/terugmelder, dan weet je waar het probleem zit, en waar je moet zoeken. Als je de draad los neemt van dat punt op de melder is de melding dan weg?

Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

Ik geloof niet dat het de lijm is,dan zou dat overal moeten optreden.
Zoek met systeem.alles slopen is echt niet nodig.
Zoek eerst wat het wel doet (goed bedoel ik) dat geeft moed en beperkt het zoek gebied.
Met je handen in de lucht staan klagen helpt niet[:D][:D][:D]
Goed met systeem zoek absoluut wel.[:o)][:o)]
Je moet natuurlijk wel de bedrading los maken van elkaar,maar dat is geen slopen.
succes
wim

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Ik heb nu nog eens tegoed gemeten, en het blijkt toch een weerstand van 11,6 k-ohm te hebben.
Dat is inderdaad ruim voldoende om een detector te laten aanspreken. De gevoeligheid van die dingen ligt rond 1mA.
Meet eens of die weerstandswaarde afhankelijk is van de stand van de wissels. Het zou kunnen dat een puntstuk niet volledig elektrisch is gescheiden van de omgeving.
Maak ook eens de aansluitdraden van de puntstukken los en meet elk puntstuk ten opzichte van de aangrenzende spoorstaven.

Johan Poelmans

Wim, ik weet dat het een lapmiddel is, en ik zou me zelf ook beter voelen als ik het zo zou oplossen. Maar mijn mechanische railovergangen zijn me iets liever, daarmee dat ik niks wil slopen.

Ondertussen heb ik alle voedingskabels van die sectie overgeknipt en het zit dus wel degelijk in de rails. Het is voorlopig de enige 'lange' wisselstraat, dus kan moeilijk vergelijken. Die puntstukken heb ik ook reeds aangedacht. Dat ga ik morgen eens goed uitvogelen, want de wisselstand heeft er 'iets' mee te maken, het is echter geen uitsluitsel, dus er is meer aan de hand...
 

Gerolf

Dat het de lijm zelf is, is echt wel onwaarschijnlijk. Flexlijm is een variant op - al dan niet synthetisch - rubber.
Eens voldoende uitgehard zou die absoluut niet mogen geleiden: rubber wordt immers als isolator gebruikt.
Als die lijm licht geleidend zou blijven, zouden er veel modelspoorders dergelijke problemen hebben [;)]
Het kan dus niet anders of je lijm is "verontreinigd", en dat kan zelfs een stom stukje organisch materiaal (huidschilfer) zijn.

Kan je die lange wisselstraat niet (tijdelijk) opdelen? Heeft die slechts ??n voedingsdraad naar de rails?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Verf kan soms wel in bepaalde mate geleidend zijn, afhankelijk van het soort pigment. Zijn de zijkanten van de rails in een bruinig kleurtje gezet? Misschien dat ter hoogte van de puntstukken er een electrische geleiding is ontstaan over de isolatielas. Als je zo een complexe wisselstraat hebt; 20 keer 200K Ohm...

Het is gewoon een wild idee, maar je weet maar nooit... [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

De grootste kans op "fouten" is op plaatsen waar de twee polen van je voeding vlak bij elkaar liggen: puntstukken, wisseltongen, ...
Soms kan het al helpen om met iets puntigs over of tussen het isolerende deel te gaan [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw