Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Sein-overschrijding.

Gestart door ERVIN, 13 augustus 2011, 12:36:14 PM

ERVIN

Het was gisteren , tijdens het spotten met John ( OMC) , dat ik dit voor de eerste maal zag , een trein die door het rode licht " mag " rijden. Ik dacht , hey wat doet die nu , die rijdt gewoon door het rode licht!!!

Blijkbaar mag dit dus  " op zicht" , maar hoe zit dat dan tijdens de nacht of bij heel slecht weer ( mist e.d)??

Hierover gaat het.....

http://www.youtube.com/watch?v=QKY1ojjPc4o&feature=feedu

Michiel

Ik dacht dat er 3 mogelijkheden waren om eventueel door rood te rijden. De methode staat op het sein met een rond bord met zwart punt. Dat zou betekenen dat men per telefoon permissie moet vragen aan de seinpost. Als er geen bord met zwart punt is, dan moet men een formulier invullen voordat men op zicht verder gaat. Ik dacht niet dat deze procedures afhingen van een bepaald weertype.

In de Noord-Zuid verbinding is de enige spoorsectie (in Europa?) waar men zonder procedure op zicht, stapvoets, door rood zou mogen rijden om zo veel mogelijk treinen per uur door de pijp te kijgen.

Maar goed, ik ben geen bestuurder of zo. Dit is wat ik me herinner van wat men hier op het forum vroeger al heeft verteld... Waarschijlijk is dit een geval van een klepel...
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)


ERVIN

Klopt Michiel , ik heb ergens die klepel gehoort maar wist niet meer waar, het was hier dus ergens.
Ok? , lijkt mij duidelijk nu , bedankt mannen.[;)]

factageklerk

Ik dacht dat het ook mocht als het witte seinlicht brande als het nog steeds rood was. Dat wil zeggen "men laat kleine bewegingen toe op zicht" deze procedure gebeurt meestal in stations. Machinisten hier op het forum corrigeer me indien ik fout ben
 

Poyaud

Op het filmpje is een overschrijding te zien van een 'niet beheerd' groot stopsein. Hierbij is geen toestemming nodig om het te overschrijden, enkel inschrijving op het verslag en ROZ tot aan de voet van het volgende groot stopsein.

Enkel de 'beheerde' seinen kunnen een kleine beweging geven(met de witte lamp). Hier is ROZ van toepassing , max 40km/h en rekening houden met de kleine stopseinen .(katogen)

Mattias

Je kunt een sein op verschillende manieren overschrijden...

Eerst moet je een onderscheid maken tussen een permissief en een niet-permissief sein.

Dit houdt in dat je bij een permissief GEEN tussenkomst van een bediende nodig hebt om dat sein te passeren.
Bij een niet-permissief sein is een tussenkomst wel nodig. Hoewel men daar een uitzondering heeft...

Bij de permissieve seinen zijn gerekend:
Sein met op de mast een overschrijdingskroontje (een wit rond plakje met een zwarte cirkel en daarin een zwarte bol) en een
Sein met een kastje met 2 rode banden (let op, GEEN letter T in!)

Bij de niet permissieve seinen zijn gerekend:
Sein zonder identificatie
Sein met een zwart plaatje aan de zijkant van de seinmast met de uitleg om bij de seinpost te geraken
Sein met een kast met 2 rode banden en de letter T
Sein met een kast met 2 rode banden en de letter T en met een overschrijdingslicht
Sood mobiel sein (rode vlag)


Permissieve seinen die het rode licht vertonen, overschrijdt men op 2 verschillende manieren...

Als het sein een overschrijdingskroon heeft, dan vult de bestuurder op zijn verslag: [de identificatie van het sein], [het seinbeeld, in dit geval rood], [de spoorlijn] en [zonder bevel te overschrijden]. In dit geval rijdt de bestuurder op het zicht tot aan de voet van het volgende grote stopsein.
Als het sein een rode kast met 2 rode heeft, moet de bestuurder uit die kast een overschrijdingsbevel "S379" uithalen, invullen en hier ook rit op het zicht uitvoeren tot aan de voet van het volgende grote stopsein. Weliswaar is de opdracht van SF05 bij de opdracht gevoegd. Dit houdt in dat de bestuurder vanaf de aankondigingsbord van de overweg, vermeld op het bevel, rijdt aan een maximumsnelheid van 5 km/h, geeft lange claxontonen en moet kunnen stoppen voor ieder wegverkeer. En dit tot het eerste voertuig de overweg bezet.

Bij een beheerd sein (niet permissief),  moet de bestuurder naar het sein gaan en zich naar de bevelen van de seingever schikken. Al dan niet wordt een formulier ingevuld, zoals op de foto's vertoond.

Als het niet-permissief sein een brandend overschrijdingslicht heeft, moet die net doen als met een permissief sein met overschrijdingskroon. De reisweg werd goed aangelegd en de trein mag het overschrijden zonder telefonisch contact met de seingever.

Ik hoop klein beetje beter verstaanbaarder gemaakt te hebben? [;)]
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

doomslu

Allemaal heel nuttig die uitleg, maar deze leek begrijpt ??n ding niet: waarom moet er door het rood gereden worden? Kan er niet gewacht worden tot het sein niet meer rood is? Is er een defect, en zo ja, hoe weet de treinbestuurder dat dan? Kortom: wat is de reden van het overschrijden?
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Mattias

Omdat een sein niet kan openkomen wegens een technisch defect (bvb overweg in alarm). Of om het verkeer vlugger te laten rijden, zonder al te veel retard te maken...  Om maar enkele voorbeelden te geven
www.bfoto.be   |   Treinbestuurder

ERVIN

Bedankt voor de uitleg Mattias , het was op dat ogenblik idd erg druk op de lijn , we zagen toen 3 goederentreinen binnen de 5 minuten , allen richting Berchem.

Jurgen

Dat een trein verder mag rijden bij een rood sein omdat een overweg gesloten blijft wegens een defect, dat kan ik nog begrijpen.
Maar dat men door het rood mag omdat het heel druk is en om zo meer treinen te laten rijden begrijp ik toch niet zo goed hoor.

Seinen staan er in de eerste plaats als beveiliging zodat treinen niet op elkaar zouden botsen. Elk sein zorgt voor de beveiliging van een sectie. De secties zijn uitgerust met bezetmelders die ervoor zorgen dat als er een trein in die sectie staat, het sein achter die trein op rood blijft staan.
Als de treinen dan ineens toch door het rood mogen rijden, wat is dan het nut van een sein?

Afin, dit is een bedenking die ik me maak als ik dat draadje hier zo lees.
Ik ga er mijn kop verder niet over breken, want dit gaat me allemaal toch een beetje te ver om met modeltreinen bezig te zijn. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

OMC

De trein in kwestie was er eentje van Athus naar Berendrecht en telde ongeveer 600m, als hij volledig tot stilstand was gekomen aan het automatische sein in kwestie zou hij met het einde van zijn trein net over een wissel gestaan hebben waar het verkeer uit Lier van tegenspoor op normaalspoor komt + dat hij met het uiterste van zijn trein in de vorige seinsectie zou gestaan hebben = opstopping van het verkeer richting Antwerpen. Hier gebeurt het wel vaker dat het sein overschreden word om overbezetting tegen te gaan.
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

C.B.

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Dat een trein verder mag rijden bij een rood sein omdat een overweg gesloten blijft wegens een defect, dat kan ik nog begrijpen.
Maar dat men door het rood mag omdat het heel druk is en om zo meer treinen te laten rijden begrijp ik toch niet zo goed hoor.

Ik ga er mijn kop verder niet over breken, want dit gaat me allemaal toch een beetje te ver om met modeltreinen bezig te zijn. [:D]



U bent wel niet verplicht om dat steeds te doen.
Maar vroeger kwam het nogal veel voor dat ze bv. vanaf Antwerpen Berchem (ik spreek voor goederentreinen) al stonden aan te schuiven om Antwerpen Noord binnen te geraken.
Dan is "het doorschuiven" van treinen wel handig in bepaalde sectie's.
Wij mogen dus zonder toestemming van een seinpost/regelaar door een "niet beheerd" (permissief dus) sein door rijden.
(wat bv. in NL en D dan weer niet het geval is)
Let wel , het kan ook zijn dat door een storing een niet beheerd sein op rood blijft staan , tja dan moet je er wel door h?.[;)]
U bent volledig zelf verantwoordelijk als u zo'n sein gaat overschrijden.
Ook de rit op zicht en de maximum snelheid (tot 40km/u) na zo'n sein is onderworpen aan een hele zooi aan reglementering.

Bij beheerde seinen (de bediende seinen) is het wel steeds toestemming vragen met een bevel trouwens.
Groetjes.
Claudio.

Johan Poelmans

Het grote verschil is volgens mij waar permissieve en niet permissieve seinen staan.

Een wisselstraat of een ander gevaarlijk punt is altijd afgedekt door een niet permissief sein. De treinbestuurder kan niet weten of de wisselstraat gezet is, of dat ze bezet is, of dat er zelfs verkeer vanuit de andere richting komt. Als het wat lang begint te duren kan de trein bestuurder naar de seinpost bellen. Het kan bijvoorbeeld zijn dat door een technische reden het sein niet kan opengezet worden: dat hoeft geen defect te zijn, maar een bepaalde beveiliging die momenteel in de weg zit, waardoor de wisselstraat wel gezet kan worden, maar het sein niet open kan ook. Op dat moment geeft de seinpost bevel aan een treinbestuurder om het sein te overschrijden, op zijn verantwoordelijkheid. De seinpost moet namelijk opletten dat op deze manier geen ontsporingen of frontale botsingen ontstaan. En dat kan telefonisch met die telefoonkast, met GSM-R of door gewoon de witte lamp onder de seinplaat (dus niet het 5de licht van de seinplaat) aan te laten gaan, zo wordt het namelijk een permissief sein.


Een permissief sein staat gewoonweg op een blokscheiding. En van 2 blokken zonder een wissel tussen kan je zeker zijn dat er alleen treinen in dezelfde richting rijden. Als er verkeer in tegengestelde richting zou zijn rijden ze zich kop-aan-kop vast in de blokbeveiliging, dus laat een seinpost deze situatie ook niet toe. logisch toch... Als je op zulke blokscheiding dus door het rood zou rijden zal je steeds de staart van een trein tegenkomen, nooit de kop.
Als het dan druk wordt op een spoorsectie zonder wissels, dan is het dus veroorloofd om te gaan 'filerijden'. Een trein rijdt dan gewoon door het rode licht, stapvoets, mits alle reglementeringen in acht te houden. Hij zal op zicht de staart van de vorige trein tegenkomen en stoppen. Het volgende rode sein dat hij tegenkomt zal ook op rood blijven, dus daar herhaalt de procedure zich. Dit kan je zonder enig veiligheidsrisico doen, zonder dat een seinpost moet ingrijpen of toestemming moet geven.

Het is stiekem alweer een heel mooi idee dat achter deze reglementering zit ;)


Ik heb zo eens gezien dat Diepenbeek zowat vol stond met treinen. Calamiteit in Hasselt? Ik weet het niet, maar er stonden een 4-5 tal treinen op 20 meter van mekaar te wachten. Alle overwegen helaas dicht... Maargoed, stel je eens voor dat die treinen gewoon de blokbeveiligingen koppig zouden gerespecteerd hebben, dan had je een file van minstens 10 kilometer (minimale bloklengte = 2km, maal 5), en stond het station van Bilzen dicht. dan zou er bijvoorbeeld geen treinverkeer vanuit Genk Goederen richting Bilzen meer kunnen rijden.


Ohja, en sluitlichten op een trein, deze zijn zeer nuttig wanneer er door rode seinen wordt gereden ;) De oplossing bij mist en in den donker?
 

pieter

citaat:
Geplaatst door doomslu

waarom moet er door het rood gereden worden? Kan er niet gewacht worden tot het sein niet meer rood is?
Er kan een technische reden zijn dat het sein 'stop toont'.
Dat laatste zou natuurlijk kunnen, maar kan vanwege logistieke redenen niet gewenst zijn.
In Nederland is er in deze situatie altijd (telefonisch) overleg tussen machinist en treindienstleider geweest.
citaat:
Is er een defect, en zo ja, hoe weet de treinbestuurder dat dan?
Ook hier weer, dat wordt hem in Nederland telefonisch verteld.
Ik heb geen reden aan te nemen dat het in Belgi? erg veel anders gaat dan in Nederland.

grt P.