Nieuws:

Nu in MSM 244 REPORTAGE: De Nederlandse Modelspoordagen * A4 Dioramawedstrijd * Virtuele Messe 2024

Hoofdmenu

Spoor 1 Dampfbagger

Gestart door Dirky, 07 augustus 2011, 21:42:57 PM

Gerolf

Een Proxxon boormachine (yep, ook Dremels) en een plooibank
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Havoc

citaat:
En een draaibank, tja? nu heb ik er eentje die tot diameter 350mm kan draaien over een lengte van 700mm. Veel te groot! Een kleiner exemplaar erbij zou een welkome aanwinst zijn!


Wel, misschien zou het met een aangepaste klauw of spantangen en kleinere beitels/houder wel lukken? Onze Ardoenja hier zal daar wel meer over weten.

citaat:
Voor het boren van 0.8mm en kleiner zijn de Dremels eerder ?brol?. Nieuw zijn ze OK maar als je ze regelmatig zijdelings belast met slijpen en schuren vertonen ze snel speling.


Dus: je gebruikt 1 dremel enkel voor boren, de andere enkel voor ruw werk. Ik doe het met een handboortje of een printboor, of zelf gewoon in de frees. Met spantangen en boortjes met verdikte schacht gaat dat prima. Tandarts gereedschap lijkt me niet zo ideaal. Die mannen moeten niet echt mooi ronde gaten boren van enkele tienden. Meestal frezen die ook ipv boren. Ook niet zo direct in een houder te plaatsen.
Met vakantie voor onbepaalde duur.

Dirky

Toerental is te laag voor het kleine werk op die grote draaibank. Da's eerder het probleem.

Wat die Dremels betreft kan ik er nog aan toevoegen dat ik op de hobbybeurs in Mechelen de laatste keer een nieuwe Dremel in mijn handen nam en meteen ook aan de verkoper kon aantonen dat er teveel speling op zat. Daarbij kwam dan het antwoord dat die speling tijdens het draaien op hoge toeren er niet meer was????? [:(] Verkopers hebben duidelijk geen pap gegeten van mekaniek! Je kan dus al pech hebben met een nieuwe Dremel! (misschien is Proxxon ook niet zo heilig?)

ardjoena

Hoge toeren en dunne boortjes hoeven niet altijd samen te gaan.
Op mijn myford boor ik 0,17 mm met niet meer dan 1000 tr/min.
(Wel messing of zacht ijzer)
Ik kan die handelaar wel begrijpen over de speling , ik heb iets dat nog vele malen slechter is als een dremmel.
Ik gebruik zoiets zelden maar als ik er wil mee boren moet ik er soms een tik op geven voor hij stopt met trillen.[B)]

Groeten Dirk
 

Dirky

Het gaat niet vooruit omdat er te weinig hobby-tijd is.[:(]

De steunen die de bak haaks houden zijn gemonteerd en een scharnierende katrol hangt vooraan aan de bak. Nu wordt het wachten op een paar transmissies van Conrad om de kabeltrommels aan te drijven...
Als alles vlot werkt gaat elk stuk in afwerkingsfase v??r definitieve montage.