Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

reeks 77

Gestart door Davy, 24 juli 2011, 10:40:57 AM

TimT

ik zou eens kijken in de koop hoek daar heb ik de mijne gekocht
http://www.modelspoormagazine.be/Newforum/topic.asp?TOPIC_ID=11296
ik denk dat ie er nog heeft [:D] hij is eerlijk in prijs en had super service
wel 3rail

argilla

Jurgzn schreef:  Met lange treinen heeft hij wel problemen op de hellingen!

Dit kan ik alleen maar bijtreden.Zelfs met een helling van 2.5% en een sleep van 15 wagens komt hij er niet op. In dubbel tractie wel maar als je het aantal wagons naar 22 brengt ( in werkelijkheid trekken ze 28 wagons het max.)blijft ook dubbel tractie staan.
Misschien zal er ooit iemand zijn die hier een oplossing voor brengt ( handelaar bedoel ik) in de vorm van een antislip wielen per as(sen)  ?Ondertussen zal ik noodgedwonnen het aantal wagons tot 8 beperken.
Verder niets dan goed van de 77 reeks ( althans toch in DCC sound uitvoering)
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

janjozef

2,5% is niet niks dat beseft ge toch, zo zijn er niet veel hellingen in beli
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

argilla

citaat:
Geplaatst door janjozef

2,5% is niet niks dat beseft ge toch, zo zijn er niet veel hellingen in beli?




Ik denk dat je zou verschieten ( als je gaat meten) van de hellingsgraad van sommige van onze modelspoorbanen.
2.5 % is de max. hellingsgraad op de mijne ( en dat valt in modelspoor termen nog mee). En zo heb ik er maar eentje.Meer dan genoeg zou ik zeggen. En die gaat nog naar onder de tafel naar de verborgen opstelsporen. Maar het ging nu eenmaal niet anders.
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

ERVIN

Ik blijf het toch vreemd vinden , en de collega's die ooit bij mij thuis geweest zijn kunnen het bevestigen , ik heb absoluut geen problemen met de trekkracht van mijn 77ers , zij sleuren hier allerhande goederentreinen , zowel enkel als dubbel tractie , als som op de proef heb ik net eens 22 kolenwagons door ??n enkele 77er laten rijden , ik merk nergens dat hij er last mee heeft, en ik heb hier toch 3 hellingen liggen , hoe steil die dingen zijn heb ik nog niet nagemeten , maar hij doet het eigenlijk best prima.
Argilla , een beperking tot 8 wagons is toch echt h??l weinig h? , volgens mij kunnen je locs best meer aan hoor.[;)]

Ik kan het mis hebben , maar trekken de 77/78ers in het "echt" werkelijk 28 wagons in hun ??ntje , of gebeurt dat meestal toch met minstens twee locs.
De ertstreinen die door Mol komen hebben altijd 26 wagons bij , en dat gebeurt altijd in tractie, maar dat zijn natuurlijk ook h?le zware treinen.

PietB

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Ik kan het mis hebben , maar trekken de 77/78ers in het "echt" werkelijk 28 wagons in hun ??ntje , of gebeurt dat meestal toch met minstens twee locs.
De ertstreinen die door Mol komen hebben altijd 26 wagons bij , en dat gebeurt altijd in tractie, maar dat zijn natuurlijk ook h?le zware treinen.

Het zijn natuurlijk ook geen heel echt grote krachtpatsers,
ofschoon ze er wel imposant uitzien.
Vermogen 1150 kW
en een eigengewicht van 87.4 ton
En in een ertswagon gaat snel een ton of 50.

Dan kun je alleen maar respect voor zo'n span opbrengen.

grt Piet.

ERVIN

Klopt volledig Piet.[;)]

Even een kort filmpje over de trekkracht dan maar , kwaliteit is niet goed, gefilmd met een fototoestel , en daar dienen die dingen niet echt voor h? , ook kon ik niet de volledige sleep op film zetten , ik heb maar een beperkt geheugenkaartje.[:I]
Maar het zijn wel degelijk 22 kolenwagons.

http://s24.photobucket.com/albums/c33/ervingti/mijn%20baan/?action=view¤t=PICT0001-1.mp4

PietB

Ja, prachtig Ervin.
Moet je opsturen naar MAK(Siemens-Vossloh), kunnen ze wat van leren.
Het model presteert kennelijk beter dan het 1:1 exemplaar.
Maar operationeel gezien kan ik me wel voorstellen dat een spoorbedrijf er twee voor zo'n sleep zet.
- 16 wielen die de tractie op de rails brengen.
- 2 keer het nominale aanzetkoppel.
- 2 keer het vermogen beschikbaar.
- 2 bronnen voor remlucht(veiligheid)
Dat zijn toch allemaal argumenten die voor dualtractie pleiten.

grt Piet.

ERVIN

Absoluut Piet , en in het echt zullen zulk een zware goederentreinen ook steeds met minstens twee van deze locs getrokken worden , maar ik wilde even aantonen dat het model van de 77/78 best een aardige sleep de helling kan optrekken , maar hier rijden zulk een lange goederentreinen steeds in dubbeltractie.[;)]

argilla

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Ik blijf het toch vreemd vinden , en de collega's die ooit bij mij thuis geweest zijn kunnen het bevestigen , ik heb absoluut geen problemen met de trekkracht van mijn 77ers , zij sleuren hier allerhande goederentreinen , zowel enkel als dubbel tractie , als som op de proef heb ik net eens 22 kolenwagons door ??n enkele 77er laten rijden , ik merk nergens dat hij er last mee heeft, en ik heb hier toch 3 hellingen liggen , hoe steil die dingen zijn heb ik nog niet nagemeten , maar hij doet het eigenlijk best prima.
Argilla , een beperking tot 8 wagons is toch echt h??l weinig h? , volgens mij kunnen je locs best meer aan hoor.[;)]

Ik kan het mis hebben , maar trekken de 77/78ers in het "echt" werkelijk 28 wagons in hun ??ntje , of gebeurt dat meestal toch met minstens twee locs.
De ertstreinen die door Mol komen hebben altijd 26 wagons bij , en dat gebeurt altijd in tractie, maar dat zijn natuurlijk ook h?le zware treinen.





Ik heb deze proef gedaan met 22 ertswagens van Dacker ( die beroemde ertswagens ferme modellen nu nog steeds niet overtroffen in model)gewicht volgens de standaard van het NEN norm 302 ( want modellen wegen eigenlijk veel te weinig , beladen met imitatie erts ( je weet wel isimo met daarboven belading van imitatie erts)
En tja meer kan ik niet doen Ervin. Dat zijn de bevindingen [;)]
argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

PietB

citaat:
Geplaatst door ERVIN

Absoluut Piet , en in het echt zullen zulk een zware goederentreinen ook steeds met minstens twee van deze locs getrokken worden , maar ik wilde even aantonen dat het model van de 77/78 best een aardige sleep de helling kan optrekken , maar hier rijden zulk een lange goederentreinen steeds in dubbeltractie.[;)]

Zoals argilla al schrijft, de wagons hebben natuurlijk geen representatief (model) gewicht, die zijn veel lichter.
En jouw loc heeft (vermoed ik) antislipbanden.
Dat hebben ze in het echt ook niet, daarom kiest men er voor om een zo groot mogelijk tractiewielen/rail kontakt te hebben en dat is met meerdere loc's.
Dus je hoeft het niet te doen, maar uit model-werkelijkheidsgetrouw weergeven is het te overwegen om toch maar in dubbeltractie te gaan rijden.

Maar aan de andere kant, het is j?? baan en jij beslist.

grt Piet.

argilla

citaat:
Geplaatst door bossie

CiteerGeplaatst door ERVIN

Absoluut Piet , en in het echt zullen zulk een zware goederentreinen ook steeds met minstens twee van deze locs getrokken worden , maar ik wilde even aantonen dat het model van de 77/78 best een aardige sleep de helling kan optrekken , maar hier rijden zulk een lange goederentreinen steeds in dubbeltractie.[;)]

Zoals argilla al schrijft, de wagons hebben natuurlijk geen representatief (model) gewicht, die zijn veel lichter.
En jouw loc heeft (vermoed ik) antislipbanden.
Dat hebben ze in het echt ook niet, daarom kiest men er voor om een zo groot mogelijk tractiewielen/rail kontakt te hebben en dat is met meerdere loc's.
Dus je hoeft het niet te doen, maar uit model-werkelijkheidsgetrouw weergeven is het te overwegen om toch maar in dubbeltractie te gaan rijden.

Maar aan de andere kant, het is j?? baan en jij beslist.






Ik heb al gedacht : zou het misschien aan het adhesie gewicht van de loc kunnen liggen ?
maw de loc zwaarder maken ??


argilla
H0, On30, 1/29, Gn15

Davy

Heb vandaag mijn eerste Mehano reeks 7721 gevonden. AC Digitaal met geluid voor 189euro. Dat valt best mee die prijs en em is toch fijn gedetaillieerd op het eerste zicht. thx voor de reacties. Davy

ysbeer

Nooit problemen gehad met een 78/77 ze trekken (alleen) 15 ertswagens van roco.
Maar ik heb dan ook een stijging van 1.8% en een ciekel van 1meter 50 (diam)

Ik kan me beste voorstellen dat een cirkel van 1 meter en 2,5 procent het niet trekt

wim

cyberbeast

Je zal het je niet beklagen Davy. Het is een heel fijne lok :)