Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Type 12 in schaal 0

Gestart door loco, 15 oktober 2005, 20:31:30 PM

loco

Het is zo goed als zeker, onze meest bekende stoomloc type 12 komt in 2007 hoogst waarschijnlijk in Schaal 0. Dit hebben we zeer betrouwbare en goed ge?nformeerde bron vernomen. In het totaal zullen 50 exemplaren gebouwd worden. Hiervan zijn er 35 bestemd voor de Belgische markt. Zij zullen exclusief door Treinshop Olaerts verkocht worden. De 15 andere modellen worden door Philotrain met een wereldwijd cli?nteel in Nederland aan de man gebracht. Voor de studie van het model kan men beroep doen op de ervaringen van het gelijkaardige HO-versie. Desondanks moet men voor dit project vanaf nul opnieuw beginnen omdat de ontwikkeling meer dan een verdubbeling is van schaal HO. Nieuwe mallen moeten gemaakt worden voor de talrijke gietstukken, de aandrijving met binnen liggende cilinders moet opnieuw uitgetekend worden, maar ook het etswerk in messing moet hertekend worden omwille van de plooilijnen en de dikte van de materialen,  .... enz. De vermoedelijk kostprijs zal 4900 Euro bedragen. Ge?nteresseerden kunnen alvast beginnen sparen. Momenteel staat op de website van Treinshop Olaerts hierover nog geen aankondiging omdat de ontwikkeling van de loc nog in een studiefase bevindt.
Loco

Tom

4900 Euro is wel veel geld.
Tom

tonycabus

Zelf maken, h?...
Lijkt me niet zo moeilijk, die 12.
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

loco

Inderdaad, lijk niet zo moeilijk
zie maar ....
Wie begint er aan? Succes en we zien je wel met het resultaat op de eerst volgende Exp0Forum bijeenkomst op 19 en 20 november 2006 in Roeselare. Voldoende tijd hoop ik.
Loco
http://users.pandora.be/loco02/DSCN0744%20A2794.jpg

tonycabus

Alleeen die immens grote drijfwielen, dat lijkt me wel moeilijk...of zouden de Engelsen??????
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

janjozef

Moet te vinden zijn, uiteindelijk hadden de engelse ook geen klein wieltjes

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

tonycabus

Misschien schaal I-wielen pakken voor een 0-model[;)][?]
verdikke, dan kloppen de spaken natuurlijk weer niet[xx(]
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

loco

Helemaal zelf maken natuurlijk. Ik heb een Nederlander ontmoet die ze maakt in papier met lijm, en daar een wielband rond plaatst. Kinderspel. Maar hij is dan ook niet de minste. Maar wel een echte hobby?st. Hij heeft me trouwens uitgelgd hoe ik de de wielen voor mijn GCI rijtuig moet ophangen door middel van een compensatiesysteem.
Loco

rgp

Dag,

Loco, zoals je zelf zegt: hij is een echte modelbouwer van zulk een niveau, waar de meesten niet aan kunnen (ikke [:I]) of willen[^]

Roland