Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Stationsaankondigingen

Gestart door Jurgen, 18 juni 2011, 14:31:38 PM

Jurgen

Het lijkt me sterk, maar bestaat er een site waar je zo'n dingen kan downloaden?

Ik ben zelf nogal bezeten van radio en heb hiervoor ook een programma gedownload waarmee je een professioneel radiostation zou kunnen maken.
De technische uitleg van het programma ga ik jullie besparen, maar ik was gisteren even aan het denken geslagen.

Als ik stationsaankondiginen heb, dan kan ik via dat programma via een zogenaamd "event" op bepaalde tijdstippen een stationsaankondiging laten afspelen.
Tussen deze aankondigingen kan dan gewoon het omgevingsgeluid afgespeeld worden als "playlist".

Het probleem is natuurlijk dat ik zelf geen aankondigingen bezit. Vandaar dus de vraag of er ergens een website bestaat om dit te downloaden. Het zou eigenlijk zo'n slecht idee nog niet zijn denk ik. Het radioprogramma is in ieder geval gratis te downloaden via urlwww.radiodj.ro/url. Het programma zelf werkt wel met MySQL om de bestanden in een database bij te houden.

Het enige dat je dan nog nodig hebt is een pc en een luidspreker om een volledig realistisch station te hebben wat geluiden betreft. Geen dure toestanden dus van niet nader te noemen winkels of fabrikanten.

Als zo'n website niet bestaat, hoe kan ik dan best de opnames maken van zo'n aankondiging? Gewoon met een microfoon naar het station gaan?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

doomslu

Hieraan heb ik ook al zitten denken, doch ik vrees dat het moeilijkste zal zijn die aankondigingen te vinden.

In het station Brussel-Luxemburg (en wellicht ook elders, maar dat weet ik niet) wordt een computer gebruikt om de aankondigingen te doen. Zoiets zou het ideaal zijn, maar dat is een nog grotere droom, vrees ik... [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jurgen

Maar toch wil ik het proberen om het op die manier te doen hoor.

Al moet ik alle dagen teruggaan naar het station om de beste opname te verkrijgen, maar hebben zal ik ze!
Vraag is alleen wat de beste manier is om de aankondigingen op te nemen.

Nadien plaats ik gewoon alles online en ieder doet ermee wat hij (of zij) wil.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

factageklerk

Stap eens op een seinhuis binnen, want alles wat men afroept word opgenomen op band en vraag of je daar eventueel een kopie van kan krijgen. Of je de klank gaat hebben zoals het dan in het station meestal weerklinkt weet ik niet.
 

ysbeer

Volgens mij (althans zo heb ik het gedaan) is de beste weg met een recorder naar het station te gaan.
Netjes op het perron gaan zitten niet te dicht maar ook niet te ver van de LS
En dan maar opnemen.
Wat er wordt gezegd is weinig belangrijk,als je het op schaal 1 op 87 afdraait is het nauwelijks te verstaan.
Orginele tapes(seinhuis) werken niet en geven geen echt klinkend resultaat.
Trouwens de meeste standaard aankondigingen staan in computers

Ik heb voor de opname een normale video camera gebruikt (foto toestel gaat ook)
wim

doomslu

citaat:
Geplaatst door Jurgen

Maar toch wil ik het proberen om het op die manier te doen hoor.

Al moet ik alle dagen teruggaan naar het station om de beste opname te verkrijgen, maar hebben zal ik ze!
Vraag is alleen wat de beste manier is om de aankondigingen op te nemen.

Nadien plaats ik gewoon alles online en ieder doet ermee wat hij (of zij) wil.

Ik ben al ge?nteresseerd zie. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Jurgen

Wel, de zomervakantie komt eraan voor mij, dat is dus bijna 2 maanden tijd om opnames te maken. [:)]
Ik zal eens proberen met mijn gsm, misschien is dat al genoeg. Als je er muziek mee kunt afspelen zal de opnamekwaliteit ook wel in orde zijn veronderstel ik.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

janjozef

Waarom zelf niet voor aankondiger spelen zo kun je eigen teksten maken,

jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Jurgen

citaat:
Geplaatst door janjozef

Waarom zelf niet voor aankondiger spelen zo kun je eigen teksten maken,

jan



Heb ik ook al aan gedacht, maar dan is het zo echt niet h?. In 't echt kondig je ook je eigen trein niet aan h?. [:D]

Afin, volgende week heb ik dus tijd om eens het station binnen te springen. Maandag heb ik voorlopig niets op de planning staan en kan ik dus eens gaan kijken, als het weer meezit tenminste. Bij gietende regen of snikhete temperaturen (zoals vandaag) blijf ik gewoon thuis!
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

wisselstromer

dit gaat redelijk met deze tool
wel alleen voor duits frans engels italiaans
de uitspraken zijn soms wel komisch ;-)

http://www2.research.att.com/~ttsweb/tts/demo.php
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

Jurgen

Tussen het fietsen, het op reis gaan en lekker luieren door heb ik toch eens een poging ondernomen om met mijn GSM vanalles op te nemen.

Blijkt dat het geluid bij het afspelen niet goed genoeg is. Afin, dat vind ik zelf toch. De laatste sporen van de geluidsfile ontbreken.

Volgende test is met de laptop, maar die wil ik niet meenemen met mijn fiets. Dat zal dus wel een keertje gebeuren als ik in de buurt ga winkelen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Gerolf

citaat:
Geplaatst door janjozef

Waarom zelf niet voor aankondiger spelen zo kun je eigen teksten maken
Vind ik ook! En op die manier kan je ook nog grappige dingen laten afroepen [;)] [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

mini-bs

of laten inspreken kan ook natuurlijk... Als je allerlei puzzelstukjes laat inspreken kan je relatief goedkoop (prijs van een lok moet wel lukken) een semi-professionele stem (bvb van lokale radio's of zo)(of zelfs pro stemmen moeten lukken als jouw stukjes bij een reclamestudio in een pakket met bvb commercials ingelezen kunnen worden) het werkje laten opknappen. Met progjes als audacity zet je die stukjes dan aan elkaar tot aankondigingen voor het gewenste uur, spoor en bestemming.
 

Jurgen

citaat:
Geplaatst door mini-bs

of laten inspreken kan ook natuurlijk... Als je allerlei puzzelstukjes laat inspreken kan je relatief goedkoop (prijs van een lok moet wel lukken) een semi-professionele stem (bvb van lokale radio's of zo)(of zelfs pro stemmen moeten lukken als jouw stukjes bij een reclamestudio in een pakket met bvb commercials ingelezen kunnen worden) het werkje laten opknappen. Met progjes als audacity zet je die stukjes dan aan elkaar tot aankondigingen voor het gewenste uur, spoor en bestemming.




Bedoeling is om het gratis te houden h?. Zelf inspreken kan, maar je eigen stem horen is toch maar raar.

En zelf de aankondiginen zeggen terwijl je achter de knopjes staat doet me dan weer denken aan het clich? beeld van "In de gloria" enkele jaren geleden. Laten we dat maar vermijden.

Verder ben ik ook een beetje een koppige ezel (zelfkennis h? [:D]), dus ik ga gewoon proberen om met de laptop het een en ander op te nemen.
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

doomslu

Jurgen, ik ben van 't zelfde gedacht, man. Ga er voor! [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *