Roco BR 74 type 96 rijeigenschappen verbeteren

Gestart door conducteur, 12 juni 2011, 14:36:15 PM

conducteur

Dit locomotiefje wil niet rijden zoals ik dat wil. Zolang er een trein van enkele wagentjes achter hangt en een beetje snelheid heeft, doet ie het zoals het moet (door de vergrote inertie). Bij het stoppen of traag rijden om te rangeren (met of zonder trein) valt ie zeer regelmatig zonder stroom. Ik heb dit locje echter gekocht voor de caboteur op de baan, en dan moet er toch een beetje mee gerangeerd worden, en dat lukt niet. De decoder is een 'oude' 5246 van Viessmann, en de centrale is een Multimaus van roco. De startspanning wat hoger zetten helpt een beetje, maar niet altijd.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

erik de noorman

#1
Een sleper onder zetten.  ( Grapje) [:D][:D][:D][:D][:D][:D][:D]

Erik

conducteur

#2
flauw
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

#3
Erik heeft deels gelijk -> de stroomafname verbeteren.
Enkele sleepcontactjes op de wielen bij plaatsen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Artologic

#4
Ik heb het locje in een ver verleden (toen ik nog gelijkstroom reed) ook nog gehad en de rijeigenschappen zijn wel een van de dingen die me positief bij gebleven zijn, dat ding reed als een droom (ook stroomafname op de voorste as), dus ik denk dat je het best zoekt in de richting van de decoder. Of vuile wielen, maar ik gok dat je daar al gekeken hebt?

@ erik, dit is zowat het enige belgische model van roco waarvan ik weet dat ze nu net GEEN wisselstroommodel hebben gemaakt.

Mvg
 

conducteur

#5
@Gerolf: het ding neemt stroom af op alle 8 wielen. (wel een wiel met antislip bandjes, maar daar staan ook slepertjes op)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

#6
In dat geval: wielen en contacten reinigen, ook die in de motor.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

#7
Hoi Rian,

in schaal N is goed elektrisch kontakt crusiaal, en ben dus dikwijls en lnag bezig geweest om dat aspect onder de knie te krijgen. Als een loc loopt zoals je beschrijft, zou je best eerst analyseren waar ze de neiging heeft te stilstaan. Als dit steeds op dezelfde plekken gebeurt, moet je de rails er eens goed nakijken. Oneffenheden zijn funest, maar ook vuil, stof of zelfs miniscule puntjes lijm of verf kan al een spelbreker zijn.

Als de loc overal nogal aarzeld rijdt bij lage snelheid, dan moet je het in de loc zoeken (of de rails zouden overal vuil zijn). Wielen moeten natuurlijk perfect schoon zijn, evenals de sleepcontacten. Maar ga eens na of wel alle sleepcontacten goed tegen het wiel aandrukken. Soms is er eentje (of meer) verbogen en staat ie los van het wiel.

Succes met de zoektocht,
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

bollen neus

#8
Rian wat Michiel hier aanhaalt heeft zeker een punt hoor, ik heb het zelfs voorgehad met een nieuwe locomotief die zelfs niet vertrok, ook met op 6 assen stroomafnemers en niets van muziek in te krijgen, enkel met een vergrootglas zag je dat de stroomafnemers niet tegen de wielflanken kwamen en daar lag het probleem. Veel succes met het vinden en hopelijk rijd hij daarna zoals het moet wat ook de bedoeling zou zijn .[:)]

conducteur

#9
Deze middag het machientje gedemonteerd om aan de stroomafnemers te kunnen, daarvoor moet de motor en het printje losgevezen worden, die gekuist, wielen schoongemaakt, nog eens extra de sporen, die normaalgezien proper zijn extra gekuist, nog eens de handleiding van de decoder gelezen en enkele cv's aangepast en hij rijdt weer als een zonnetje op mijn baan ( testovaaltje, want op mijn baan kan ik nog niet echt 'rijden')
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

bollen neus

#10
Al? vooruit dat is goed nieuws om te lezen.[:)]