Marklin Nmbs Type 205 / Cfl 1800 Lichtwissel

Gestart door Artologic, 17 mei 2011, 14:37:07 PM

Artologic

Hallo Iedereen,

Ik heb een oudere cfl 1804, die enkel een witte lichtwissel heeft. Nu heb ik gezien dat de nieuwe versies een rode lichtwissel bij gekregen hebben. Nu lijkt me dat leuk om ook bij te bouwen in de 1804 maar ik word niet wijze hoe het werkt op de onderdelen tekening. Aangezien daar 2 witte lampjes gebruikt worden, is iemand die me kan uitleggen of tonen op een foto hoe ze dit aangepakt hebben?

Mvg
 

doomslu

De CFL 1800-en hebben slechts drie koplampen. Om rode sluitlichten te bekomen moeten er rode schijven voor de lampen worden geplaatst.
Ik vermoed dat dit in model kan opgelost worden met een wit/rode led (bestaat dat?) of twee ledjes (een rode en een witte) achter dezelfde "koplamp".
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Artologic

Hey Doomslu,

Ik weet inderdaad dat het in het echt met lichtplaatjes word opgelost. In model bestaat er van marklin uit voor de nieuwe cfl versies en ook het type 205 een oplossing voor de lichtwissel met een tweede lampje (de lichtgeleider voor de bovenste lamp is een los stukje), maar volgens de omschrijving hebben ze hiervoor 2 witte lampen gebruikt (waarbij de 2de lager zit, waardoor deze niet doorschijnt in de bovenste lichtgeleider). Aangezien de houder al voorzien is voor de 2de lamp in elk model, zou k wel eens willen weten hoe ze het opgelost hebben, om van die witte lamp een rood licht tevoorschijn te toveren. Dit ook omdat er bij mijn weet geen rode lampen van het juiste type te krijgen zijn bij marklin.

Mvg
 

eve

citaat:
Geplaatst door doomslu

De CFL 1800-en hebben slechts drie koplampen. Om rode sluitlichten te bekomen moeten er rode schijven voor de lampen worden geplaatst.
Ik vermoed dat dit in model kan opgelost worden met een wit/rode led (bestaat dat?) of twee ledjes (een rode en een witte) achter dezelfde "koplamp".



Dat bestaat.

Erik

Artologic

Even ter verduidelijking, ik ben op zoek naar de oplossing die marklin gebruikt :-)
 

prulleman


Artologic

Dan is die onderdelingtekening dus nix waard. Iemand die et bestelnummertje van die rode lampjes weet?
 

Jurgen

Het zijn gewone witte lampjes hoor.

Je moet bij de exploded vieuw eens kijken naar nummer 8 en 9. Hier staat:
8 423280
LICHTKOERPER ROT

9 423270
LICHTKOERPER HELL


Het is dus blijkbaar een rode en witte lichtgeleider, maar deze staan bij artikelnummer 37672 (Type 205) en 37675 (CFL) momenteel als "niet beschikbaar". (Bij de CFL is het nummer 7 en 8 ipv 8 en 9)

Maar ben je zeker dat je loc geen rode sluitseinen heeft? Volgens mij heeft deze reeks van locs altijd rode sluitseinen meegekregen van fabriek uit. Ontbreekt er niet gewoon een lampje in je loc?
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

prulleman

ik heb juist de 5540 verkocht en die beschikt over witte en rode lampjes. boven elkaar geplaatst. als je geen rode lampjes vind schilder er dan een rood met wat transparante verf[;)]

Jurgen

citaat:
Geplaatst door prulleman

ik heb juist de 5540 verkocht en die beschikt over witte en rode lampjes. boven elkaar geplaatst. als je geen rode lampjes vind schilder er dan een rood met wat transparante verf[;)]




In de lijst onder de tekening spreekt men ook over een rood lampje.
Volgens de onderdelenlijst rechts van de tekening (op de website) is de lichtgeleider zelf rood.

Ik heb even mijn reeks 55 (de 5541 art. 3466) opengemaakt (en ben het vijsje kwijtgespeeld [xx(]) en die heeft dan wel witte lampjes en een rode geleider. Maar, dit is wel een model met dubbele frontseinen, dus misschien is dat niet echt een referentie.


Dus als prulleman zegt dat zijn loc wel een rood lampje heeft, dan geloof ik hem graag. Maar het is een recenter model en misschien heeft M?rklin bij die locs enkele wijzigingen aangebracht.
Wat het ook is, ik ga er niet voor vechten. [:)]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.

Artologic

Hey Jurgen, Prullenman,

De 5540 is een loc met dubbele lampen, die elk een kleur en lichtgeleider hebben. de 1800 heeft enkele lampen dus 2 lichtgeleiders zou wat gek zijn op 1 lamp. De loc is trouwens zeker geleverd zonder rode lichten bij mij. In elk geval ik heb de nummer van het lampje gevonden op de onderdelen fiche van de type 205, toch bedankt voor het meezoeken iedereen :-)

Mvg
 

prulleman

je hebt gelijk. mijn 205 heeft ook maar 1 lamp. en dus zonder rode slutseinen. ik zou zeggen, bouw gewoon een diode in die rood-wit wisselt naargelang de rijrichting.[;)]

Johnnytrein

Jurgen, dat is toch geen probleem er lopen er wel meer rond waar vijzen ontbreken.[:)] Ik heb een 37674 en daar ontbreken ook rode lampjes of ledjes ofwel moeten ze op een of andere manier nog geactiveerd worden.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Artologic

Hey Prullenman,

Ik heb et inmiddels opgelost door een rood lampje in de onderste houder te plaatsen (en aan te solderen op de bedrading uiteraard), de lamp staat lager, waardoor de rode lamp enkel de onderste 2 lampen doet oplichten. De lichtgeleider van de bovenste lamp zit dan ook niet vast aan die van de onderste lampen waardoor deze niet mee oplicht aangezien de rode lamp te laag zit. Misschien is iemand hier nog iets aan?

Mvg
 

Jurgen

All?, het is dus een vernuftig systeem want het licht kan van boven naar onder (wit licht), maar niet van onder naar boven (rood licht).

Er zal wel een verklaring voor zijn, maar daar heb ik waarschijnlijk niet genoeg verstand voor. [:D]
Mvg, Jurgen
De trein, da's altijd een beetje wachten.
Fietssporen, fietsen over oude sporen.