Ailleurs - Niverance

Gestart door Cozzy, 15 mei 2011, 20:25:47 PM

Metpetergaathetbeter

Ik dacht dat er ooit in MSM een art. stond met onderwerp bezandingsinstt; van Merelbeke in zelfbouw :-\

Michiel

PB-Messingmodelbouw heeft ook een mooie belgische set van de zansinstallatie van Schaarbeek. Een beetje groot voor jouw depot, maar dan gebruik je er maar 1 of 2 eenheden van, en de rest gooi je hier in de groep (er zullen wel afnemers voor de vinden zijn.)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Herwig

Re: Stoom/dieseldepot
« Reactie #17 Gepost op: Vandaag om 11:31:57 »
Citaat
Ik dacht dat er ooit in MSM een art. stond met onderwerp bezandingsinstt; van Merelbeke in zelfbouw :-\
_______

>>     ?  MSC Het Spoor  -  Guy Holbrecht  ?

guy holbrecht

Herwig,

dat gebouwtje is van Erwin. De beschrijving staat in MSM 25 op p 12 en 13. Het moet nog ergens op de club in opslag liggen, want we hebben het nodig voor het in opbouw zijnde project; een fictief, groot stoomdepot met onderhoudswerkplaats voor een tachtigtal stoomlocs naar NMBS-voorbeeld.

Groeten,
Guy

Powered By Diesel

Citaat van: Cozzy op 05 oktober 2016, 22:19:27 PM
Ivm bovenstaande: zijn er mensen die fotomateriaal hebben van zo'n NMBS droogruimte en bezandingsinstallatie?
Foto's van dieseltankinstallaties zijn ook welkom... ;)

Alvast bedankt om eens te grasduinen :)
Tom

Hierbij enkele foto's van Montzen







En een klein stukje van de tanks te Hasselt

running on heavy fuel

Cozzy

Hoihoi,

Allemaal dankjewel voor de reacties en hulp!

@ Olivier: gewoon meegenieten en nuttige dingen voor jou mee oppikken... that's the spirit!
@ Michiel: de bezandingsinstallatie van PB heb ik ook al eens bewonderd, erg mooi maar helaas niet meteen voor mijn portemonnee, zelfbouw biedt wel mogelijkheden denk ik. ;)
    De tankpistolen zijn daar ook beschikbaar en dat biedt wel perspectieven!
@ Peter, Herwig en Guy: MSM 25 hoort helaas niet tot mijn verzameling. Misschien dat een artikel scannen tot de mogelijkheden behoort? ::)
@ Powered by Diesel: Wow bedankt man! Hiermee kan ik me al een beetje een idee gaan vormen. Indien je moest foto's hebben van het tankpistool en wat daar meteen mee verbonden is houd ik me aanbevolen... ;) :P

Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

OlivierV

Tom, dat doe ik zeker.

Hier trouwens een tip, GVL maakte onlangs zo'n dieseltankplaats.

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,21757.0.html
- Verkoper van kwalitatief gezever en ander gelul.
- H0 - 2-rail DCC - Flickr. - Bouw AMSAC Modulebaan

SirGresley

Kleine tip die niet voor verandering zorgt: Denk er ook aan dat een stomer niet altijd met de "neus" naar de buitenkant werd geplaats in de loods maar hij werd op de draaischijf gedraaid in de richting dat ie de volgende dag moest rijden. Dus als hij op uw baan naar rechts moest dan neus naar voor en omgekeerd.
Leef niet te materialistisch, want alle bezit is ballast. Dalai Lama

Cozzy

Goeiemorgen!

SirGresley: thanks voor de tip, alweer iets bijgeleerd!
Olivier: bedankt om dit draadje terug op te delven, is erg waardevol!

Hieronder de verdere finetuning van het depot op basis van jullie suggesties:


Beetje uitleg:
A: in- en uitrit van het stoomdepot
B: in- en uitrit van de locloods
C: toegang dieseldepot
D: keerspoor naar depot of tankinstallatie
E: uitwijk/uithaalspoor
1: lampisterie/huilerie en zanddroging
2: Inspectieputten, bezandingsinstallatie en waterkranen
3: Bekoling en asput
4: Locloods met onderhoudsputten met aan de rechterkant ook een klein atelier/bureau's
5: Draaischijf
6: Tankinstallatie diesel met opslagtanks

Verder zoek ik nog naar een overtuigend doel voor een gebouw tussen 3 en 5 (extra atelier, bureau, slaapplaats...? zie ook de mogelijke extra aansluiting op de draaischijf)
en een plek voor het seinhuis te plaatsen.
Wat het seinhuis betreft heb ik hier nog enkele bedenkingen:
- werd er destijds een apart seinhuis voor station en remise voorzien of is dat in mijn geval samen te vatten in een gebouw?
- dacht het seinhuis ergens onder spoor A te voorzien (onder spoor E komt een openbare weg die voor spoor A naar onderen afbuigt)
- als seinhuis had ik iets in de orde van onderstaande afbeelding in gedachten (tenzij dit overkill is voor mij emplacement):


Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog

oebr

het ziet er steeds beter uit Tom, Van zo'n baantje kan je veel plezier hebben denk ik.
Dat seinhuis is heel mooi maar lijkt me wel groot, je hebt eerder zoiets als dat Brugge-seinhuisje van Artitec nodig vermoed ik, Evan heeft er zo eentje op oeversijde gezet. In Aalst stonden zowel op het goederen- als op het opstelstation dergelijke huisjes zowat ter hoogte van de wissel tussen E en A.

suggestie : Als je spoor 6 wat langer maakt kan je daar nog een ketelwagen achterlaten, of is dat al de functie van die zijsprong ?
On East Belgian Rails - sporen in de provincie Luik zo rond 1992

SuSke

Je watertoren ontbreekt nog
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

3rail

Misschien kun je ook nog iets uit dit draadje halen.

Veel kijk en lees plezier. ;)

http://forum.modelspoormagazine.be/index.php/topic,24611.0.html

Edward.
Wat hebben die Duitsers toch mooie dingen gemaakt,Br 01,01-10,02,03,03-10,04,05,06,12,13,14,15,16,17,18.0,18.1,18.2,18.3,18.4,18.5.19.0,19.1,23,38.2,38.4,39,41,43,44,45,50,52,53,54.8,55.5,56,57,58,59,61,62,64,78,80,81,86,92,99

Grote stomer

De draaischijf misschien vooraan het depot plaatsen. Wanneer een loc enkel gekeerd dient te worden en geen water enz hoeft bij te tanken. Anders moet de loc heel het depot door.
 


Cozzy

Hallo,

Dank voor de extra info en suggesties!
Ondertussen wat verder bezig geweest met het plan aan te kleden en zo een beter idee te krijgen van wat het moet (kan) gaan worden...
Moet misschien ook eens met mock-up's proberen om te zien hoe eea oogt op ware (model) grootte?

@Oebr: Spoor 6 is idd wat langer gemaakt met de ketelwagens in het achterhoofd ;)
@Suske: Watertoren is voorzien, lijkt mij op dit moment de meest voor-de-hand-liggende plaats tenzij ik 'm echt hoger wil plaatsen (staan die in deze context ook op het hoogste punt?)
@Edward: bedankt voor de link, mooi en ruim opgezet emplacement ben je aan het bouwen!
@Grote Stomer: Ik ga de opstelling zoals ze nu is in grote lijnen behouden, wel verder finetunen. Als ik het geheel draai loop ik tegen andere beperkingen aan en dien ik opnieuw naar een homogeen geheel te gaan zoeken. De plaats van de schijf is ook een beetje ingegeven op basis van de plaats waar je ze in Belgenland meestal kon terugvinden (met dank aan de vele vorige reacties)
@Hobbyist: thanks! Hier heb ik nog enkele interessante gebouwtjes en/of plaatsen gevonden die weer extra ideeën opleveren::) ;)

Hieronder een totaalplaatje van het zichtbare deel van de baan.
Er is een watertoren (7) en atelier (8 ) bijgekomen.
Bij de tankinstallatie (6) voorzie ik een 'moderne' (tov stoomtijdperk) zandinstallatie een beetje gebaseerd op die destijds in Kinkempois of Hasselt
Op dit moment ben ik op zoek naar de 'ideale' plaats voor het seinhuis (9) (of seinhuizen?).
Ik heb het momenteel onder de kruiswissel tussen spoor A en E gezet. Misschien is een logische plek ook helemaal boven de hoogste kruiswissel boven spoor E? Of is in deze situatie het gebruik van twee seinhuizen te rechtvaardigen gezien het depot, het station (10) en de goederenkoer (11)? Ik weet het nog niet... suggesties zijn zeker welkom!



Groeten,
Tom
Modelspoorgroeten! 
Ailleurs-Niverance  |  Modelspoorblog