Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

type64... nog niet helemaal!

Gestart door Dirky, 01 april 2011, 20:55:03 PM

Dirky

IMGhttp://i836.photobucket.com/albums/zz286/Dirky/Nederbrakel%20station/20110401002.jpg/IMG

beetje voorbarig om deze foto bij Belgische modellen te plaatsen maar ooit...

'k zal wel beetje info moeten hebben om de ombouw te doen!

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Dirky

'k zal wel beetje info moeten hebben om de ombouw te doen!



Dirk, ik heb ooit een bescheiden poging ondernomen om mijn p8'en van Fleischmann te "verbelgischen". [:I]
Misschien dat het U kan op de weg zetten ? Is het een H0-model ?
Zie HIER.
Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

Michiel

Dirk, over welk tijdperk spreken we? Een type 64 in 1925 was wel een beetje verschillend van die van 1965. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Dirky

de foto's van jou draadje had ik idd al gedownloaded Eric... helpt me zeker !

Michiel, ik denk dat mijn voorkeur zou gaan naar eind de jaren 30, misschien begin 40 maar eerlijk gezegd maakt het mij niet zoveel uit omdat die lok later (hopelijk) in meer dan ??n scene moet te zien zijn... 'k zou al tevreden zijn met "Belgisch"...

Michiel

De meest evidenten aanpassingen lijken me:

- verwijderen van de cylinder en compressor op de omloopplaat
- schilderen zijkant van zuigerblok in het NMBS groen (zoals de ketel)
- verbelgischen van de schoorsteen, met windkapje
- schilderen van het centrale asje en van de wielen en de zijkant wielbanden in het zwart
- aanbrengen van de handgrepen langs de ketel
- tussen ketel en omloopplaat donker schilderen (normaal is dit open/doorkijk)

Succes met de ombouw!

(edit: typvaut)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Johnnytrein

Je zou eigenlijk de folders van Dacker over de belgische 64 moeten vinden.Daarin vermelden ze wat je zou moeten aanpassen om een P 8 te verbelgischen. Ik weet dat iemand die folders op zijn site heeft gezet maar weet niet meer wie. Ik dacht iemand op het 3 railforum.
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Michiel

Die Dacker-folders staan ook op de site van  Rixke Rail [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

jacques timmermans

Dirk,

dit is een zeer enthousiast initiatief waarbij ik je zeer veel moed, geduld en ijver wens om zo een stuk "schrot", vergeef me mijn woordspeling, tot een perfect Belgisch (misschien een H0 pur model?) model te transformeren. Ik wil je niet ontmoedigen, maar er zijn toch betere basis alternatieven (Fleischmann of Weinert) verkrijgbaar, als dit antiek Liliput model.

Met de opbouw zou ik noch kunnen leven; Deze wordt toch volledig omgebouwd, wat ook nog geen sinecure is omdat de ketel niet vrijstaand is uitgevoerd en de implantatie van de blinde flens voor de regeldom, zandkast en stoomdom voor een Belgisch model niet de juiste volgorde cq. niet voorzien waren.

Maar alles wat daaronder zit is puinhoop: sterk verouderd aandrijfconcept, wielen die niet deugen en over de modelomzetting van de sturing en cilinders zwijg ik beter! Of het eindresultaat, gezien de financi?le investering en de noodzakelijke vaak ingewikkelde technische ingrepen uiteindelijk de gedane moeite bevredigen is voor mij een groot vraagteken.

Desalniettemin hoop ik dat ik je, ondanks mijn niet al te positief commentaar, niet al te zeer ontmoedigd heb en ons het verdere verloop van je ombouw niet onthoudt.

Jacques Timmermans  




Dirky

Jacques, ik ben een modelbouwer, geen treintjesgek...

Het wordt een Belgisch model maar geen haar op mijn hoofd vraagt naar de perfectie. Als ik mag zondigen in de scenery - zoals bijvoorbeeld het stationsplan van Nederbrakel met 50% verkorten omdat mijn ruimte niet groot genoeg is - dan val ik echt niet over pietluttige details in de type64 die er straks zal op rijden... Zij die het dan niet mooi genoeg vinden sluiten wel de ogen [:)]
Perfectie is volgens mij enkel nodig voor vitrinemodellen bij een verwoede treintjes-maniak. En vitrinemodellen vind ik persoonlijk lelijk omdat ze zo clean zijn en dus niets van realisme uitstralen...

Het wordt dus een lekker vuile type 64 naar mijn vervaagde normen, m.a.w. geen of zo weinig mogelijk kosten dus komt er zeker geen Weinert materiaal aan te pas. Moet enkel over P87 kunnen bollen en er goed uitzien...

Dus sorry als ik je teleurstel maar voorlopig zit er niets beter in... [:)][;)]




ToThePoint

Ik vind het nu al spannend !
Ik wacht geduldig af wat uw vorderingen en ideeen zijn Dirk.
U stond reeds meerdere malen model voor mij, letterlijk niet figuurlijk !
Ooit ga ik ook loc's verbouwen, als ik een beetje baan heb.
Ten vroegste als het emplacement hier klaar is.
Tegen de tijd dat dat klaar is vermoed ik dat uw loc omgebouwd is.

Ik kan me helemaal vinden in de mening van Dirk.
Een te blinkende loc is voor de vitrine, op de baan mag en moet dat gebruikt worden en wordt bijgevolg vuil.
Men kan perfectie nastreven, maar als dat doel niet te bereiken is is uw best doen ruimschoots voldoende.
Trouwens perfectie kent verschillende vormen.
Een model aanvaardbaar verbouwen op de zo goedkoopst mogelijke manier is ook perfectie.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

jacques timmermans

Dirk,

je stelt me echt niet teleur, nog beter zelfs, in je repliek neem je een zeer duidelijk standpunt in dat ik kan waarderen.
Echter op een punt ben ik het niet met je eens: perfect gebouwde modellen hoeven niet altijd een zielig bestaan in de een of andere vitrine te slijten, immers door hun perfectie (dit geldt ook voor hun rijgedrag en ook hun finish, al dan niet in een sterk of minder sterk verouderde toestand gepresenteerd) kunnen zeer goed op een modelbaan verkeren en zijn daarbij nog eens een lust voor het oog!

Jacques Timmermans

Dirky

tja, moesten smaken niet verschillen zouden we allemaal op dezelfde vrouw verliefd zijn, nietwaar? [:)][:)]

respect voor alles en iedereen, da's wat telt. De rest is bijzaak!

Gerolf

Dirk, ik vind de waarschuwing van Jacques voor het rijgedrag van een Liliput toch wel belangrijk, hoor. Al heb ik al wel ondervonden dat er maandagochtend-modellen zijn en locs die w?l goed rijden. Het lijkt zelfs een kwestie van geluk ...
Wat de afwerking betreft volg ik je wel: zonder al teveel kosten en moeite een zo goed mogelijk resultaat lijkt me een goede balans. En we weten intussen dat je nogal wat moeite doet [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Dirky

voor de P87 versie gaat sowieso alles er onder uit! De volledige onderbouw wordt "nieuw". Het uiteindelijk rijgedrag zal dus niets meer te maken hebben met Lilliput...[:)][;)]

treinvirus

ter informatie:
heb verschillende loks gebouwd type 64 ( van oorspronkelijk duitse fleischmenn modellen) met oog op perfectie, het heeft 6 tot 8 maand gekost per lok  om dat te doen (en dus ontelbare uren)en dit met onderdelen van weinert en vooral PB messingbouw. geef eens je Email adres als je eens een paar foto's wil zien van bijvoorbeeld de lok 64064 copie conform  zoals in werkelijkheid, afgebeeld in het boek van marklin met in de lok ingebouwde esu loksound decoder en luidspreker- en jawel, niet in de tender! (Ik kan nog steeds zelf geen foto's op het forum zetten, ben er niet slim genoeg voor!). Maar wat ik eigenlijk kwijt wou: ik heb 3 liliputmodellen type 64 en die rijden merkwaardig genoeg voortreffelijk en vroeg of laat ga ik er eentje wat moderniseren om werkelijk te doen rijden op een baan, de andere modellen zijn wat te fragiel om ze voortduren te gebruiken en bv mee te slepen naar een clubbaan. Dus vind ik het een goed initiatief om eens een wat ouder model te verfraaien voor dagelijks gebruik! Succes
treinvirus