Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Onderbouw

Gestart door Dominique, 11 maart 2011, 22:03:03 PM

ysbeer

citaat:
Geplaatst door Dominique


Is dit helemaal van de pot gerukt?




Nou helemaal zou ik niet zeggen,maar mij lijkt een stevige tafel toch veel beter.
Bespaar daar niet op,bouw hem zwaar en degelijk,met voldoende dik hout
Moeilijk is dat helemaal niet.
In een weekend en een paar dagen bouw je een stevige tafel(je moet er op kunnen zitten zonder dat hij ook maar iets doorzakt)
Ik heb al twee collega geholpen te redden wat er te redden viel van hun lichtgewicht tafels
Een 30 euro die ze bespaart hadden,en ook de fantastische lichtgewicht constructie heeft aan het eind vel meer gekost .
OOk slapeloze nachten.
Laat je niet dol maken met het kan ook wel met 6 mm Pak minimaal 12 mm stevige plaat
wim

Johan Poelmans

Goeie raad: gebruik voor je open structuur multiplex en geen grenen latten. Vooral als je in segmenten/modules werkt.

En als je het hout bestelt in de houthandel, dan heb je met het juiste gereedschap in onderbouw klaar in 1 dag.
 

ysbeer

Inderdaad nooit latten van b.v 5 maal 5 gebruiken bij horizontale opstelling
Als poten wel te gebruiken.
Voor horizontale balken gebruik (heb ik gebruikt) 10 maal 3 cm en dan recht op.

Gezaagd multiplex van ongeveer die maat zal het zeker ook goed doen.
wim


conducteur

Waarom geen geschaafd vuren? Volgens mij kun je best van al uit geschaafd vuren een degelijke, stevige constructie maken (denk bij de bouw aan driehoeken, die kunnen makkelijk grote krachten aan en zijn zeer stevig, denk bv aan het kader van een (oude) fiets daar zitten minstens 2 driehoeken in! In bv schragen kun je ook driehoeken zoeken, diverse staalconstructies..., het schuin dak van een huis is ook een driehoek, en de kans is groot dat je in he gebinte verschillende driehoeken zult aantreffen.) En daarop kun je dan perfect met 6 -8 mm platen werken. Als ze maar goed ondersteund zijn zodat de kans op doorbuigen tot een minimum zal beperkt worden. Die platen alleen hebben eigenlijk weinig sterkte. Zeker niet in de lengte of breedterichting.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door conducteur

Waarom geen geschaafd vuren? Volgens mij kun je best van al uit geschaafd vuren een degelijke, stevige constructie maken (denk bij de bouw aan driehoeken, die kunnen makkelijk grote krachten aan en zijn zeer stevig, denk bv aan het kader van een (oude) fiets daar zitten minstens 2 driehoeken in! In bv schragen kun je ook driehoeken zoeken, diverse staalconstructies..., het schuin dak van een huis is ook een driehoek, en de kans is groot dat je in he gebinte verschillende driehoeken zult aantreffen.) En daarop kun je dan perfect met 6 -8 mm platen werken. Als ze maar goed ondersteund zijn zodat de kans op doorbuigen tot een minimum zal beperkt worden. Die platen alleen hebben eigenlijk weinig sterkte. Zeker niet in de lengte of breedterichting.



Die driehoek op zich blijft vormvast. Maar in zijn vlak trekt hij krom. Zelfs met vuren (grenen) latten van bijvoorbeeld 12cm hoog. Zulk hout is zelfs bij aankoop reeds krom, dus als het neerkomt op modules perfect uitlijnen, dan raad ik het persoonlijk af. Ik heb zelf ooit die fout gemaakt ;)
 

marc goovaerts

Zelf heb ik het nog niet geprobeerd, maar op een Duits forum vond ik een idee om, op houten, verstelbare poten, een raamconstructie te maken met de aluprofielen die door 'normale' mensen gepruikt worden om wanden van gipsplaten op te bouwen...
Die hebben in ieder geval het voordeel dat ze vlak, stevig en licht zijn.

dirkkerckhofs

Ook ik kan je de raad geven: werk als basis met een open structuur van latten. Met daarop harde isolatieplaten of een structuur van gaas en daarop gipsdoeken (weegt lichter dan massieve gips). Nog een reden om de structuur open te houden: je kan vlotter weg met de bedrading van je baan. Boor daarom op voorhand in de latten van je structuur gaten met een klokboor.

Dirk

conducteur

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door conducteur

Waarom geen geschaafd vuren? Volgens mij kun je best van al uit geschaafd vuren een degelijke, stevige constructie maken (denk bij de bouw aan driehoeken, die kunnen makkelijk grote krachten aan en zijn zeer stevig, denk bv aan het kader van een (oude) fiets daar zitten minstens 2 driehoeken in! In bv schragen kun je ook driehoeken zoeken, diverse staalconstructies..., het schuin dak van een huis is ook een driehoek, en de kans is groot dat je in he gebinte verschillende driehoeken zult aantreffen.) En daarop kun je dan perfect met 6 -8 mm platen werken. Als ze maar goed ondersteund zijn zodat de kans op doorbuigen tot een minimum zal beperkt worden. Die platen alleen hebben eigenlijk weinig sterkte. Zeker niet in de lengte of breedterichting.



Die driehoek op zich blijft vormvast. Maar in zijn vlak trekt hij krom. Zelfs met vuren (grenen) latten van bijvoorbeeld 12cm hoog. Zulk hout is zelfs bij aankoop reeds krom, dus als het neerkomt op modules perfect uitlijnen, dan raad ik het persoonlijk af. Ik heb zelf ooit die fout gemaakt ;)


Als je naar de houthandel gaat kun je toch de mooiste eruit kiezen, en dan kom ik toch meestal met mooi recht hout naar huis of met het hout met de minste kwasten op.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Johnnytrein

Marc, bedoel je nu dat mensen die niet van die profielen gebruiken niet normaal zijn? [:I]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

ysbeer

citaat:
Geplaatst door conducteur

W Die platen alleen hebben eigenlijk weinig sterkte. Zeker niet in de lengte of breedterichting.



Inderdaad,en rechtopstaande krijg je wel een hele kleine tafel[:D][:D][:D][:D]
wim

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

Marc, bedoel je nu dat mensen die niet van die profielen gebruiken niet normaal zijn? [:I]

Bijlange niet. Maar die profielen zijn theoretisch bedoeld om enkel wanden mee op te trekken. Het is in de aard van het beestje 'modelbouwer' om vindingrijk mogelijkheden in materialen te zien die zelfs de fabrikant er niet in zag...

Zo zouden van mij ook de fabrikanten van tandartsgerei onze markt eens mogen ontdekken. Zoals met hun miniscule boortjes, die praktisch nooit breken.
Dan hoef ik bij m'n tandarts niet meer te zagen.