Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

dummie vragen

Gestart door scalefreak1, 04 maart 2011, 00:19:20 AM

scalefreak1

Hallo
Ik wil vanaf 0 beginnen aan een digitale baan en voor ik over ga tot een aankoop is het mss beter mij even in te lichten wat kan en niet kan waardoor een aankoop dan toch geen miskoop zal worden.

1:Na veel lezen op het forum heb ik vernomen dat pico rails redelijk goedkoop en degelijk zijn hoewel ik toch al enkele mensen heb zien schrijven dat de wissels toch niet 100% zijn.
Nu is mijn vraag kan je bv rails nemen van pico en voor de wissels de k rails van marklin ,dus met andere woorden zijn rails van verschillende merken te mengen in een baan of zijn hier beperkingen of nadelen?

2: Is een startset eigenlijk goedkoper dan alles appart te kopen ?
  Dit omdat bij een startset van marklin c rails zitten wat dan weer betrekking heeft op de eerste vraag .
Bij de startset H0 - ArtNr 29450 welke mij de leukste lijkt zit ook de mobile station en hiervan wou ik juist weten als ik dan de trein via pc wil besturen (ik dacht aan itrain)is deze mobile station een overbodig of is dit toch nog handig (indien ze samen te gebruiken zijn )
Kortom dit zijn toch al een paar dingen die ik graag zou weten voor ik tot de aankoop over ga
ps Ik wil ook niet merkgebonden gaan kopen ,ik koop het liefst wat mooi en combineerbaar is .
Groeten Tom





ratje

#1
Piko sporen zou ik niet combineren met Marklin. Ik vrees dat de systemen met elkaar in de knoop zouden geraken (piko 2rail marklin 3rail). Wel kan je perfect met piko werken en de wissels bv van peco nemen.
Een startset is natuurlijk voordelig omdat er meestal al wel een degelijke besturing bijzit. Natuurlijk hangt het ook een beetje af met wat je gaat rijden. Voor het Duits materiaal zijn er veel startsets beschikbaar, piko heeft er ook enkele van de SNCF. Maar ga je voor Belgisch of Nederlands dan vrees ik dat je teleurgesteld gaat zijn in het aanbod.
Je kan op de sites van de verschillende merken al eens een kijkje gaan nemen voor een idee. Maar je belangrijkste keuze zal vooral zijn of je 3rail (marklin) of 2rail gaat rijden (zo goed als al de rest).
Ook niet onbelangrijk in deze keuze is de verdere aankoop. Zo is Marklin niet van de goedkoopste merken als en locs, rollend materiaal e.d. wil bijkopen.
Ik weet niet van waar je bent maar als je van het Antwerpse bent zou ik zeker ook eens een kijkje gaan nemen in Berchem bij collectorsbank, toen ik een 2tal jaar geleden begonnen ben met modelspoor, hebben ze mij daar heel goed voortgeholpen en zeker niet het duurste van het duurste aangesmeerd. (Sorry mods is geen reclame maar gewoon een ervaring).

groetjes Steve
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor

Jozef

#2
Hallo Tom,

Piko en Marklin K-rails zijn NIET te combineren !!!
Piko is 2 rail systeem , Marklin heeft 3 rail systeem, dus met puntcontacten .. deze zijn enkel verkrijgbaar voor Marklin.
Of je moet zelf al een middenleider in de Piko rails gaan bouwen.
dus dit lijkt mij niet de beste oplossing

Jozef
LocoNet DCC, Twin-Center, PC met Koploper LocoNet-interface,
BMD16N-SD bezetmelders met S88LN en LDT wissel & schakeldecoders

Gerolf

#3
http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=12222 is misschien een goed draadje om eens door te nemen: daar worden de voor- en nadelen van 2 en 3rail ook afgewogen.
Een startset is qua prijs zeker een goede keuze. Nadeel is, dat het rollend materieel dat er in zit misschien niet datgene is wat je zou willen. Dan bedoel ik het (voorbeeld-)model, niet de kwaliteit ervan.
Er is ook een grote tweedehandsmarkt (ebay, veilingen, beurzen,...) maar dan is het een goed idee dat je wat coaching hebt van een meer ervaren modelspoorder.
Ik denk wel dat er hier forumleden uit de omgeving van Dendermonde zijn. Zelf kom ik daar wel eens [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

scalefreak1

#4
Aangezien ik nu thuis zit met ziekteverlof (peesontsteking)maak ik van de nood een deugd mij te verdiepen in het modelspoorgebeuren.
Ik moet zeggen dat ik soms wel overdonderd ben aan de zondvloed aan nieuwe info dat het soms wel heel moeilijk wordt alles te begrijpen.
Ook ben ik al veel draadjes tegengekomen (waaronder 2spoor vs 3 spoor) waar het er soms hevig aan toegaat omdat ieder zijn gelijk heeft en dat je dan soms na 3 pagina's lezen soms nog minder snapt en met meer vragen zit dan voor je begon aan dat draadje .
Ik heb ondertussen wel al een paar dingen geleerd waaronder :veel meer keuze als je 2 spoor blijft en dan ben je ook minder merk gebonden .
Dus is mijn eerste conclusie dat marklin grotendeels af zal vallen hoewel dit ook goede punten heeft maar die voor mij niet zo belangrijk zijn.
Nu ik over de sporen wat uit ben dankzij de tips die ik al gekregen heb zit ik nog met een paar vragen ivm de aansturing via pc (centrales)
Is het ok van deze in dit draadje te stellen want ik zie veel puzzelstukjes maar kan er momenteel niets zinnig van maken .

groeten en veel dank voor de vorige antwoorden
Tom

gjvdz

#5
Wel je kan deze hier stellen of opdelen per onderwerp, wat voor ons misschien wat makkelijker is. Maar jij kiest natuurlijk.
Mvg Giel-Jan

scalefreak1

#6
Wat wil ik bekomen

een pc die seinen ,wissels en treinen kan bedienen.
Mijn plan :simpel beginnen met een ovaaltje met een paar wissels en wat seinen,juist voor te testen en uit te proberen.
In plaats van itrain ga ik het allemaal eerst is uitproberen met koploper en mss bevalt het me wel en blijf ik erbij.

Nu was ik aan het kijken naar prijzen en zag bv central station voor een 700 ? ,ecos centrale  619 ? enzovoort.
De rede waarom ik graag met de pc wil werken omdat het lijkt dat je meer overzicht hebt dan op een 7 inch scherm en omdat dit ook iets goedkoper is dan bovengenoemde controlers en je bijna evenveel kan.
Nu zag ik de ib-com centrale staan voor 199 euro en las dat deze hetzelfde kan als een intellibox maar dan met pc .
Wat ik mij dus afvroeg is :

1:ik zag dat deze ook wissels kan sturen ,wat heb je hier dan nog voor nodig buiten een servo decoder.Ik neem aan dat je geen 40 uitgangen hebt voor servodecoders op die ib .Werk je dan met een hub , switch achtig iets om het in computer termen uit te drukken?

2: hetzelfde voor de blokbezetmelders :kan deze rechtstreeks aan de ib en wat heb je nodig voor er meerdere aan te hangen?

3 Hangt een keerlus modelle aan de ib en is dit noodzakelijk?

4 seinen : hangt deze decoder rechstreeks op de ib ,zoja wat heb je nodig om er meerdere aan te hangen

5: kan je later nog een externe bediening bijplaatsen op de ib of is het beter de intellibox basic te kopen wat 100? meer maar dit komt dan weer overeen met een handbediening later bij aan te kopen.

6 : vanaf wanneer moet ik een booster zetten aangezien er een ingebouwde booster in de ib zit ?

7 : hoeveel transfo's heb je nodig buiten die van de ib voor wissels ,treinen en seinen .Ik ga mijn test en oefen ronde uitrusten met 2 seinen ,2 bezetmelders 2 wissels en 1 trein

8:Met de dingen die ik hier heb opgenoemd kan ik dan aan de slag of zie ik dingen over het hoofd ?

Voila een hele boterham aan vragen zodat ik hopelijk geen miskoop zal begaan .
Ik heb hier mss onozele beweringen gedaan en de bal mss een paar keer zwaar misgeslagen en hopelijk kunnen jullie die fouten rechtzetten.

groeten
Tom

gjvdz

#7
3) Bij een 2railsysteem wel.
7)Begin met 1 deze kan al wel wat aan.(ik kan met mijn 60Va trafo bijna mn hele baan sturen.

Een hint die ik je geef, er zijn gratis programma's waarmee je je baan kan besturen, die soms beter werken dan een betalend programma. Het is misschien clich? maar kijk eens naar Koploper.
Mvg Giel-Jan

ERVIN

#8
Ja een hele boterham , er zijn dingen waarop ik je geen antwoord kan geven , maar dat kunnen andere dan mss weer wel, ik spreek hier dus uit mijn eigen ervaring.
Om mijn wissels te bedienen , en dat zijn er iets minder dan 100 , gebruik ik dus ook koploper , de wissels zelf worden aangestuurd door middel van Loconet , vanuit de IB vertrekt er ??n loconet kabel naar een verdeler , van hieruit worden de Uhlenbrock wisseldecoders ( 63410) aangesloten  , kijk zeker ook eens naar die Uhlenbrock wisseldecoders , hierop kan je 10 wissels of seinen aansluiten en de prijs valt reuze mee.
Ik heb 4 keerlussen in mijn baan zitten , en deze worden netjes overbrugt door de " Ultieme Keerlusmodules" ( ff googelen)[;)]
Of je boosters gaat gebruiken moet je zelf een beetje overwegen , ik heb er 4 in gebruik , dus mijn baan is in 4 grote delen opgesplitst , dus nergens geen haperende treinen of treinen die ergens iets minder snel gaan rijden , de reden waarom ik overgeschakelt ben op boosters was omdat mijn Twin-Center regelmatig uitschakelde als er meerdere treinen aan het rijden waren.
Ik heb 7 trafo's , 4 voor de boosters , 1 voor het TC , 1 voor de wissels en 1 voor de keerlusmodules , dus power genoeg , maar ook hier moet je dat zelf even bekijken, als je van start gaat met een ovaal en een paar wissels kom je zeker toe met 1 trafo.
Voila, dat was het ongeveer wat ik , uit eigen ervaring, met je wilde delen , uiteraard zullen er hier nog collega's zijn die je nog veel meer kunnen vertellen.[;)]
In ieder geval v??l succes.

scalefreak1

#9
alvast al bedankt voor de antwoorden,we zijn weer een stapje dichterbij gekomen.
Ik ben over de dingen die de mensen hier aanraden dan op onderzoek gegaan mss wel andere dingen teweten gekomen

reactie op mijn vraag :
1 en 2 en 4: op een foto van een baan in opbouw heb ik gezien dat bv de blokmelders en de  wisseldecoders in serie worden doorverbonden en dat 100 wissels dus geen beperking zijn maar dit zal al meer dan genoeg zijn en wie weet hoeveel jaar we dan verder zijn [:)]

3 : de keerlus modellie is dus wel nodig en de tip voor van die ultieme keerlus is welgekomen

5 het antwoord hierop ben ik nog niet tegengekomen.

6 De booster is nog niet direct nodig heb ik begrepen.

7 Ik zal ineens een van 60va kopen dan zal wel even toekomen ,toch al zeker voor het oefenen en uitproberen


Nu heb ik op het koploperforum gelezen dat een intellibox op zich niet slecht is want het kan overweg met loconet maar zou problemen hebben met mfx.
Wat is nu mfx eigenlijk wat ik kan uit de discuties van mfx of fx nietzoveel uithalen omdat dit nu nog allemaal chinees is voor mij.


alvast bedankt voor de uitleg  en ik denk dat ik bijna aan de slag kan voor wat geld te gaan opdoen [:)]

groeten
Tom

scalefreak1

#10
voor de veiligheid ga ik hier even mijn aankooplijstje opsommen zodat ik niets verkeerd koop of vergeet.

intellibox basic <--loconetkabel-->LocoNet-Supply--loconetkabel------->
lnbox|<--loconetkabel-->Uhlenbrock wisseldecoders  63410
 ......   |<--loconetkabel-->s88ln<--> s88-n

1 Uhlenbrock 20070 Transformator 70VA 16V  


Kan ik met dit samen buiten het spoor en treinen gerekend aan de slag ,dus 4wissels ,4seinen,2treinen laten rijden ?

Zijn de s88ln en s88-n ook ergens in belgie te koop of kan je ze alleen bij rosoft online kopen ?  

Eens ik hier zeker over ben dan kan ik jullie even met rust laten en later dan verslag uitbrengen over de opbouw en mijn bevindingen .

groeten Tom        
     


scalefreak1

#11
Niemand ?