3-rail (AC) modellen worden door alle fabrikanten met decoder geleverd. Je kan hem er natuurlijk uit slopen en er een decoder van je keuze in zetten.
Laat dit nu net één van de redenen zijn waardoor ik overgestapt ben van 3R~ naar 2R=.
Die meerprijs t.o.v. een analoge gelijkstroomloc was/= meestal gelijk aan de prijs van een decoder.
En "M" heeft met z'n modellen toen te veel op z'n 'lauweren' zitten te rusten t.o.v. de gelijkstroom concurrenten die meer en mooier spullen uitbrachten. (naar m'n persoonlijke smaak toch).
Dan maak ik liever zelf een decoder keuze.
Gelukkig had ik toen nog niet veel sporen.
Door een 'Boom' aan Ierse meuk uit te brengen door een Dublinse Winkelier/fabrikant (Lima/Bachmann/...),
was dan de definitieve aanzet tot omschakeling.
Met onze voorbije St. Pat's Shorbreak (WE 17 maart) naar Kilkenny Tradfest, deden we een vrijdags retourtje naar Dublin.
En bij een bezoek aan de shop in de Hawkens St. , waren de laatste 201 Class loc's leuk afgeprijst. Zo heb ik alsnog een nieuwe 201 Class, de oorspronkelijke NIR blauwe 209 'River Foyle', samen met enkele WW1 reenactment; street; spotting figures van Bachmann Branchline en cycles with stand van Model scene aangekocht:
De IE/NIR 201 Class is een zustermodel van de bij ons bekende Class 66, en is een universele loc met een andere overbrenging zodat die aan 160 km/u. Intercity treinen kan rijden en zo ook in de IE-NIR samenwerking "Enterprice services" Dublin-Belfast ingezet wordt.
Gr,
Jan(tje)