Volgorde sporen + balast verweren

Gestart door Wanne, 31 januari 2011, 16:37:06 PM

Wanne


Was even op het forum informatie aan het zoeken over het verweren van sporen en de balast. Vreemd genoeg kon ik niet direct hier iets over terugvinden?

In welke volgorde gaan jullie te werk?
1) De losse sporen verven(airbrush)
2) De sporen leggen.
3) Balast leggen.
4) Alles nog eens spuiten.

of

1) De (propere)sporen leggen.
2) Balast leggen.
3) Balast + sporen airbrushen.

of

Een andere methode in natuurlijk ook welkom ;)

Ik heb namelijk profirails.

mvg
Wanne
 

GHYSELS

Als andere leek heb ik (met beperkte knowhow en middelen) me aan alletwee eens gewaagd:

Bij het verven op voorhand heb ik achteraf gemerkt dat ik echte onderbrekingen tussen de rails onderling kon zien. Moest die achteraf bijwerken. Pluspunt was wel dat ik gedetailleerd kon werken.

Bij bewerken achteraf kon alles in vlottere lijn, maar het leek me meer gepruts. Bijkomend pluspunt was ook dat ik onmiddellijk kon inwerken op het reeds aanwezige landschap.

Sowieso was onderhoud van de sporen aan de bovenkant bij beiden vereist.

Ben er van overtuigd dat de ervaren mensen hier betere tools en tips hebben. Er stond trouwens enige tijd geleden ook al een artikel over in de MSM.

Groeten,
Tom Ghysels

Spoor gerust eens op mijn baan!
http://www.flickr.com/photos/modelspoorbaan1_tom/

janjozef

Ik zou voor 2 kiezen, sporen leggen, balasten en daarna spuiten, zo krijg je een eenduidig geheel, natuurlijk het opkuisen van het rijvlak niet vergeten

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Gerolf

citaat:
Geplaatst door janjozef
Ik zou voor 2 kiezen, sporen leggen, balasten en daarna spuiten, zo krijg je een eenduidig geheel, natuurlijk het opkuisen van het rijvlak niet vergeten
Ik ook. Eerst aanleggen, aansluiten en checken of alles goed bolt, en daarna pas ballasten en kleuren.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Kautenbach

hoi Wanne,

ik zou eerst de sporen goed leggen
dan de rails en dwarsliggers verouderen
dan ballast aanbrengen
en dan nog bij weatheren, evt met pigment poeders

groet, Wim

wellicht kun je eens kijken hoe Evan het op zijn Beautiful Britisch Columbia het heeft gedaan

Peter

Ik heb eerst de rails op de bedding gelijm, dan de flanken van de spoorstaven geschilderd en dan pas de bielsen verweerd.
De reden is oa. omdat ik twee verschillende soorten bielsen heb liggen, namelijk de Roco line met imitatie betonnen bielsen en met imitatie houten bielsen
Ik wacht nu op ballast stalen van Minitec en Modellbau-Freiburg. Dan heb je perfekte ballast. Een nog iets duurdere kwaliteit is die van Asoa. Het zal waarschijnlijk die van Freiburg worden omdat je die ook ineens verweerd kan kopen.
Met vriendelijke groeten
Peter

janjozef

als je goed ga zien op de sporen zie je hoe het er allemaal moet uitzien, bij sporen die al langer dan een paar maanden liggen is er nog weinig kleurverschil tussen houten biels en balllast, alles is wat overgoten met een laag stof, olie en vetten. Om een of andere reden ligt dat minder op de betonnen dwarsliggers.

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

ysbeer

Ik heb eerste rails gelegd op kurk (gelijmd)
Toen alles met de luchtspuit roest kleur gespoten.
boven zijde met lapje schoon gemaakt
Laten drogen.
Toen met sterk verdunde acryl(zwart)de rails gewassen.
De zijkanten van de kurk voorzien van laagje onverdunde hout lijm (dus niet de rails)
Daarna ballast op die zijkanten gestrooid en netjes af gewerkt.(schuin)
laten drogen.
nu tussen de rails verder met ballast afgewerkt (dus tussen de schuine kanten)
Omdat die schuine kanten al vast liggen ontstaat een soort bakje waar de ballast niet meer uit weg loopt.
Vast gelijmd met boekbinders lijm (vloek[:(!])
Ballast met wat bruin en zwart verfpoeder vervuild (LET OP niet overdrijven)





Zal ik nu nog schrijven geen verdunde houtlijm voor deze klus gebruiken
Geeft herrie en trekt de rails krom .[:D][:p][:D][:D]
wim

evan

Hoi Wanne,

Mijn manier:

http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=11096&whichpage=15

Maar ieder heeft zijn voorkeur en daar valt niet over te redetwisten[;)].

Het belangrijke is dat je naar de werkelijkheid kijkt.
Zit er veel verkeer op de lijn?
Nieuwe of oude sporen enz.

Succes,

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Wanne

hey

Bedankt allemaal voor de tips [:D]
Ik heb besloten om de volgende methode eens te gaan proberen.

Als eerste ga ik een laag geluidsdempende isolatie leggen.
Deze ga ik met elastische siliconen aan de tafel lijmen.
Dan ga de sporen op de isolatie plakken met boekbinderslijm.
Vervolgens de balast* aan brengen mbv boekbinderlijm (dus geen houtlijm h?[;)]).
En dan als laatste alles een mooi kleurtje te geven met de airbrush.

*heb nog niet beslist welke balast ik wou gaan kopen, maar daar zal ik maar eens werk van gaan maken.

Tips zijn nog altijd welkom [:D]

Zal jullie op de hoogte houden.
 

Kautenbach

hoi Wanne,

kijk op de foto van Wim (ysbeer)hierboven, dit krijg je zo als je eerst de rails spuit/verft en dan pas ballast aanbrengt, als je het andersom doet krijg je 1 kleur rail, biels en ballastbed, dat is de keuze die je maakt.
Verder zoals Evan stelt, wat voor verkkeer/lijn is het, dat heeft ook weer te maken met hoe netjes je ballastbed ligt, een hoofdlijn ligt er heel strak bij, en industrie aansluiting veel rommeliger, vaak ook begroeid met gras. zorg ervoor dat je de bielzen iets boven je ballastbed uit laat steken zoadat als je er vlak overheen kijkt je de biezen nog kunt zien (tip, je kunt de spoorstaaf, rail voor de nederlanders[:D]) heel gemakkelijk tussen je duim en wijsvinger houden en dan je vingers langs de rails bewegen, zo verspreid je heel snel en gelijkmatig je ballast.
tis een kwestie van zelf uitproberen, en tis leuk om tge doen!

Wim

ysbeer

Beide komt voor,ballast kleur is rail kleur
Maar ook en volgens mij vaker,railkleur is net iets anders dan de dwarsliggers.
Maar ieder zijn smaak.
Op lokdepots is het wel zo dat de ballast en de dwarsliggers egaal zwart zijn.
Ik waardeer het toepassen van flexlijm.

Voor je begint
STAP NAAR EEN VEEL BEREDEN BAAN en maak fotos.
Dat zegt veel meer dan ons voor tegen tegen voor enz
wim

doomslu

citaat:
Geplaatst door ysbeer


Voor je begint
STAP NAAR EEN VEEL BEREDEN BAAN en maak fotos.
Dat zegt veel meer dan ons voor tegen tegen voor enz
wim

Zeker! Je kan ook foto's in tijdschriften en op het internet bekijken. Je zal zien DE kleur bestaat niet en eigenlijk kan bijna alles...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *