Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

St-Michel La Roche minibaantje

Gestart door Michiel, 23 januari 2011, 15:16:28 PM

Michiel

Omdat ik geen baan heb, en toch mijn 2de-hands gekochte spullen wil kunnen testen, alsook de omgebouwde en gedigitaliseerde modellen will kunnen testrijden, bouw ik snel een mini-minibaantje dat luistert naar de naam St-Michel La Roche.

Beschrijving: Saint-Michel La Roche is een fictieve plaats in de Ardennen, ergens langs een rivier dat de Semois, Ambl?ve of Maas zou kunnen zijn. De naam verwijst naar de eeuwen-oude kapel dat in de flank van een markante rots is geplaats. Een spoorlijn, dat de binnenoever van de meander volgt, boort zicht door deze rots. De oever wordt vooral getypeert door de stijle rotsformaties. Boven op het plateau ligt de abdij dat aansluiting zoekt met de oude kapel. Beneden, aan de oever ligt de haast vergeten gelijknamige halte, dat vooral door religieuzen en een enkele toerist wordt gebruikt.

Het sporenplan is in feite een dubbele cirkel: een enkelsporige lijn in een opgevouwen ovaal-vorm. En zijn geen wissels, louter een rondlopend spoor. De verborgen lengte van de ovaal laat toe om meer treinen in te zetten dan op het eerste zicht mag verwacht worden. De halte zorgt voor een bescheiden variatie in het treinenverloop.

De expoitatie kan eenvoudig analoog doorgevoerd worden. Er kan dan 1 trein ingezet en per trafo geregeld worden. Maar de baan kan ook digitaal aangesloten worden. Dan kunnen er wel meerdere treinen (waarschijnlijk 3) simultaan rijden, waarbij de stoptrein even halt houdt aan het perron.

Oppevlakte: 50 x 50 cm



De ruwbouw heb ik vandaag snel in elkaar getimmerd. Veel heeft het niet om het lijf: een bodemplaat met een dubbele cirkel. Van zodra ik de sporen heb ontvangen (JP ;)) kan ik verder met het leggen van de sporen, en het aansluiten ervan.



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

conducteur

Daar dienden die R1 bochten voor[:o)]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

evan

Dat moet lukken...

Vandaag ben ik met Arnaud V. foto's gaan trekken in Dinant en omgeving voor een nieuw projectje.  
Je schets geeft een bekende sfeer weer[:D]



Het principe van het sporenplan komt me trouwens ook bekend voor[8D]

Veel Succes met het vervolg[;)]

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

Michiel

Rian, je bent veel te wakker! [:D][;)]

Evan, ik denk inderdaad dikwijls aan jouw prachtige baan terwijl ik hier aan het klussen ben. Maar de gelijkenis met jou sporenplan is er maar gekomen nadat het sporenplan bepaald was, niet omgekeerd. Het is niet de bedoeling om een copij te maken, hoewel ik enrom veel bewondering heb voor jouw machtig mooie creatie. En, bedankt voor de foto! Dat is meteen een houvast bij de vormgeving van het baantje. [;)]



groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Hola geen verwijt hoor[;)]  

De combinatie van spoor, rivier en rotspartijen is altijd de moeite en vandaag heb ik er echt van genoten van de knappe uitzichten ondanks het minder goede weer.
Goed idee van je om zo een sfeer te maken.

Wij gaan enkel een diorama maken...  Arnaud zijn blauwe en witte steen en mijn rotsen[:I]

Als je nog sfeerbeelden wil, laat maar weten.

Groeten

Evan
Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

conducteur

@evan: als je nu eens een patent neemt op je sporenplan?[:D]
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Michiel

Rian, merk op dat ik een ongelijkvloers kruising heb gebruikt, om overwogen redenen. Ook het perspectief van de toeschouwer over de baan is anders. en het thema lijkt me ook verschillend... maar wat zit ik me hier te "verdedigen"? Ik amuseer me gewoon met een piepklein testbaantje. Meer niet. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

evan

Beter een lelijke trein in een mooi landschap dan een mooie trein in een lelijk landschap.

ToThePoint

De sporen zijn onderweg Michiel.
Moest van de doos wel iets speciaals maken want de ..... vrouwelijke postbediende aan het loket melde dat de doos 0.5cm te smal was om buiten of gelijk aan de minimum afmeting te voldoen. Die wou een doos verkopen, maar heb met wat afval isolatie en extra tape de doos 1.5 cm breder gemaakt.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Kautenbach

hoi Michiel,

Erg mooi thema, heb je nog overwogen om er bijvoorbeeld in het verdekte gedeelt 1 of 2 wissels in op te nemen om zodoende tzt nog een volgend deel eraan te koppelen, of om toch iets van opstelruimte te creeeren?

Ben heel benieuwd hoe dit project gaat worden!

groet, wim

Michiel

Ik heb inderdaad lang zitten puzzelen om 1 of meer overdekte opstelsporen te hebben, maar op deze beperkte oppervlakte waren de concessies ervoor te groot. De hellingspercentage ligt nu rond de 3%. Alle varianten met een extra opstelpoor lieten de hellingspercentages oplopen tot 7%. Dat is echt teveel. Dan toch liever zoals nu: eenvoudig en betrouwbaar (alhoewel de krappe R1 bocht niet voor alle materieel geschikt is, maar dat is niet zo erg, want ga ik toch niet met superlang modern materieel rijden)

Uitbreiden ga ik dit niet. Het blijft een losstaand testbaantje. Alle andere energie gaat in de ontwikkeling van mijn megalo-modelbaan Brussel-Noord 1920. [:D]

P.S. Jean-Paul, de sporen zijn netje aangekomen. Thanks! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Michiel

Ik heb dus vanavond de rails ontvangen, en het is nu een beetje passen en meten of alles goed uit komt. Het blijft toch allemaal heel krap, met die wand tussen de scherp gebogen sporen, en vooral de onderdoor achteraan. Daar zal er waarschijnlijk nog een vijl nodig zijn.

De tweede laag is ook meteen erop gezet, als een taart. Hierover loopt de weg dat deels langs het spoor loopt, om dan met een brug het diorama te verlaten. (Sorry voor dit slechte flitsbeeld, maar met deze donkere dagen...)
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Lijkt me een leuk dingetje om gewoon wat op te bollen, of een fotoshoot van een model te doen [8D]
Ik ben benieuwd naar de volgende foto's [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

... en de eerste trein heeft haar rondjes met succes gereden. Uiteindelijk is het zelfs gelukt om de langste N-schaal rijtuigen van 17cm over het krappe spoor in te zetten. Dus, korte 2- en 3-assers hebben de ruimte. [8D]

Nu nog de baan digitaliseren, en dan kunnen ook mijn gedigitaliseerde treinen ingezet worden.
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Wanne

Amai, toen ik je voorlaatste foto zag dacht ik meteen dat lange rijtuigen tegen de rand zouden zitten. Het ziet er allemaal inderdaad heel nipt uit.[:p] Wel tof zo'n kleine baan!!

Wanne