radioactiefafval??

Gestart door ERVIN, 14 september 2005, 22:23:24 PM

ERVIN

Hier ben ik weer.Ik heb deze morgen weer iets speciaals gezien.Om 4.55u.kwam in het station van MOL de 7777 aan met 1 wagon met radioactiefafval en 2 reizigerswagons waarvan ik het type niet ken?Kan iemand mij zeggen waar die speciale trein vandaan kwam?Nadat hij het station van MOL was binnen gereden werd de hele buurt rond het station door de politie afgesloten,de 7777 was even later aan het rangeren met gedoofde lichten(het was toen nog pikkedonker),is daar een reden voor??Radioactieve groetjes van ERVIN.

Gerolf

Die trein kwam waarschijnlijk vanuit het Franse Tihange (Normandi?), waar een opwerkingsfabriek voor afval staat.
Dat daar alles afgezet werd, heeft alles te maken met het voorkomen van betogingen of andere acties van milieugroeperingen. Misschien heeft het 'verduisterd' rangeren daar ook iets mee te maken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

tonycabus

Er is toch ook een TIHANGE in de buurt van Hoei, niet?
Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

Rochevalien

Ervin,in Dessel- dat is ongeveer in jouw achtertuin-[:D][:D]staat ook een nucleaire installatie (Belgoprocess-Belgonucleaire)waar ze het Belgische HOOG radioactief afval stockeren dat van onze centrales komt.In de jaren zeventig dumpten ze dat gewoon in zee maar dat is niet echt goed voor het millieu(naar het schijnt).Daarna ging dat naar Frankrijk tot ze ook hier ten lande zo'n site klaar hadden om dat spul op te slaan ,en dat is dus in Dessel.Ik vermoed dus dat al ons afval naar Dessel moet verhuizen.
Dat gebeurd trouwens met zogenaamde "castors" ronde containers die op speciale wagons liggen en op vrachtwagens overgeladen moeten worden.Bestaat-helaas- nog niet in model.

Gerrit

Dieter

Een artikel van onlangs uit e gazet over het nucleair transport.

Negende nucleair transport zonder protest

MOL - Het negende transport van verglaasd nucleair afval is woensdag vlot verlopen. De trein met de lading kwam woensdagochtend om 2 uur aan in het station van Mol. De transportverpakking met daarin de 28 containers afval werd in station overgeplaatst op een vrachtwagen voor verder vervoer naar Belgoprocess.

Het afval is afkomstig van Belgische kerncentrales en werd bij Cogema in het Franse La Hague verwerkt. Omdat het afval uit ons land afkomstig is, moet het volgens verscheidene overeenkomsten in Belgi? worden opgeslagen. Die opslag gebeurt bij Belgoprocess in Dessel.

In totaal moeten er vijftien transporten van La Hague naar Dessel plaatsvinden. Het eerste transport vond in 2000 plaats met veel belangstelling van pers, politiek en milieubewegingen. Sindsdien is de interesse wegge?bd. Bij het negende transport was het woensdag muisstil. Er waren geen protestacties, zodat het transport zonder incidenten kon worden afgerond. Alles verliep ook uiterst veilig.

Rond vijf uur vertrok de vrachtwagen uit het station. Ongeveer een half uur later kwam het gevaarte aan bij Belgoprocess. De komende weken kan de transportverpakking worden ontladen, waarna de containers in de opslagbunker geplaatst worden.

Het nieuwsblad 15092005


Meer info over "Den Atoom" vind je op http://www.sckcen.be
en een info brochure over de gevestigde bedrijven op "Den Atoom" http://www.sckcen.be/sckcen_nl/publications/brochures/nucleaire_bedrijven_regio.pdf.

Mvg Dieter.
Modeltreintjes zijn zoals een vrouw! Ge steekt er veel geld en liefde in!

Johnnytrein

Stel je voor dat dergelijke wagons in schaal H0 zou bestaan, en dan de preiserkes maar betogen . Johnny
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Roderik

Da's nu nog eens een idee voor een diorama! Als er iemand nog niet weet wat maken bij de wedstrijd...
Always be modelling!

ERVIN

Bedankt DIETER,dat weet ik dan ook weeral.Groetjes ERVIN.

Dieter

Das graag gedaan hoor Ervin. Ik had de informatie ooit eens opgezocht en ze stonde nog in mijn favorieten.
Mijn vriendin woont namelijk in Mol (achterbos) en den atoom (donk) is niet veraf. En door daar eens een paar keer met de fiets te passeren wou ik er eens wat meer over weten. En dan is het te stom om de info die je hebt liggen niet te delen met anderen.

Mvg Dieter.
Modeltreintjes zijn zoals een vrouw! Ge steekt er veel geld en liefde in!

Gerolf

citaat:
Het afval is afkomstig van Belgische kerncentrales en werd bij Cogema in het Franse La Hague verwerkt
Ik was dus mis met 'Tihange'. En zggen dat ik daar geweest ben ... [V]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ERVIN


Voor diegene die de wagons van radioactiefafval niet kennen,hier enkele foto's,deze trein is dinsdag aangekomen in het station van Mol.

ERVIN


ERVIN


Dinsdagmorgen om 04.00u.is deze trein aangekomen,en in deze wagons zaten rijkswachters geladen met machinegeweren,ik heb toen maar geen foto getrokken,anders hadden zij mss iets anders getrokken?[:D]

ERVIN



En deze jongen was toen van dienst.

Tom

Ik denk dat ik weet welke rijtuigen dat zijn, maar ik twijfel.
Als het waar is dan zijn het SNCF rijtuigen van 'Trains croisi?res', Corail-rijtuigen in de TER-livrei.
Er staat een foto van in SJ maar op die rijtuigen lopen de golvende, gekleurde lijnen niet over de hele rijtuigen.

Zie SJ 146 p.82
Tom