welk spoor nemen?

Gestart door machinisteke, 14 januari 2011, 17:17:16 PM

machinisteke

welk soort spoor zou ik het best nemen(k-rail,c-rail,.....)?


;)gr jerommeke:D

ysbeer

Eerst moet je gaan nadenken wat je wilt.
2 rail gelijkstroom,2 rail digitaal,Marklin 3 rail.
Marklin is wat rails betreft een eenling,een maal Marklin en stevig veel rails is altijd Marklin.
En dat dan niet omdat het super goed en goedkoop is maar omdat je veel geld hebt betaald voor rails waar niets anders dan het Marklin systeem op rijdt.
Andere merken (10 tallen)brengen wel loks voor marklin maar geen rails.
Echt natuurgetrouw zijn Marklin rails niet.Wel stevig.

De andere keus is 2 rail.Zeker de moderne wissels en rail goed natuurgetrouw
Veel merken loks en rails.En er zitten ook goed en goedkopere merken bij.
Digtaal het DCC systeem,wat in ieder geval wat meer gebruikt wordt dan het marklin systeem

Bedenk ook dat Marklin nog altijd langs de rand van de afgrond loopt (financieel)
Dus ook zomaar zou kunnen verdwijnen.
Dat zal zo een vaart niet lopen maar ja tegenwoordig kan alles.
bedenk dus voor je koopt.
wim

conducteur

Ik zou ook 2-rail aanraden, kijk eens in de winkel, er zijn onlangs roco startsets uitgekomen voor ongeveer 170 euro, maar als je toch al marklin hebt, kies dan voor de c-rail, je hebt er wel veel werk aan om ze mooi te maken. Hier ergens op het forum zweven al enkele draadjes waar ik foto's van modelspoorclub De Dwarsliggers in gepost heb. Daar gebruiken we het Markl?n systeem vanwege zijn betrouwbaarheid en eenvoud in het aanleggen van spoorfiguren. Kijk eens op www.dedwarsliggers.be
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

vanmiegroet

K-rail: Uitstekende rails en ze hebben geen rolgeluid meer. Maar qua elektronica verstoppen kan je bij deze rails een chaos krijgen.

C-Rail: Je kan hier alla elektronica aan sluiten en verbergen, je hebt dierct ballast. Ze hebben wel een rolgeluid en zijn onrealistisch.
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

gjvdz

Dit onrealistische kan je wegwerken en het rolgeluid kan je beperken tot een minimum door er een laagje kurk onder te leggen. Vooral het simpele systeem om aan te sluiten is een groot pluspunt. Je zit wel vast aan de railgeometrie. Dat is wel een nadeel.
Mvg Giel-Jan

machinisteke

wat is railgeometrie[?]

cyberbeast

En wat is je doel? Een vast baan of eentje die je nu en dan eens opzet?
 

machinisteke


Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door machinisteke

wat is railgeometrie[?]

Geometrie is het samenstel van maten die je sporenplan bepalen. Dus lengte van rechte stukken, boogstralen van gebogen stukken, onderlinge hartafstand van parallelle sporen, enz...

conducteur

C-rails hebben een lelijke bedding, maar als je die wat verbreed, mooi bijschotterd, krijg je een rail die stukken veel beter is als K-rail, het is veel werk, maar in de club zijn daar al mooie resultaten uitgekomen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

erik50

citaat:
Geplaatst door conducteur

C-rails hebben een lelijke bedding, maar als je die wat verbreed, mooi bijschotterd, krijg je een rail die stukken veel beter is als K-rail, het is veel werk, maar in de club zijn daar al mooie resultaten uitgekomen.



Leg dat eens uit..
Wat is daar dan beter aan?
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

conducteur

C-rail is iets lager van spoorprofiel dan K, en bij c-rail zijn de punctontacten v??l discreter uitgevoerd.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

erik50

Tja Rian als je schrijft dat de C rails veel beter zijn denk ik ten eerste aan de kwaliteit en betrouwbaarheid.
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

TreinTeLaat

C-rail is een goede optie, als je gewoon wat verouderingstrucjes doorvoert, heb je mooie rails !
De puntjes vallen best mee, + het is zeer stevig zo'n C-rail..., je hoeft niet elke meter een stroomdraad te leggen...