Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Havenbaan

Gestart door Cedric, 10 januari 2011, 22:10:45 PM

Cedric

#15
@ Marc: deze methode komt inderdaad uit het boek van Jacques Le Plat; ik wist nog dat ik deze methode uit een boek of tijdschrift gehaald had, maar toen ik Erwin zijn vraag beantwoordde zat ik op kot en kon zodoende niet opzoeken waar ik het vandaan gehaald had. Ondertussen ben ik thuis en het is inderdaad in het (overigens geweldige en inspirerende) boek 'Groetjes uit Ferbach' van Le Plat waarin deze methode staat (pg 116-120 [;)])

@ Marty: jouw methode lijkt me ook heel goed gevonden, zeker het gedeelte bij de eerste stap (tekening A) is slim bedacht! Als ik nog eens iets uit kasseien maak zal ik zeker die site nog eens raadplegen...[:D]

ERVIN

#16
Bedankt voor de uitleg Cedric , dat heb je mooi gedaan.[;)]

Cedric

#17
Door de examens heb ik jammer genoeg nog geen tijd gehad om wat verder te schrijven aan deze draad, maar normaal zal ik volgende week wat tijd hebben zodat ik nog wat foto's met uitleg kan posten.


Cedric

#18
Ok?, eindelijk nog eens wat tijd gevonden om verder te doen? [^]

Ik heb enkele manieren geprobeerd om het water op de voorgrond na te bootsen. Eerst heb ik de houten ondergrond een dikke grondlaag verf gegeven om alle houtnerven toe te dekken. Grote en diepe nerven heb ik met wat plamuur toegestopt en opgeschuurd om een volledig  vlak oppervlak te bekomen.
Daarna heb ik geprobeerd om met een groene hoogglansverf het water na te bootsen. Helaas vond ik het resultaat niet realistisch genoeg, dus heb ik maar achter een andere oplossing gezocht?

Die oplossing heb ik uiteindelijk gevonden via wat rondkijken op internet: nl. resin giethars. De  resin die gebruikt werd voor het water is van Vosschemie, nl. Epoxy-BK. Dit is een doorzichtige epoxy die boven de groene ondergrond zal gegoten worden. De oorspronkelijke hoogglansverf werd met fijn schuurpapier (korrel 220) mat gewreven en deze groene laag werd via de drybrush methode heel licht ?opgelicht? met een oude borstel en wat lichtgroene verf.



De eerste laag werd gewoon gegoten nadat de beide bestanddelen volgens proportie in een bokaal werden samengevoegd. De voorkant van de baan werd afgedekt mbv enkele stukjes triplex die met alu-folie omwikkeld zijn. De folie dient om ervoor te zorgen dat de epoxy niet aan het hout kleeft. Na het gieten bekwam ik volgend resultaat:





Merk op dat de resin spiegelglad geworden is.
Om een realistischer beeld te krijgen heb ik de tweede laag bij het drogen ?bewerkt? met een haardroger. Als je na het gieten een half uurtje wacht is de resin al wat uitgehard. Met de warme lucht van de haardroger kan je dan de golven in het giethars modelleren. Indien je te vroeg met de haardroger op het hars blaast zal de epoxy terug glad worden, het is dus wat experimenteel werken tot je het gewenste resultaat verkrijgt.


Op bovenstaande foto had ik bij de rechtermodule (die ik eerst gegoten heb) de triplex niet omwikkeld met alu-folie en bijgevolg ook heel wat miserie gehad om de triplex ervan te halen[:I]

Indien er vragen zijn...[:D]

Kautenbach

#19
hoi Cedric,

Erg mooi gedaan! dat ziet er realistisch uit, hoe bewerk je de bodem van je haven, ik neem aan dat je resin helemaal transparant is.

En is de resin, als het eenmaal geheel is uitgehard, nog weer bewerkbaar?
(ik werk zelf met van die Noch korrels, en die kun je desgewenst kleuren, gebruiken wat je nodig hebt, en de rest gewoon later alsnog gebruiken, en bijwerken met fohn en/of soldeerbout ect.)
groet, Wim

Cedric

#20
Wim,

de resin is inderdaad transparant, maar heeft wel een h??l lichte gele tint. Voor ik de resin gegoten heb had ik eerst de ondergrond groen geschilderd. Omdat dit nogal monotoon was heb ik met enkele lichtere kleuren die laag wat bijgewerkt om er wat meer variatie in te steken (dit is wel niet zo goed zichtbaar op de foto's[:I])

Eens de resin uitgehard is, is deze wel niet meer bewerkbaar. Wat ik ook nog vergeten te vermelden heb is dat als je eenmaal de potten van de resin geopend hebt, deze maar 6 maanden meer houdbaar is. Best dus eerst eventjes uitrekenen hoeveel je er precies nodig hebt[;)].

amest

#21
Ik vind het heel goed geslaagd. Knap gedaan
groeten,

Arvid

Thommy

#22
citaat:
Geplaatst door Cedric

Wim,

de resin is inderdaad transparant, maar heeft wel een h??l lichte gele tint. Voor ik de resin gegoten heb had ik eerst de ondergrond groen geschilderd. Omdat dit nogal monotoon was heb ik met enkele lichtere kleuren die laag wat bijgewerkt om er wat meer variatie in te steken (dit is wel niet zo goed zichtbaar op de foto's[:I])

Eens de resin uitgehard is, is deze wel niet meer bewerkbaar. Wat ik ook nog vergeten te vermelden heb is dat als je eenmaal de potten van de resin geopend hebt, deze maar 6 maanden meer houdbaar is. Best dus eerst eventjes uitrekenen hoeveel je er precies nodig hebt[;)].



is idd erg goed gerief. ik gebruik het eigenlijk voor andere toepassingen, als tankcure [;)]. Is keihard en is idd niets meer mee te doen eenmaal uitgehard.

aja, opletten. Er bestaat nog een soort en die wordt grijs-wit wordt eenmaal uitgehard.

erg mooi gedaan allesinds
Greetz

Thommy

Cedric

#23
Ondertussen heb ik nog wat foto's van de bouw van de havenkraan gevonden. Het is een kit van Artitec, de grote delen bestaan uit gegoten hars en de fijne elementen zoals relingen, haken, ladders,... zijn uit messing. De messing onderdelen werden gedeeltelijk gesoldeerd. Dit was de eerste keer dat ik messing gesoldeerd heb, maar met voldoende soldeerpasta is het al bij al redelijk gelukt...[:)]

Voor het schilderen:







Na het schilderen en verweren:







Indien er vragen zijn...

Thommy

#24
citaat:
Indien er vragen zijn...


hoe ga je die boot nog schilderen?? of zit die niet vast in de hars?
Greetz

Thommy

ratje

#25
Hoe heb je die kasseien gedaan?
Knap werk, en goed om te weten met het water. Want later als ik meer plaats heb ga ik dat nog kunnen gebruiken [;)]
trial and error, learning and fun
http://users.skynet.be/mijnmodelspoor

Cedric

#26
@ Thommy: de boot zit idd vast in het hars[:I], doordat ik het hars in twee lagen van 1,5 mm dik gegoten heb dacht ik de boot eruit te kunnen halen na de 1ste laag, maar jammer genoeg is dit niet gelukt want de boot zat er redelijk stevig in. Tja, leren moet kosten h?[:o)]

Het schilderen zal dus vanop de baan moeten gebeuren. Niet zo handig, maar moeilijk gaat ook[:p]

@ ratje: de kasseien werden in uitgerolde klei gestempeld met een messing stempel (uit enkele profielen gemaakt), deze techniek staat uitgelegd in een vroegere editie van MSM en ook in het boek 'Groeten uit Ferbach' van Jacques Le Plat is er een hoofdstuk gewijd aan kasseien uit klei.

Kautenbach

#27
hoi Cedric,

misschien een leuk examenstukje, eerst het dak vd stuurhut op je boot plakken en dan het interieur schilderen[?] (zucht, wim...[:(][}:)])

T ziet er erg mooi uit, groet, Wim

Cedric

#28
Dit draadje loopt wat parallel met hetgene ik schrijf over mijn reeks 72 (verband tussen een havenbaan en reeks 72 zou niet te ver te zoeken moeten zijn[;)]). Zoals daar verteld heb ik met deze baan deelgenomen aan de clubexpo van MSA in oktober. Eveneens heb ik hier wat foto's over:










De boot van Artitec is onderussen geschilderd[:)]

De baan is nu grosso modo af, er is wel nog heel wat leuk detailleer werk te doen en alles moet nog wat meer aangekleed worden.


mark7758

#29
Erg mooi. Ga door.
BELUX Lid/contact persoon.
Geïnteresseerd in NMBS diesels in de Ardennen van België en Luxemburg. (Jaren 1980-2000)

Treinbestuurder NL/D, Wagenmeester, Ontwerper Treinbeveiliging NL.