Taal- en forumgebruik

Gestart door Gerolf, 08 januari 2011, 12:08:36 PM

Sicco

Maar heel veel denken er ook anders over. We zijn hier met 900+ leden, de ??n vind dit de ander vind wat anders. het enige wat we kunnen doen is rekening met elkaar houden. Dus niet teveel zagen over fouten, maar ook zelf de verantwoordelijkheid nemen een beetje op te letten. Om te helpen er samen uit te komen hebben we dus netetiquetten en forumregels. Het is volstrekt normaal dat een beetje aandacht voor taal daarbij horen, op elk forum ter wereld. Dat is, nogmaals, heel wat anders dan het continu letten op D's en T's, maar daar is vanaf de eerste post nooit sprake van geweest.

Jij hebt je mening en die respecteer ik volledig, maar je hoeft die niet te blijven herhalen. De reactie terug blijft dan immers ook hetzelfde. De puristen (velen zullen mij daaronder rekenen, ik denk dat het wel meevalt) zullen water bij de wijn moeten doen en de boel niet op het spits moeten drijven, anderen zullen wellicht wat water bij de wijn moeten doen door soms ook gewoon een bemerking ter harte te nemen.

Laten we (voor iedereen) blij zijn dat jij en ik geen moderator zijn! [:D]

Peter

Tjonge tjonge, al twee pagina's over het taalgebruik.
Zolang het leesbaar is (met gebruik van hoofdletters en een punt op het einde van de zin, is het voor mij al lang goed. Niet iedereen is tenslotte professor in de Nederlandse taal.
Met vriendelijke groeten
Peter

Sicco

citaat:
Geplaatst door Peter

Tjonge tjonge, al twee pagina's over het taalgebruik.
Zolang het leesbaar is (met gebruik van hoofdletters en een punt op het einde van de zin, is het voor mij al lang goed. Niet iedereen is tenslotte professor in de Nederlandse taal.



Dankzij jou drie! [:D]

Ik moet wel zeggen dat het erg veel herhaling van zetten is. En dat alleen maar vanwege een kort berichtje over dat reeds bestaande regels even opnieuw onder de aandacht worden gebracht vanwege een aantal excessen.

Gerolf

Voor mijn part mag hier 20 (of meer) pagina's van gedachten gewisseld worden over "een beter forumgebruik" [;)]
Intussen zijn er nog wat andere pijnpunten komen bovendrijven (overdreven quotes, grote afbeeldingen, niet-opgeruimde codes,...) Ik vind dit prima, en zeker geen verpesten van het forum. Ons forum is niet zo slecht, maar alles kan beter [^]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

trainfreak

citaat:
Geplaatst door Gerolf

Voor mijn part mag hier 20 (of meer) pagina's van gedachten gewisseld worden over "een beter forumgebruik" [;)]
Intussen zijn er nog wat andere pijnpunten komen bovendrijven (overdreven quotes, grote afbeeldingen, niet-opgeruimde codes,...) Ik vind dit prima, en zeker geen verpesten van het forum. Ons forum is niet zo slecht, maar alles kan beter [^]

Misschien een extraatje voor de moderators: codes herstellen?
Als ik op HGBTF een verknoeide quote-tag zie, dan probeer ik die te herstellen, dat is slechts 5 seconden werk, en het komt de leesbaarheid van het forum echt wel ten goede!
Spoorse groeten
Dimitri

ysbeer

Sullen wu dur dan maar un punt agter setten.[:D][:D]
iK geev het foorbeelt .[:p]

wimu

Gerolf

citaat:
iK geev het foorbeelt .[:p]
E?n (goed) voorbeeld heb ik alvast gegeven: mijn kermisdraadje is tot iets meer essentieels "gesnoeid" - van 46 naar 21 pagina's [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

vanmiegroet

Ikke ga ok een veurbld gvn.
Ma da kan ffen durn.
omda de patattn keuken
Ni da'k dialect of chattaal gebruik
Ik ben terug, maar ik meen het deze keer

Dirky

bedankt Gerolf... 'k had meteen prijs: een nieuwe poging om je stadhuis aan mijn madame te tonen, een klik op p15 en BINGO![;)]

Dat bevordert de leesbaarheid enorm!

martintje

hebben we het nou over het Nederlands Nederlands, of het Vlams nederlands ??
ik ben hier te gast, dus ik klaag nergens over, maar soms vind ik het vlaams lastiger te volgen dan slecht geschreven Nederlands [:)]
Maar mij hoor je niet, ik vind Vlaams pas een probleem op een duits forum [:D]
maar serieus, te vel wow's en en ooh'ss storen,  maar te weinig ook, als ik een foto plaats en ikzou geen enkele veer in de poepert krijgen denk ik ook, "dit bouwwerk moet over zeker ?" en wie bepaalt de grens ??
ik zou zeggen, laat het zoals het is, en als het echt te gek is, wissen zonder aanmerking, geen hond die het opvalt, alleen de onzinposter zelf [:)]
onderschriften te lang, zeker irritant, denk dat iedereen dat nu wel aanpast, zoniet, even een PB lijkt me voldoende

Marty, Lid van de actiegroep behoud de trein van Wim
Mvg Marty

marc goovaerts

citaat:
Geplaatst door martintje


Maar mij hoor je niet, ik vind Vlaams pas een probleem op een duits forum [:D]


Doet me denken aan het 'Duits' van Rudi Carell en andere Pfaffs [:D]

Pol

Ik ben zelf leerkracht van beroep en moet dus al de hele dag spelfouten verbeteren. Toch stoort het mij niet dat mensen op het forum fouten typen, zelfs de "wisels van vleisman" kan ik nog wel accepteren.

Het gebruik van hoofdletters aan het begin van een zin en een punt aan het einde ervan is echter wel een basisprincipe dat niets te maken heeft met taal maar wel met leesbaarheid.

In een of ander forum (hier of elders, ik weet het niet meer) maakte ik daar eens een opmerking over en kreeg ik als antwoord dat de schrijver in kwestie dyslexie had. Tja, als we zo beginnen ...

(Overigens heeft dyslexie daar niets mee te maken hoor!)
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

martintje

Ik heb Dyslexie, schrijf kat steevast met een u, maar dat is geen excuus dat ik zo vaak de hoofdletters vergat in het vorige bericht, ik beetje schamen nu [:I][:I]
Mvg Marty

Pol

citaat:
Geplaatst door martintje

Ik heb Dyslexie, schrijf kat steevast met een u, maar dat is geen excuus dat ik zo vaak de hoofdletters vergat in het vorige bericht, ik beetje schamen nu [:I][:I]



Mooi gebruik van hoofdletters en leestekens in dit berichtje! 9/10!
Kus van de meester en bank vooruit! [:D][:D][:D]
H0, tijdperk II, Deutsche Reichsbahn: diorama in aanbouw ...

Michiel

Taal is het middel waarmee we de ervaringen met onze mooie hobby kunnen delen. Ik ben het helemaal eens met de opgefriste gedragsregels, als leidraad en uitgangspunt. Ik hou ook van het gebruik van duidelijke en verzorgde taal, met zinvolle opmerkingen en bijdragen. Ik ben daarom nog geen purist, want we zijn tenslotte allemaal anders en niemand is perfect. Dat geeft pas kleur. [:)]

Zolang we mekaar respecteren, door het zelf verzorgen van het taalgebruik ?n het tolereren van een slipper of onzorgvuldigheid van de ander, komen we al een heel eind. En, op dit forum gaat het op dat vlak toch heel aardig, dacht ik. [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)