Taal- en forumgebruik

Gestart door Gerolf, 08 januari 2011, 12:08:36 PM

Gerolf

We hebben met de moderatoren even wat gedragsregels "opgefrist":

http://www.modelspoormagazine.be/newforum/topic.asp?TOPIC_ID=11969

Vooral de laatste tijd ging men nogal eens de mist in. Het leek ons daarom nuttig om een extra "dienstmededeling" te maken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

marimon

Niets is mooier dan een juist taalgebruik.[:I]
Anders doe ik zelfs de moeite niet het te lezen, ook op dit forum[;)].
Mvg, Marc
Lokmaus II - belgisch Tp III/IV - Piko A - analoog schakelen - nog steeds een beginner

Gerolf

Ik kreeg via pm een andere opmerking om "onze berichten voor elkaar aangenaam leesbaar te maken"

Het is al wel meermaals genoemd, het gaat over de grootte van handtekeningen en afbeeldingen:
- Om mensen met een oudere monitor niet teveel te laten scrollen is een beeldbreedte van 800 pixels een mooi maximum.
- Beperk je handtekening tot ??n of enkele lijntjes. Het kan niet de bedoeling zijn dat die meer plaats inneemt dan datgene wat je te vertellen hebt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

ysbeer

citaat:
Geplaatst door marimon

Niets is mooier dan een juist taalgebruik.[:I]
Anders doe ik zelfs de moeite niet het te lezen, ook op dit forum[;)].



Beetje arrogant he!
Als iemand iets schrijf waar werkelijk niet uit te komen is,  accoord
Dan nog blijft het beter te vragen wat bedoel je nu eigenlijk.
Het  ziften over een D of DT moet stoppen vind ik zeker als het bericht nog perfect te volgen is.
Ik zelf zondig nog wel eens tegen DT of D of alleen maar T.
Maar wie beweert dat het daar door onleesbaar is,en ik dus minderwaardig moet zich maar eens afvragen of er wellicht dingen zijn die hij niet voor 100% beheerst.
Iemand die geen weet heeft van electronica, maar dat wel foutloos kan schrijven,is voor mij ook geen sufferd die ik niet wens te kennen of zelfs te lezen.

Zo heren HOOFDLETTER vergeten PUNT of KOMMA verkeert D of T te veel of juist te weinig
u zegt het maar.
Ik ken mijn eigen kennis en heb het niet nodig andere de grond in te schrijven
Dus daarom ben ik ook niet boos
wim

Gerolf moet mijn treinje ook weg????????

ERVIN

@ysbeer , het gaat hem echt niet om de D of T fouten , hoofdletters , alinea's , punten en komma's vind ik dan wel weer belangrijk, het leest gewoon vlotter.
Chat-taal is dan mss wel erg populair bij de jeugd , voor mij is het war-taal ,ik behoor dan ook al bij de rijpere jeugd h?.[;)]

Ook de manier waarop men soms een vraag stelt is , bij sommigen , erg onduidelijk , we merken meer en meer dat er nogal nonchalant omgegaan wordt met het goed formuleren van vragen.Het is echt niet moeilijk hoor, als je iets post , gewoon je vraag eerst even opnieuw lezen en dan posten. ( heb ik nu dus ook eerst even gedaan h?)

En van mij mag je je treintje gerust laten staan hoor.[;)]

mini-bs

Nog een mooie regel zou kunnen zijn dat "champetters" hun opmerkingen naar de admins mailen ipv ze in draadjes te posten, die draadjes daardoor op 't verkeerde spoor te leiden, de geviseerden zo te ontmoedigen om nog dingen te schrijven en de sfeer op wat een vrolijk en vooral informatief FORUM moet zijn te verpesten.
Als de opmerkingen en klachten terecht zijn zullen de admins zeker wel actie ondernemen en in het andere geval wordt zo toch een onterechte hetze vermeden.

 

Sicco

Wim,

Zoals Gerolf al schrijft wordt het niet ineens een forum over de Nederlandse taal. De gevolgtrekking dat jij minderwaardig gevonden wordt als iemand een opmerking over je taalfouten maakt is voor 100 procent voor je eigen rekening. Zelf vind ik dat een belachelijke conclusie. Het moet toch mogelijk zijn elkaar aan te spreken op bepaalde zaken als die consequent fout zijn? Natuurlijk wordt het er hier niet leefbaarder op als iedereen continu op fouten wordt aangesproken, maar zo als door een wesp gestoken reageren nog voordat er ?berhaupt wat is gezegd maakt het hier ??k niet leefbaar!! Het lijkt me toch niet moeilijk te begrijpen dat die opmerkingen ook positief/opbouwend bedoeld kunnen zijn. Het zo nadrukkelijk niet ge?nteresseerd zijn in hoe anderen je berichten ervaren is niet de manier waarop we hier met elkaar om zouden moeten gaan, net zo goed als het elkaar continu verbeteren niet de manier is hoe we hier met elkaar om moeten gaan. Er is dus iets als een middenweg, ik hoop dat je dat kunt begrijpen.

citaat:

Zo heren HOOFDLETTER vergeten PUNT of KOMMA verkeert D of T te veel of juist te weinig
u zegt het maar.


Ik had tot deze zin geen D, DT of T fout zien staan [:D]

Sicco

citaat:
Geplaatst door mini-bs

Nog een mooie regel zou kunnen zijn dat "champetters" hun opmerkingen naar de admins mailen ipv ze in draadjes te posten, die draadjes daardoor op 't verkeerde spoor te leiden, de geviseerden zo te ontmoedigen om nog dingen te schrijven en de sfeer op wat een vrolijk en vooral informatief FORUM moet zijn te verpesten.
Als de opmerkingen en klachten terecht zijn zullen de admins zeker wel actie ondernemen en in het andere geval wordt zo toch een onterechte hetze vermeden.



Zo was het toch al en zo zal het toch blijven?
Feit is dat het erg merkwaardig is waarom het bij zo velen niet in hen opkomt om als iemand gewoon op een nette manier een fout aangeeft die gewoon te verbeteren ZONDER dat er een hele hetze, discussie en scheldpartij ontstaat....

En nogmaals, we hebben het hier echt niet over een schrijffoutje hier en daar, we hebben het hier over mensen die zo'n grote bende maken van de taal dat het haast onleesbaar wordt. Ik ben wel van mening dat het ieders verantwoordelijkheid is een beetje te letten op de leesbaarheid van je berichtjes. En hoe erg is het om een beetje je best voor iets te doen?

Aart

citaat:
Geplaatst door ERVIN
Chat-taal is dan mss wel erg populair bij de jeugd , voor mij is het war-taal ,ik behoor dan ook al bij de rijpere jeugd h?.[;)]



Mss ben je al meer besmet met die chat-taal dan je zelf door hebt!?

patatje70

dat was een doordenkertje Aart...

ERVIN

[:D][:I] idd Aart , euh ik bedoel , inderdaad.[;)]

chef garde

citaat:
Geplaatst door Aart

citaat:
Geplaatst door ERVIN
Chat-taal is dan mss wel erg populair bij de jeugd , voor mij is het war-taal ,ik behoor dan ook al bij de rijpere jeugd h?.[;)]



Mss ben je al meer besmet met die chat-taal dan je zelf door hebt!?

Die zit!!!  [:D][:D]  

Laat ons duidelijk wezen, Nederlands is ??n der moeilijkste talen die bestaat!!  En de aanmaning van Gerolf (en andere admins) om op onze taal te letten vind (zonder t ...) ik meer dan terecht, zonder dat iemand zich daardoor geviseerd moet voelen.  

Ik denk dat er hier enkel gewezen wordt (met t ...) op een uiterst klein percentage aan berichten die hier gepost worden en hun boodschap missen, net omdat ze fouten bevatten of bizar geformuleerd worden.

doomslu

Zo is het chef garde.
Onze vraag is er enkel gekomen om de leesbaarheid te verhogen. Soms zijn we 10 posts verder voor we begrepen hebben waarover het gaat en dat is frustrerend, zowel voor de vraagsteller (die geen deftige hulp krijgt) als voor al diegenen die de moeite doen om te helpen.

Dus nogmaals, de bedoeling is enkel om mekaar beter te begrijpen. [;)]

En ook volledig eens met Sicco. Het zou leuk zijn moest er niet steeds verontwaardigd worden gereageerd als iemand een opmerking maakt. Een beetje kritiek, daar moeten we toch tegen kunnen? [:)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

patatje70

volledig met je eens Luc...maar meerdere leden klagen dat de kritiek steeds van dezelfde komt...en neen,ik ga geen namen noemen..

mvg Wim

ik ga er mij niet meer druk om maken....

Gerolf

Ik ga ook geen namen noemen - als dat nodig is gebeurt zoiets via pm. [;)]
De essentie van de "nieuwe" dienstmededeling is dat we ons forum voor elkaar duidelijk ?n aangenaam leesbaar houden.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw