Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Stroomsterkte meten en weten

Gestart door Johan Poelmans, 03 januari 2011, 21:22:38 PM

Johan Poelmans

Heyla,

Ik ben een voeding aan het ontwerpen voor mijn baan. Nuja, ontwerpen: het zullen een reeks Conrad transfos worden, met een reeks Power 4 modules van Uhlenbrock, en nog een aantal extras, zoals stroommeters, en dit alles ingebouwd in een 4HE flightkistje.

Nu kan je met een gelijkstroom draaispoelmeter enkel wisselstroom meten als je van een diodebrug gebruik maakt. Maar dat zal voor een spanningsval zorgen, typisch 1,4V (2 diodes in serie). Mijn sinus zal dus van -1,4V naar 0V springen, daar even blijven hangen, en naar +1,4V springen.

Ik ben nu zo een beetje aan het denken of dit kwaad kan voor de voeding van een modelbaan. Volgens mijn logica zit het zo:
1) Voor DCC zit je met blokgolven dacht ik, dus daar is dit effect nihil?
2) Voor wisselspanning zal dit wel een effect hebben, maar de meeste decoderprintjes richten hun spanning zelf gelijk, en zullen evengoed een gelijkspanning krijgen, zij het met een iets grotere rimpel?
3)En voor spullen met een spoel (motor) zal de inertie van de spoel (die een fluxverandering tegengaat) wel genoeg zijn om over dit sprongetje te komen?

Weet er iemand of mijne logica correct is?
 

INFO

Makkelijkste is de meter in de voedingsdraad (wisselspanning) voor de boosters op te nemen.
Moeilijker moet je het je zelf niet maken denk ik
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ysbeer

Ja de logica is correct.
Maar waarom al die meters,DCC laat zich wel meten maar je hebt er weinig aan.
Hoogsten als hij nu op 21 staat moet hij volgende week ook op 21 staan dan zal het wel goed zijn maar zegt niks
Weinig nuttig dus.
Wisselspanning en stroom ook weinig nuttig,als je de trafo niet te klein kiest dan zal de stroom best binnen de grenzen blijven,en zoniet dan is een controle lamp en zekering net zo goed ,of beter
Een digitaal set zal het meestal worst zijn of hij nu 19 of 22 volt krijgt,gelijkrichting en  stabilisator zorgen voor de rest
Al dit spul is gemaakt voor de leek op electro,dus vaak nogal ruim bemeten.

Mijn advies
Geeft alles wat echt wissel of gelijkspanning is een controle lamp en een zekering
Vooral baan verlichting die soms wel 10 Amp trekt moet goed gezekerd anders brandt je hele bedrading er uit
Zekeren in  B.V 4 groepen elk 4amp gezekerd is nog beter.

Koop om te meten(als dat ooit nodig is) bij de aldi of lidl een universeel metertje (10 Euro )

Dat is meer dan mooi

Klaas Zondervan

Dat sprongetje in de sinus is geen probleem. Die spanning wordt in de booster nl. meteen gelijkgericht.
Het spanningverlies kun je zonodig compenseren door een trafo te nemen met een iets hogere spanning, b.v. 18V in plaats van 16V.
Je moet er overigens wel rekening mee houden dat het spanningsverlies afhankelijk is van de stroom. Bij de volle belasting van de diodebrug kan het oplopen tot meer dan 1V per diode.

Je kunt ook kiezen voor een weekijzermeter, b.v. deze van Conrad:
http://www2.conrad.nl/goto.php?artikel=108473
Die kan rechtstreeks wisselstroom meten. Maar wel op 50Hz. Voor digitale spanning zijn deze meters niet geschikt, want ze kunnen die hoge frequentie niet volgen.

Johan Poelmans

@ysbeer: het enige wat ik zou willen meten is de stroom, voor of na de booster ben ik nog niet 100% uit, al lijkt het mij inderdaad logischer om voor de booster te meten.

De reden is eigenlijk dat je pas weet dat je teveel op een kring hangt wanneer de zekering vliegt, maar voor de rest eigenlijk niet echt weet hoeveel vermogen je aan het opsouperen bent in een kring.

Spanning monitoren, ofwel stroom zowel voor en na de booster meten, dat is inderdaad onzinnig...

Misschien die weekijzer-meter eens bekijken...
 

ysbeer

In dat geval zou ik inderdaad de weekijzermeter kopen,goedkoper en enigzins geijkt,wel niei gelijkmatig van schaal.
wim

INFO

Johan,

Op de Power 4 zit een hele mooie overbelastings beveiling, in de vorm van een ledje, als dat ledje contant brand is er sprake van een overbelasting, of een hoog stroomverbruik, daar een meter voor zetten heeft niet zoveel nut. Als de booster overbelast is schakelt hij vanzelf het systeem uit. Een mooiere en betere beveiliging kun je je niet wensen.
Een veel betere beveiliging dus dan een meter waar je dan constant op moet kijken of er niet teveel stroom wordt verbruikt, zie je dus geen trein meer rijden, alleen nog maar je meter.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door INFO

Johan,

Op de Power 4 zit een hele mooie overbelastings beveiling, in de vorm van een ledje, als dat ledje contant brand is er sprake van een overbelasting, of een hoog stroomverbruik, daar een meter voor zetten heeft niet zoveel nut. Als de booster overbelast is schakelt hij vanzelf het systeem uit. Een mooiere en betere beveiliging kun je je niet wensen.
Een veel betere beveiliging dus dan een meter waar je dan constant op moet kijken of er niet teveel stroom wordt verbruikt, zie je dus geen trein meer rijden, alleen nog maar je meter.




Ik zet die meter er ook niet als beveiliging op e. Maar neem nu mijn huidige baan in opbouw. 2 schaduwstations liggen, en wat verbindingsvakken. Daar tuffen 10 locs op rond, en naarmate ik locs bijkoop krijg ik meer kortsluitingen, of overbelasting. Helaas weet ik niet of de gegenereerde noodstop nu van slecht gelegde wissels komt, of van een overbelaste centrale. Die overbelastte centrale is uiteraard het eenvoudigste om naar te gaan wijzen, maar waarom krijg ik dan weer meer kortsluitingen wanneer die ene loc (een reeks 82 van roco met een condensatortje ingebouwd tegen het stotteren) begint te rijden?

En als je dan voor 10 euro per kring een vaste stroommeting erin kan voorzien, dan zeg ik: doen! Niet om constant naar te kijken, wel om te weten wat er gaande is, zonder de hele nest te moeten ontkoppelen...
 

Geert

Ik heb twee draaispoelmeters (0-3A) elk in serie met het +18V en -18V voedingsgedeelte van een booster staan. Dit geeft soms zeer merkwaardige stroomwaarden weer.
Soms kan het zijn dat de negatieve spanning drie keer hoger belast wordt dan de positieve spanning! Vermoedelijk afhankelijk hoe de fase verloop is van het digitale stuursignaal en hoe het versterkte digitale signaal belast wordt door de digitale verbruikers. Zo heb ik al digitale verbruikers gezien in de handel die het digitale stuursignaal gelijkrichten met ??n diode om bv. LED's aan te sturen (zoals binnenverlichting). Zo belast je wel maar ??n fase?

Geert
Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

Klaas Zondervan

Geert, wat jij constateert wijst erop dat je met het motorola protocol werkt. Daarin is het aandeel negatieve pulsen inderdaad veel groter dan de positieve.

Verder is jouw manier van meten niet correct. Zowel het positieve als het negatieve deel van de stroom meet je maar een deel van de tijd. Dus zie je een lagere waarden dan wat er tijdens de puls werkelijk loopt. Om het totale beeld te krijgen zou je de waarden van beide amperemeters moeten optellen.

ysbeer

Ik wens je veel succes met meer dan twee (of eigenlijk een (1))meter
Je zult dor de bomen het bos niet meer zien.
Of je zit zoveel meter te staren dat je de trein niet meer ziet.
Bij overbelasting of kortsluiting valt tenminste een deel uit,en daarmee ook de meter uitslag.En welke trein heeft het dan gedaan???
Beredeneer maar eens waardoor de ellende dan is ontstaan.
Wil je werkelijk conclusies trekken uit..... dan zul je registreerde meters moeten kopen.
Maar oke ieder zijn plezier,niks mis mee hoor
wim

Geert

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan



Verder is jouw manier van meten niet correct. Zowel het positieve als het negatieve deel van de stroom meet je maar een deel van de tijd. Dus zie je een lagere waarden dan wat er tijdens de puls werkelijk loopt. Om het totale beeld te krijgen zou je de waarden van beide amperemeters moeten optellen.



Deze amp?remeters meten de laadstroom naar de afvlak elcos na de bruggelijkrichter. Deze laadstroom is redelijk constant (bij gelijke belasting). De stroom van de elcos naar de schakeltransitors is wel pulserend, maar deze wordt niet gemeten. Uit deze stromen kun je direct afleiden of je de transformator(s) niet overbelast.

Wil je nagaan of de schakeltransistors niet overbelast worden, dan kan je dat ook afleiden uit deze amp?remeters. Als je het MOTOROLA formaat opsplitst in de tijd van de pauzes (negatief en hebben vaste ingestelde tijden) en de tijd van de databits (gemiddeld iets meer positief dan negatief doordat elke databit gestart wordt met een positieve puls) kom je uit op een verhouding van ? positief en ? negatief signaal.
De stroom door de positieve schakeltransistor is de afgelezen stroom op de amp?remeter positieve kant voeding maal 4
De stroom door de negatieve schakeltransistor is de afgelezen stroom op de amp?remeter negatieve kant voeding maal 1,33



Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen

ysbeer

Angst blijft een slechte raadgever.
wim

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Geert

Deze amp?remeters meten de laadstroom naar de afvlak elcos na de bruggelijkrichter. Deze laadstroom is redelijk constant (bij gelijke belasting).
Die stroom lijkt constant, maar is in werkelijkheid ook pulserend.
Al met al vind ik nog steeds dat je verkeerd zit te meten.

Geert

citaat:
Geplaatst door Klaas Zondervan
[brDie stroom lijkt constant, maar is in werkelijkheid ook pulserend.
Al met al vind ik nog steeds dat je verkeerd zit te meten.



Het klopt dat bij zware belasting de 'rimpel' op de gelijkstroom (om het juist (vlaamse?)woord te gebruiken) groter wordt. Maar dit is geen pulserende stroom. Al bij al zal de A-meter redelijk correct de stroom weergeven.



Schaal HO - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB
Huidig project: LocoNet 16 poorten ingangen/uitgangen