Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Rangeerlicht Belgische locs

Gestart door jelle, 02 januari 2011, 14:55:11 PM

jelle

Goedenmiddag,

ik ben bezig met het digitaal maken van mijn Mehano reeks 77. Om de front/sluitlichten voor en achter apart aan te kunnen sturen zie ik geen problemen (daar ben ik al uit hoe ik dat kan realiseren), maar ik wil de lok ook van het rangeersein voorzien. Wat is daarvoor in Belgie het normale seinbeeld? Net als in Nederland 1 witte lamp voor en achter?

Jelle.
NS, MRDirect, Edits booster, LocoNet, besturing met eigen geschreven software in VB

trainfreak

Normaal worden beide witte koplampen opgezet als rangeersein, en dit zowel vooraan als achteraan.

Als de loc vanop afstand bestuurd wordt is het een wit licht en een rood licht (wit met rode schijf ervoor).
Spoorse groeten
Dimitri

Peter

Ik zie ze hier regelmatig voorbij denderen op werkdagen, zelfs per twee aan elkaar gekoppeld en steeds voor en achteraan 3 (drie) witte lampen.
Met vriendelijke groeten
Peter

Metpetergaathetbeter

Ik dacht dat de 77 in Gent Zeehaven ( rangeerst. Oostakker) met het witte en rode licht voor en achter rangeerden ! 'k zal eens morgen kijken als er rangeerbewegingen zijn op weg naar de AMSAC (gesitueerd in het rangeerstation). Wat ik bedoel dat ik niet weet of wit links of rechts aanstaat (hetzelde geldt voor het rode licht voor en achter)
Groeten Peter[;)]


PS sorry Dimitri had niet opgemerkt dat jij eerder al een gelijkaardig antwoord gaf [:I]

prulleman



uittreksel uit de procedurehandleiding rangeringen

trainfreak

citaat:
Geplaatst door Peter

Ik zie ze hier regelmatig voorbij denderen op werkdagen, zelfs per twee aan elkaar gekoppeld en steeds voor en achteraan 3 (drie) witte lampen.

Ik weet niet waar 'hier' is, maar soms vergeet men die lichten wel eens uit te doen. Of men laat ze gewoon branden voor als ze de volgende keer van richting veranderen...

Op de locs die dienst deden tussen Montzen en Aachen zag je dat vroeger dikwijls! Zowel vooraan als achteraan 2 witte lampen.

Spoorse groeten
Dimitri

Peter

citaat:
Ik weet niet waar 'hier' is


Hier is de lijn 52 tussen Antwerpen Zuid en Boom/Puurs.
Ik zie ze dagelijks aan de stopplaats Hoboken-Polder[:)]
Met vriendelijke groeten
Peter

conducteur

Ik passeer op schooldagen 2 maal aan Zeebrugge-vorming en zie daar de machines altijd met 6 witte lichten (3 voor, 3 achter)
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

trainfreak

citaat:
Geplaatst door conducteur

Ik passeer op schooldagen 2 maal aan Zeebrugge-vorming en zie daar de machines altijd met 6 witte lichten (3 voor, 3 achter)

Maar dat is geen standaard, want niet alle machines hebben 3 koplampen he[;)]
Maar we kunnen er dus vanuit gaan dat het met zowel vooraan als achteraan witte lichten zijn, 2 of 3 zal wel niet zoveel uitmaken zeker?
Spoorse groeten
Dimitri

conducteur

Omdat Jelle zijn 77 wou ombouwen, dacht ik aan de 77 en 78'en in Zeebrugge, die wel 3 koplampen hebben....
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

trainfreak

citaat:
Geplaatst door conducteur

Omdat Jelle zijn 77 wou ombouwen, dacht ik aan de 77 en 78'en in Zeebrugge, die wel 3 koplampen hebben....

Er staat nergens in de reglementering dat men 3 koplampen moet opzetten, dus het is niet standaard.

Is die reglementering ondertussen nog niet veranderd? Een 77 is volgens mij geen baanlocomotief, of denken ze daar in Brussel anders over?
Ik zie nergens staan welke lampen moeten opstaan voor een 77 zonder BSI-koppeling die aan het rangeren is...
Spoorse groeten
Dimitri

C.B.

Er zijn op dit moment 77/78'en ingedeeld bij zowel de NMBS als bij B Logistics.
Dus ze doen zowel baan als rangeerdiensten.
De regelgeving schrijft voor dat er 2 witte lichten moeten branden eventueel aangevuld met het 3e licht. (dus niet verboden)
Bij rangering is enkel voorgeschreven , zowel voor- en achterkant : het laten branden van de witte lichten.
Kombinatie van rood en wit duidt aan dat bij een rangering de BSI koppeling (in dit geval een 77/78) in werkstand is.
Groetjes.
Claudio.