Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Bovenleiding

Gestart door bumper, 23 december 2010, 23:00:04 PM

itchy

Hoi Peter,
Hoe doe je dat dan, de panto's fixeren op een bepaalde hoogte? Want niet elke panto van elke lok staat uitgeklapt op dezelfde hoogte h? (en is normaal gezien bovendien veel te hoog)
citaat:
Geplaatst door Peter

Gebruik afvalstukjes van rails die je lichtjes plooit. Wel de kop van de rail tegen de pantograaf.
Op mijn nieuwe, in aanbouw zijnde baan komen de pantografen 'net niet' tegen de rijdraad. Bij sommige loks met hun perfekte schaal panto's is het niet direkt aan te bevelen die tegen de rijdraad te laten drukken. Even een klein beetje haperen aan een aaneenzet en je kan die panto in de vuilak gooien.

Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Gerolf

citaat:
Geplaatst door itchy
Hoe doe je dat dan, de panto's fixeren op een bepaalde hoogte?
Ik heb het nog niet zelf geprobeerd, maar meestal doet men dit met een visdraadje: een uiterst dun, doorzichtig, ... en dus nauwelijks zichtbaar kabeltje, geknoopt tussen boven- en onderzijde van de pantomechaniek.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Peter

Het beste is volgens mij hetgeen ze bv. bij Veritas verkopen, namelijk onzichtbaar naaigaren. Echt onzichtbaar is het natuurlijk niet, maar het is heel dun doorzichtig nylon? garen.

Op tentoonstellingsbanen zoals bv. de Schwarzwald-modellbahn in Hausach, en ook op de prachtige Hintere H?llentalbahn van Dieter Bertelsmann wordt van dit materiaal gebruik gemaakt.
Met vriendelijke groeten
Peter

bumper

Bedankt voor de info. Ik heb nog een vraag. Op sommige foto's zie je een bovenleiding met een dubbele stroomdraad rechtstreeks opgehangen aan de hoofddraagkabel in plaats van aan een hulpdraagkabel. Is dit een oud systeem, of wordt dit op speciale plaatsen toegepast?
Groeten.
Ludo
 

Klaas Zondervan

De ophanging met een hulpdraagkabel zie je vooral in Belgi? en ook wel in Frankrijk.
In andere landen, o.a. in Nederland, kennen ze geen hulpdraagkabel, daar hangen de rijdraden via hangdraden rechtstreeks aan de hoofddraagkabel.

bumper

Klaas, ik bedoelde specifiek voor belgi?. Hier heb je de twee soorten. Wat is daar de achtergrond van?
 

Gerolf

Dat heeft te maken met snelheid en veiligheid. Op rangeerterreinen wordt geen hulpdraagkabel gemaakt, net als op sommige secundaire lijnen. Op hoofdlijnen, en vooral in stations bij perrons, wordt wel een hulpdraagkabel gebruikt.
Bij draadbreuk is er bij gebruik van een hulpdraagkabel minder risico dat de kabel de grond raakt.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

In afwachting van een antwoord van een echte kenner wil ik er nog aan toevoegen dat op sommige nieuwe lijnen (die met een nieuw type masten) enkele draad gebruikt wordt. Even vlug naar een voorbeeld gezocht, en gevonden: blz 49 in Spoorwegjournaal nr 178 op lijn 166.
Kijk ook naar de cover waar enkelvoudige draad te zien is te Doornik, waarschijnlijk in een bundel = lage snelheid.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Gerolf

citaat:
Geplaatst door doomslu
In afwachting van een antwoord van een echte kenner...
Helaba [:(!] [;)] [:D]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

doomslu

citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door doomslu
In afwachting van een antwoord van een echte kenner...
Helaba [:(!] [;)] [:D]

Ik had het over mezelf. [;)]
Ik blijf hopen dat eens iemand met zekerheid hier uitleg geeft over die nieuwe bovenleidingen. Zelf weet ik er het fijne niet van.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Peter

Zo vind je in het station Boom (het echte[:)]) en waarschijnlijk ook nog in andere station 3 (drie) sorten bovenleiding in hetzelfde station. Boven de rangeersporen hangt er gewoon een enkele draad, zolas bij de trams, op een paar perronsporen hangt erhet Duitse type draad, en boven het doorrijspoor (spoor 2) hangt er de Compound draad.
Met vriendelijke groeten
Peter