Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Bovenleiding

Gestart door bumper, 23 december 2010, 23:00:04 PM

bumper

Hallo,
Volgend probleem. Op het zichtbaar gedeelte van mijn baan zou ik graag met de pantografen tegen de bovenleidingdraad rijden. Ik ben echter niet van plan mijn schaduwstations met bovenleiding uit te rusten.Een  gedeelte is reeds geplaatst en daar kan ik nog moeilijk bij om rijdraden te plaatsen. Is het mogelijk om met volledig uitgevouwen pantografen rond te rijden, indien de bovenruimte voldoende is uiteraard, en dan via een hellend verloopstuk naar de bovenleiding te gaan.Zo ja, wat is dan de helling die dat verloopstuk moet hebben. Kan dit met een gewone rijdraad opgelost worden, of moet men daar iets anders voor fabriceren.
Groeten.
Ludo.
 

conducteur

Hoehel eens op pantograaf vanger.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Gerolf

citaat:
Geplaatst door bumper
Kan dit met een gewone rijdraad opgelost worden, of moet men ...
Kan volgens mij prima, zolang dit stukje draad met zijn uiteinde maar ruim genoeg boven een uitgestrekte panto komt, en de helling van deze draad niet te extreem is.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Thommy

kun je in de schaduwstations geen gewone koperdraad/ijzerdraad hangen waardoor je pantograaf niet in het ijle hangt.

of, wat ik nog gezien heb, een schuine hoek maken zodat de pantograaf terug op de draad komt
Greetz

Thommy

ToThePoint

Heb hetzelfde idee om in het schaduwstation geen draad te hangen.
Bij kalamiteiten zit die serieus in de weg.
Geen rijdraad is ook minder sleet op de panto.
Ik zou het met een voor-uitloopstuk maken in het schaduwstation en de hellingshoek mag niet te schuin zijn vermoed ik.
Voorlopig zal het experimenteren worden hier.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

glamo

ik heb ook een tijdje gereden met in en uitloop stukken en heb daar niet zo'n goede ervaringen mee met gebroken bovenleidingen en pantografen die afbraken! ik span nu een vislijndraadje zodat de pantograaf 2mm van de bovenleiding afblijft. voordeel is dat je geen druk geeft op de bovenleiding (dus die ziet minder af) en met het blootte oog nauwelijks zichtbaar[;)]
 

Peter

Een veilige (en niet dure) oplossing is de tunnelbovenleiding van Viessmann.
Met vriendelijke groeten
Peter

bellejt

Je laatste bovenleidingsdraad laat je onder een 5 tal graden omhooglopen.Dan heb je geen enkel probleem met de panto's.Hoe langer en je die kan maken hoe beter natuurlijk.Dan is je hellingsgraad kleiner.Ideaal is dat je voor bv een tunnelingang op 10 cm een mast hebt staan.Als je dan een bovenleidingsdraad van 30 cm hebt dan heb je 20 cm over voor de steiging.Het einde van je draad kan je dan wel ergens aan bevestigen.

wisselstromer

als je de "opvangdraad" spant om de panto op te vangen moet je zien dat je hem niet te steil spant , dat de panto zachtjes op de juiste hoogte komt
Toy trains and ladies breasts are supposed to be for children, but it are the men who are playing with it!


****AC rocks DC****
Wim de wisselstromer

gjvdz

Mvg Giel-Jan

C.B.

Gewoon de rijdraad naar boven afspannen.
Bij mij maakt deze een helling van ongeveer 6 ? 07? in de tunnel.



Groetjes.
Claudio.

bumper

Giel-jan,

Ik had inderdaad die foto's in je draadje gezien, en ik vroeg mij af wat voor een rare konstruktie dat was.Eerlijk gezegd is mijn euro(frank)nu pas gevallen. Maar is dat stuk niet te stijl? Ik zou denken dat je een veel vlakkere aanloop moet hebben.
Verder bedankt iedereen voor de reactie. Ik ga er van uit dat het doenbaar is. Het is maar om achteraf niet voor een voldongen feit te staan.Het zal nog wel een hele tijd duren eer ik kan experimenteren,want dan zal het onzichtbare deel al af zijn,en kan ik geen kant meer uit.
Groeten.
Ludo.
 

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door bumper

Giel-jan,

Eerlijk gezegd is mijn euro(frank)nu pas gevallen.


Logisch he Ludo. De euro is 40.3399 keer de frank in waarde, dus duurt het 40.3399 keer langer eer die valt.

Aan allen bedankt voor de info. Is een brainstormen gespaart.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

bumper

Ik zou dit onderwerp toch nog even willen voort zetten. Op enkele plaatsen in mijn schaduwstation ben ik toch verplicht van een stukje rijdraad te plaatsen. Een stuk draad aan de uiteinden oplopend zoals reeds gezegd, gewoon opgehangen, moet niet mooi zijn maar degelijk. Uit de informatie die ik in MSM gevonden heb gebruikt men zowel staaldraad als koperdraad. Het liefst zou ik werken met koperdraad omdat dit eenvoudig te verwerken en te solderen is. Maar is koperdraad niet te zacht voor dit doel? Gaat een koperdraad niet te vlug afslijten?
Wat is jullie ervaring hieromtrent?
Groetjes.
Ludo
 

Peter

Gebruik afvalstukjes van rails die je lichtjes plooit. Wel de kop van de rail tegen de pantograaf.
Op mijn nieuwe, in aanbouw zijnde baan komen de pantografen 'net niet' tegen de rijdraad. Bij sommige loks met hun perfekte schaal panto's is het niet direkt aan te bevelen die tegen de rijdraad te laten drukken. Even een klein beetje haperen aan een aaneenzet en je kan die panto in de vuilak gooien.
Met vriendelijke groeten
Peter