Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Beperkte zolder baan

Gestart door Nonkelronnie, 12 december 2010, 23:06:31 PM

Nonkelronnie

Heren (/dames als die er al zouden zijn),

Ik zit met een zolder waarvan ik een klein deel zou willen inrichten als baan. De beschikbare ruimte is ongeveer 2,5m op 1,25m. Niet groot, maar als beginner lijkt het me ideaal om wat te oefenen op iets kleins om later iets groters te kunnen maken in mijn tuinhuis (7m x 5m).

Ik heb momenteel het volgende plan in gedachten:
imghttp://i108.photobucket.com/albums/n28/Nonkelronnie/ZolderBaan32D2.png/img
imghttp://i108.photobucket.com/albums/n28/Nonkelronnie/ZolderBaan33D.png/img

Wat uitleg:
De onderste helft van de baan:
-------------------------------
De baan situeert zich in tijdperk V-VI en speelt zich af op een ge?lektriseerde zijlijn dewelke eindigt in een lokaal kopstation met 3 sporen. Er zijn 2 sporen (de bovenste 2) voorzien van een perron en de onderste dient om een trein of wat locomotieven tijdelijk te plaatsen.
De treinen zijn trek-duwtreinen omdat er geen ruimte voorzien is voor het omrijden van een loc. Dit lokaal station wordt bediend door een 2tal treinen per uur (Reeks 13met een 3tal I11 rijtuigen of een Reeks 21 met een 3tal M4 rijtuigen).

De bovenste helft van de baan:
-------------------------------
Hier bevindt zich een klein transportbedrijf die containers of goederen overlaadt van korte goederentreinen (4tal goederenwagens).
Een goederentrein afgeleverd door een 77 die toekomt op het bovenste spoor en de wagens worden verder verdeeld over de andere sporen door een klein industrie-locje (oud K?f-je overgekocht van de DB). Alle 4 de sporen binnen het industrieterrein liggen verzonken in het wegdek zodat een container-lifter toegang heeft tot alle sporen. Eenmaal de goederenwagens verwerkt zijn worden ze door de K?f terug op het bovenste spoor geplaatst zodat een 77 die daar terug kan komen ophalen.

Eenmaal uit het industrieterrein verdijnen de treinen even in een tunnel waar de baan begint te dalen om dan via een kort paradevak linksonder in een tunnel het schaduwstation binnen te rijden dat zich onder de baan bevindt.

Boven- en onderkant worden van elkaar gescheiden door een tussenwand (dikke zwarte streep op het plan) zodat de kijker de trein nooit een ovaaltje ziet rijden. Dit idee heb ik ooit eens opgedaan in een oude MSM waar een soortgelijke baan beschreven werd (industrieterrein was toen een mijnterrein als ik me niet vergis. Ik heb al mijn MSM's door-bladert maar kon het artikel niet meer terug vinden. Als iemand zou weten om welke MSM het zou gaan, please share!

Wat vinden jullie van deze opzet en het sporenverloop?
Opmerkingen zijn altijd welkom zodat ik mijn plan kan perfectioneren alvorens aan de bouw te beginnen....
Bedankt alvast voor jullie hulp!

just4fun

#1
citaat:
Geplaatst door Nonkelronnie

... Boven- en onderkant worden van elkaar gescheiden door een tussenwand (dikke zwarte streep op het plan) zodat de kijker de trein nooit een ovaaltje ziet rijden. Dit idee heb ik ooit eens opgedaan in een oude MSM waar een soortgelijke baan beschreven werd (industrieterrein was toen een mijnterrein als ik me niet vergis. Ik heb al mijn MSM's door-bladert maar kon het artikel niet meer terug vinden. Als iemand zou weten om welke MSM het zou gaan, please share!

Wat vinden jullie van deze opzet en het sporenverloop?
Opmerkingen zijn altijd welkom zodat ik mijn plan kan perfectioneren alvorens aan de bouw te beginnen....
Bedankt alvast voor jullie hulp!


Dit klopt, heeft gestaan (volgens de index op modelspoormagazine.com) in nummer 7 vanaf pagina 22: "Alle begin is ovaal".
Mooi plannetje van u, trouwens. Klein maar fijn!
Paul

Nonkelronnie

#2
citaat:
Geplaatst door just4fun
Dit klopt, heeft gestaan (volgens de index op modelspoormagazine.com) in nummer 7 vanaf pagina 22: "Alle begin is ovaal".
Mooi plannetje van u, trouwens. Klein maar fijn!
Paul



Bedankt Paul, dat was idd het artikel dat ik in gedachten had.

Praktisch vraagje. Hoeveel ruimte moeten er eigenlijk minstens tussen 2 parallelle sporen zijn?
Ik vraag me af of een rijtuig a la I11 niet zodanig over de sporen hangt in dergelijke bochten met klein boogstraal dat het rijden met 2 treinen in tegenovergestelde richting niet onmogelijk gemaakt wordt...

Gerolf

#3
Bekijk de NEM-normen eens, dan weet je het [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Nonkelronnie

#4
Bedankt voor de reacties.
Ik blijf wat twijfelen omdat ik dit plan in 1 avondje in elkaar gestoken heb, terwijl ik over al mijn vorige plannen maandenlang gepiekerd heb.

Maar anyway, ik ben nog altijd tevreden met het resultaat dus gaan we verder met de plannen.

Het plan dat ik uitgetekend heb is gemaakt met de geometrie van Roco Geoline sporen (zonder bedding als dat iets zou uitmaken). Heeft er iemand ervaring met Roco wissels, omdat ik hier constant hoor spreken van Peco wissels? Zijn die Peco wissels beter? Of fijner afgewerkt?

Gerolf

#5
Ik heb hier 2 RocoLine meegebogen wissels liggen. Die geven ontsporingsproblemen, en mijn zelfgebouwde niet [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Nonkelronnie

#6
Dat is behoorlijk duidelijk :)

Geen Roco dus. Peco dan wat beter? Ik vermoed dat niet iedereen al zijn wissels gaat zelf bouwen.

conducteur

#7
Ik ben ook aanhanger van Peco sporen, omdat die zo'n uitgebreid assortiment hebben voor geen geld, het materiaal is bijna niet kapot te krijgen (je moet al serieus je best doen). Kijk naar 'Verviers' in msm 2, die baan bestaat nu bijna 30 jaar, en is volledig in Peco sporen gelegd. De baan heeft in een lokaal gestaan waar het soms binnenregende bij zeer slecht weer, op tentoonstellingen veel gestaan, zelfs een wisselmotor heeft eens een hele nacht onder stroom gestaan, die de volgende dag blauw zag. Laten afkoelen en nog altijd werkt die zelfde motor. Geen enkele wisselmotor of wissel is ooit vervangen geweest.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Nonkelronnie

#8
Even het plan in de geometrie van Peco sporen uitgetekend:





De 2 onderste perronsporen moeten wel wat verder van het bovenste perronspoor liggen natuurlijk, want momenteel past daar geen perron tussen.

Ik zou eigenlijk het plan eens moeten hertekenen met segmenten ingebouwd (ik zou de baan willen verdelen in 4 segmenten van +- 60 cm op 125cm) maar dat zal voor een van de volgende dagen zijn.

Ik ga 1 dezer eens een mailtje versturen naar een paar handelaren om een prijsofferte te krijgen voor de benodigde sporen. Zo weet ik een beetje waaraan ik me moet verwachten. Iemand een ruwe schatting?

just4fun

#9
citaat:
Geplaatst door Nonkelronnie

Ik ga 1 dezer eens een mailtje versturen naar een paar handelaren om een prijsofferte te krijgen voor de benodigde sporen. Zo weet ik een beetje waaraan ik me moet verwachten. Iemand een ruwe schatting?


Is dit niet getekend met WinTrack? Als ik me niet vergis (ik ken dat programma eigenlijk niet) is daar een functie om een stuklijst uit te draaien en dan, mits wat google-werk, kan je wel een idee van prijs opsnorren, niet?
Paul

Nonkelronnie

#10
citaat:
Geplaatst door just4fun


Is dit niet getekend met WinTrack? Als ik me niet vergis (ik ken dat programma eigenlijk niet) is daar een functie om een stuklijst uit te draaien en dan, mits wat google-werk, kan je wel een idee van prijs opsnorren, niet?
Paul



Dat klopt idd, Paul.
Heb idd wat rond gegoogled en kwam op +- 500? aan rails uit. Was hier en daar wel wat natte vingerwerk omdat sommige webshops de precieze rails niet in hun gamma zitten hebben, maar heb dan de prijs van soortgelijke rails genomen als leidraad.

Volgende stap is het aanschaffen van de rails in kwestie en ondertussen al plannen hoe ik het onderstel ineen zou steken.

Ik laat me momenteel leiden door de reeks 'hoe maak ik een modelbaan' die in de oude MSM's terug te vinden is (MSM 17 tot 23 ongeveer).

gjvdz

#11
Veel succes gewenst.[;)]
Mvg Giel-Jan

domie-o2

#12
yep, succes en vooral veel modelbouwplezier!!!

Dominiek

Nonkelronnie

#13
citaat:
Geplaatst door gjvdz

Veel succes gewenst.[;)]



citaat:
Geplaatst door domie-o2

yep, succes en vooral veel modelbouwplezier!!!

Dominiek




Bedankt, heren!