Nieuws:

Modelspoormagazine, 100% modelspoor

Hoofdmenu

Ballast

Gestart door Peter, 10 december 2010, 12:54:07 PM

Peter

Ik sta op het punt om ballast te bestellen.
De keuze gaat tussen 0,9 en 1,1 mm. (echte gemalen ballast)
Welk is de juiste?
Met vriendelijke groeten
Peter

ysbeer

Volgens mij maak dat niet zoveel uit.
Het duitse ballast is (in het echt) wat grof t.ov het nederlandse (in het echt)
Schotter op nebenbahnen is veel kleiner dan op hoofd banen.
Maar dat alles is theorie,ik heb kleine banen gezien met reusachtig ballast en omgekeerd
Veel belangrijker is dat het echt steen (is of lijkt)en geen zand of gemalen kurk.
wim

Dirky

ik sta ook op het punt ballast te kopen (daar gaat mijn 0 euro filosofie [}:)])

beetje zoeken brengt me bij: http://cgi.benl.ebay.be/ANGEBOT-1500-gr-TOP-Gleisschotter-HO-Masstab-1-87-/180610085814

lijkt me een aantrekkelijke prijs voor de hoeveelheid. (Verzendingskosten beperk ik eventueel door het pakket bij Duitse collega's te laten toekomen en die brengen het dan mee...)
Zijn er alternatieven (in Vlaanderen) ?

gjvdz

Ziet er goed uit. Als je de verzendingskosten kan minimaliseren is dit bijna even goed als een nul euro opperatie[:D]
Mvg Giel-Jan

Peter

Zit ondertussen geduldig te wachten op de verschillende staal-zendingen die me door de verschillende merken Modellbau-Freiburg, Minitec enz. beloofd zijn. Die van Asoa heb ik in de hand gehad (vrij duur) maar ook vind ik de kleur wat te egaal. Dus geduld....
Gelukking kan ik nog met andere dingen verder.
Met vriendelijke groeten
Peter

Wanne

citaat:
Geplaatst door Dirky

beetje zoeken brengt me bij: http://cgi.benl.ebay.be/ANGEBOT-1500-gr-TOP-Gleisschotter-HO-Masstab-1-87-/180610085814

Was ook aan het overwegen om deze ballast te kopen. Dit is een zeer goede prijs en de verzendingskosten vallen ook goed mee voor het gewicht, hoeveel je ook koop het blijft steeds ?5.10.
Ga eerst volgende zaterdag in Houten nog eens rondkijken voor ballast.

Dirky

Wanne, verzendingskosten naar Belgie zijn ? 10.90 voor 1 of 2 x 1500gr of ? 15.90 tot 5 x 1500gr...
De laatste optie brengt je bij ? 25.85 voor 7,5kg of ? 3.44 per kg...

Wanne

Ow sorry vergist, je heb gelijk. [:I]

Peter

Heb inmiddels al mijn staalzendingen ontvangen, en mijn keuze is gegaan naar die van Modellbau Freiburg, met een korrelgroote tot maximum 0,9 mm, en licht verweerd. Ik verwacht het paket met de bestelling volgende maandag.

De reden dat ik eerst stalen vraag is omdat ik in het verleden al een paar keer ontgoocheld was is de kwaliteit van strooimateriaal en/of ballast.
Volgende week foto's als ik wat het "geballasteerd". inmiddels heb ik wel al tijd gehad de bielsen te verweren (met penseeltje[:)])
Met vriendelijke groeten
Peter