Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * RĂ¼gen kustbaan

Hoofdmenu

prijzen modelspoorproducten

Gestart door Geert, 02 december 2010, 00:05:24 AM

Geert

Mijn kleurenprinter was versleten. Via een folder van een groot Duits keten waar ze ook heel wat andere dingen verkopen, heb ik me vandaag een nieuwe kleurenprinter aangeschaft. Een serieus toestel. Ik kan er mee printen, scannen, faxen (als dat nog bestaat?) enz? Dat ding werkt draadloos, supersnel, zit vol elektronica, werkt juist op enkele honderdste van een mm, weegt bijna 10kg aan onderdelen. En dit voor geen 99Euro.

Hiervoor kan ik amper enkele wagonnetjes aanschaffen met enkele wieltjes die bewegen? Hoe kan dat verschil???

Ik weet ook wel dat er ontwikkelingskosten zijn aan een produkt, maar toch...

Geert
Schaal H0 - digitaal zelfbouw - Favoriete Lok: V200 DB

ToThePoint

#1
Omdat de winst van de printerfabricant gemaakt wordt door de cartridge die achteraf verkocht worden.
U vergelijkt appellen met ciroenen.
Bekijk de prijs van een cartridge eens in verhouding tot uw net aangeschafte alleskunner.
Dan vergelijkt u appelen met appelen.
Neemt niet weg dat ik ook vind dat de prijs van rollend materiaal duur is.
Maar Marklin heeft begrepen dat het met goedkoper meer verkoopt en dus even veel winst pakt. De prijzen daar zijn beduidend gezakt.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

#2
Het verschil zit ook in de aantallen. Van de printer die je hebt aangeschaft zijn aanmerkelijk meer exemplaren verkocht dan van welk spoorwegmodel ook. Zo worden de ontwikkelingskosten gespreid.

Doornroosje

#3
Dus de oplossing is meer wagonnetjes kopen?

mini-bs

#4
citaat:
Geplaatst door Geert

Hiervoor kan ik amper enkele wagonnetjes aanschaffen met enkele wieltjes die bewegen? Hoe kan dat verschil???

Ik weet ook wel dat er ontwikkelingskosten zijn aan een produkt, maar toch...

Geert




Wat je beschrijft klinkt als  houten wagonnetjes uit de ikea. Die zijn nochtans niet zo duur hoor. Voor 99E heb je er al heel veel van.

Een rijtuig of wagen voor modelspoortoepassingen zijn schaalmodellen met een behoorlijk indrukwekkend ontwikkelparcours en een relatief lage oplage.  Als je die factoren in rekening brengt dan is 20 euro voor een wagonneke en 40 - 50 euro voor een rijtuig werkelijk spotgoedkoop.
Pas op, ik zeg niet dat een trein samenstellen weinig kost, maar voor die prijs krijg je iets dat redelijk exclusief is en dat in veel gevallen van een ongelooflijke kwaliteit is.


Er wordt vaak gezegd dat een en ander te duur is geworden tov vroeger.
Ben daar echt niet van overtuigd. 30 jaar geleden kostte een reeks 59 2100 frank, een 16 zo'n 3500 frank en een bolle neus ook zo'n 3000 frank. Vandaag kan je dezelfde modellen tegen ongeveer dezelfde prijs kopen, maar de verbeterde versies zijn beschikbaar voor respectievelijk 149, 130 en 115 euro.

30 jaar geleden kocht je een auto voor 110000 frank en een huis voor 2 a 3 miljoen.

 

just4fun

#5
citaat:
Geplaatst door mini-bs

...
Een rijtuig of wagen voor modelspoortoepassingen zijn schaalmodellen met een behoorlijk indrukwekkend ontwikkelparcours en een relatief lage oplage.  Als je die factoren in rekening brengt dan is 20 euro voor een wagonneke en 40 - 50 euro voor een rijtuig werkelijk spotgoedkoop.
Pas op, ik zeg niet dat een trein samenstellen weinig kost, maar voor die prijs krijg je iets dat redelijk exclusief is en dat in veel gevallen van een ongelooflijke kwaliteit is.
...


En met dat wagentje of rijtuig doe je, mits goede verzorging, vele, vele jaren.
Hoe lang doe je met je printer?
Paul