De Mistral (TEE) rijtuigen van LS Models

Gestart door BD1701, 01 september 2005, 22:26:06 PM

n/a

citaat:
Geplaatst door loco

En wat is het verschil tussen een A3rtu  en een Arux?

Hallo,

A3rtu is een bar rijtuig waar in de zelfde rijtuig nog normale zitplaatsen zijn. De lengte van de bar die in het rijtuig zit is korter als die van de Arux.
Arux is een bar rijtuig waar geen normale zitplaatsen zijn maar wel aan de plaats een kapersalon, een sekretariaat en een kleine winkel.
De Arux rijtuigen waren extra gebouwd voor de TEE Mistral en allen op deze trein ingezet. In de treinen naar belgi? zijn ze nooit geweest, daar waren de A3rtu rijtuigen voor gebruikt.
Het bar rijtuig van de Cisalpin TEE met lettercode A3rtux heeft het zelfde interieur als de A3rtu maar met een bijkomende lokaal.

@l@in
LSM

BD1701

Goed nieuws, want de Belgische set Mistral 69-rijtuigen is ook verkrijgbaar. Nu had ik hierover nog een vraagje, namelijk: komen deze Belgische rijtuigen ook nog uit in de "Cartouge Corail" uitvoering of niet? Of hebben ze enkel gereden in deze versie? (ook tot einde loopbaan?)
Alvast dank voor info.
 

n/a

Hallo allemaal,

Heb zojuist LS-models de Franse Mistral 69- in de NMBS uitvoering gekocht.  Twee aanvullende vragen.

- welke lok (type + merk) kan ik erbij kopen voor stam Parijs - Amsterdam ?
- recenterlijk stond in Modelspoor magazine dat er koersbordjes waren uitgebracht op decals.  Aleen ik ben het bewuste nummer kwijt.  Kan iemand mij de fabrikant vertellen en waar het te koop is (liefst in Nederland)

rgp

Dag,

Loks:

Parijs-Brussel:
NMBS
E-lok reeksen 12(zeer uitzonderlijk),15,16,18
Diesel: 204
SNCF
Elok
reeks 26.000, 40100
Brussel-Amsterdam
NMBS
E-lok reeks 11 (heb ik op film), 15, 16
Diesels: (reeks 51)in zescijfers (reeks 200 of 201 ?) en 204

PS: de rijtuigen van LS in NMBS uitvoering in 2?klasse zijn verkeerd, in 1? klasse (TEE = OK)

Roland



Kedeng Kedeng

citaat:
Geplaatst door takke127

Hallo allemaal,

Heb zojuist LS-models de Franse Mistral 69- in de NMBS uitvoering gekocht.  Twee aanvullende vragen.

- welke lok (type + merk) kan ik erbij kopen voor stam Parijs - Amsterdam ?

De 5106 van Mehano kan je daarvoor gebruiken,
Moet binnenkort in de winkel liggen.

locomotion

Waar je die koersborden kunt vinden weet ik ook niet. Maar inderdaad, de tweede klasse rijtuigen zijn bij mijn weten nooit ingezet met een NMBS logog en nummer.
Locomotion

janjozef

Inderdaad de NMBS heeft nooit 2de klas rijtuigen gehad, Het is pas in latere tijden als de rijtuigen hun beste tijd hadden gehad dat de SNCF er een aantal heeft omgebouwd naar 2de klas. Voor de geintresserden er staat een artikel over in de laatste "op de baan".

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Bert Ossevoort

Dus heeft de NMBS ze wel gehad en wel TEE B9 1/2tu genaamd ontstaan uit A8tu,dit is gebeurt in 1984 ,dus past het in het tijdperk waarin we in model leven ?

Kijk ook eens naar de nieuw uitgebrachte Jouef rijtuigen zien er ook zeer goed uit in het tijdschrift le train worden ze naast elkaar gehouden ,ook iets voor MSM !
En de prijs is iets gunstiger ,toch ook iets waar we naar kijken.
Bert.

locomotion

Bert, dank u voor deze nuttige informatie.
Locomotion

Ludwigdc

Geeft er al iemand met die TEE rijtuigen gereden ?
Ik heb nu de tweedelige set A8tu gekocht. Ik bezat reeds de driedelige set met generator en restaurant rijtuig.
Het vijfdelig stel heb ik kortgekoppeld en t'laatst weekend voor het eerst laten rijden.
Ze houden gewoon geen spoor, bij de minste deftige bocht (nooit minder dan 46cm) of wisselsstraat wipt er wel een asje van ??n of andere draaistel uit de sporen.[xx(]
Kortgekoppeld met Roco of Fleischmann en M?rklin geven geen verschil.
Terug de meegeleverde beugelkoppeling erop, gaat beter maar ver van perfect.
Probleem volgens mij is het lage gewicht, in combinatie met de kleine wielen en flensen. Bij de minste druk op de buffers gaat de rijtuig omhoog en wipt er een wieltje eruit.
In de daken van drie rijtuigen heb ik nu voorlopig extra gewicht geplaatst, en test gereden met kortkoppeling. Dit lukte heel goed.
Heeft er nog iemand deze ervaring en misschien een beter oplossing ?

Groeten Ludwigdc
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be

johan

Oei Oei, ik zal morgen ook eens moeten proefrijden met mijn LSM Mistral rijtuigen.
Johan
MSA Oostakamp Clubexpo 9 en 10 september 2006 te Ruddervoorde
 

rgp

Dag,

De problemen bij de LSM rijtuigen zijn:
1? wielen op RP25 normen, worden omgewisseld tegen wielen naar NEM
2? Kortkoppelingsbeugel iets te kort (overbuffering), worden omgewisseld.
3? te laag gewicht, maar gewicht in dak brengt het zwaartepunt te hoog; beter in chassis.

PS: De rijtuigen van Jouef zijn goedkoper, maar met blinkende wielen en veel minder afgewerkt (vergelijk eens de kopkanten).

Roland

BD1701

LS-Models heeft die problemen al herkent, maar je kan nu vervanginsstukken krijgen, dit zijn zakjes met daarin per zakje: 2 nieuwe koppelinghouders die 0,4mm langer zijn, en 4 nieuwe wielassen type NEM. Ik heb ze mij al reeds ontvangen van Jocadis. De vervanging is gratis, je moet enkel de oude wielassen terug sturen.
Daarmee zouden alle problemen met de Mistral 69- rijtuigen moeten opgelost zijn, en kan hier weer veilig de baan op.

 

Ludwigdc

Bedankt voor de reacties, BD1701 en rgp ![:)]

Groetjes Ludwigdc
2rail digitaal, 3Dprint, Etsen, Eigen baansturing, nmbs, III & IV

https://www.instagram.com/zoldertreintjes/
http://www.loudfire.be