Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

De Mistral (TEE) rijtuigen van LS Models

Gestart door BD1701, 01 september 2005, 22:26:06 PM

BD1701

Ik heb vernomen, dat de eerste rijtuigenset momenteel normaal moet verkrijgbaar zijn in de winkel, klopt dat? Ik zou in model ook een volledige trein willen samenstellen met deze prachtige rijtuigen, maar nu luid de vraag: Welke samenstellingen met deze rijtuigen kwamen het meeste voor hier in Belgi?, hoeveel rijtuigen, welke type's enz. Heeft iemand nog prachtige groot formaat foto's enzo, over deze treinen die door belgie reden, altijd welkom. Dit alles kan mij alleen maar helpen om een zo correct mogelijke treinsamenstelling te maken.

Alvast bedankt
 

tonycabus

Kijk eens wat onze Waalse vrienden voorgeschoteld kregen...





Tony, De Bompa van 't forum, A.E.L.M.E. (Arm en lelijk maar eerlijk)
...Model Railroading is MAGIC ;-)

rgp

Dag,

Treinsamenstellingen waren zeer gevarieerd ! Van 3 rijtuigen tot 17 rijtuigen. Allen steeds met minstens ??n generatorwagen.

De 3 rijtuigen waren bv de tranche Brussel Amsterdam getrokken door een 25.5.(hier heb ik ergens een foto van)  Die met 17 rijtuigen met een reeks 18 of 40100 als versterkte vrijdagavondtrein naar Parijs.(daar ken ik de machiniste van; Michel Broigniez)

Specifieke samenstellingen moet ik opzoeken.

Roland

FREMO e.V. - afd Belgiƫ

Hallo,

Ivm. treinsamenstellingen is er ook nog de versie van het begin van deze wagens.
3personenwagens + 1 generatorwagen + 1 HLD 200.006 (latere reeks 51).

Zelfs kan je de nu reeds verkrijgbare rijtuigen "#MISTRAL 69#" SNCF gebruiken en ook met een HLD 51. Heb ergens nog een foto van deze samenstelling met er voor een groene 51-tiger (5133), opweg naar Frankrijk.

Dit kan je reeds op weg helpen nietwaar?

Mvg
Fremo e.V. - Afd Belgi?
Onafhankelijk machinist (Stoom enkel + Compound).

Instructeur/Lesgever in Europa enkel.

rgp

Dag

Treinsamenstellingen: in het boek "Internationale treinsamenstellingen" uitgegeven door Ed K. Heidbreder vind je samenstellingen van verschillende TEE's.
Vb: TEE 81/84: "Rubens": 40100 of 18 - B3Dt - B91/2 - B8 - B8 - A3R - A8 - A8 - A8t - WR - A8t (NMBS) - A8t - A8t

TEE 83 "Brabant": 18 - B3Dt - B8 - B91/2 - B91/2 - B91/2 - A3R - A8 - A8 - A8t - WR61 - A8t(NMBS) - B91/2 - B3Dt

TEE 88 "WATTEAU": 40100 - B3Dt - B91/2 - A8t(NMBS) - WR - A8t(NMBS) - A8 - A8 - A3R - B91/2 - B91/2 - B91/2 - B8 - B3Dt

Alhoewel ze als TEE te boek staan, zijnhet EC.  Zuivere TEE moet je gewoon de 2? klasse rijtuigen vervangen door de overeenkomstige 1 klasse rijtuigen.
Belangrijk: De NMBS heeft nooit de, BIJ LSM,  aangekondigde 2?klasserijtuigen gehad !

Roland

BD1701

Ik dacht toch wel, dat de NMBS wel 2de klasse rijtuigen type Mistral 69 heeft gehad hoor. Dit waren toch de rijtuigen met de groene band he?? Trouwens, waarom zou LS-Models rijtuigen uitbrengen van de NMBS, als dat niet zo geweest is in werkelijkheid?
 

rgp

Dag,

De NMBS heeft idd 4 rijtuigen 2? Klasse gehad, alleen niet diegene die LSM aankondigt (Ze kondogen B91/2 aan ipv B8, of omgekeerd).  Ze vermelden dat ook, dat het in feite niet de juiste rijtuigen zijn (ge weet dus op VOORHAND dat wat je koopt niet volledig correct is)
Als ge nu de juiste nummers wilt, dan heb ik even wat opzoekwerk.

Roland

BD1701

LS-Models kondigd inderdaad de B8tu rijtuigen van de NMBS aan, terwijl volgens het artikel in MSM 42, de NMBS 4 rijtuigen heeft laten ombouwen tot 2de klasse rijtuigen, met een type benaming van B9 1/2 tujl, deze rijtuigen kenmerken zich vooral door de groene band boven de rijtuigen. Dus volgens mij gaat LS-models deze rijtuigen uitbrengen, maar hebben ze gewoon er een andere benaming aangegeven (B8tu). Want anders zou ik nie weten wat het juiste verschil is tussen een (B8tu) en een (B9 1/2 tujl) rijtuig, want ze zijn allebei 2de klasse, dus?

 

rgp

Dag,

Het verschil:

B8tu is een rijtuig met 8 compartimenten, B9/12 is er ??n met 9 compartimenten en een dienstcompartiment.  En als ik me niet vergis waren de NMBS rijtuigen PBA en geen Mistral (andere raamhoogte).
In het weekend krijgt ge de details (het boek ligt namelijk in de club)

Roland

BD1701

Beste RGP, heb je het boek even kunnen inkijken dit weekend? Ik heb reeds contact gehad met de invoerder (Daniel Piron, en die heeft inderdaad bevestigd, dat het Btu-rijtuig dat ze gaan uitbrengen niet conform de werkelijkheid is (normaal moeten het kleinere ramen zijn), maar ze gaan deze rijtuigen toch uitbrengen, omdat er heel veel vraag naar is, en omdat het maken van een nieuwe mal, enkel en alleen voor deze rijtuigen te veel geld zou kosten, zullen ze de ramen dus niet aanpassen. Al bij al nog aanvaardbaar vind ik.
 

rgp

Dag,

Ik ga 100 lijnen straf schrijven, ik ben het boek vergeten, maar ik kan je wel volgende info meegeven:

-de huidige rijtuigen zijn MISTRAL rijtuigen; de NMBS heeft er NOOIT gehad.
- de andere inox rijtuigen zijn PBA-rijtuigen en kenmerken zich door iets hogere ramen en kleinere rode band.  De NMBS heeft er een 8-tal ? gehad.(type A8tu ?).  Ze hebben er een aantal ( 4 ?) afgegeven aan de SNCF die op haar beurt 4 rijtuigen 2? klasse PBA (niet MISTRAL) aan de NMBS heeft overgedragen.

In 2007 zouden de PBA rijtuigen bij LS Models op de planning staan met juiste A en B rijtuigen van de NMBS.

Roland

BD1701

Ik heb net op de site van LS-Models gezien dat deze ge-update is, en ik heb gezien dat er ook nieuwe sets met mistral rijtuigen uitkomen, maar dan met vermelding "Cartouche Gorail", nu is mijn vraag wat betekend dit precies?

Ik had ook nog een vraagje i.v.m. de inzetbaarheid van de rijtuigen, namelijk zijn de set 41003, en sets met Belgische rijtuigen inzetbaar tot op het laatste dat de TEE of later de EC-treinen met deze rijtuigen samegesteld werden of niet?
 

n/a

citaat:
Geplaatst door BD1701

Ik heb net op de site van LS-Models gezien dat deze ge-update is, en ik heb gezien dat er ook nieuwe sets met mistral rijtuigen uitkomen, maar dan met vermelding "Cartouche Gorail", nu is mijn vraag wat betekend dit precies?

Ik had ook nog een vraagje i.v.m. de inzetbaarheid van de rijtuigen, namelijk zijn de set 41003, en sets met Belgische rijtuigen inzetbaar tot op het laatste dat de TEE of later de EC-treinen met deze rijtuigen samegesteld werden of niet?



Hallo,

De cartouche corail.
Het is de grijze rechthoek waarin onder andere de klas van het rijtuig aangegeven is. (is te zien op de vergroting in het nieuws over Mistral 69 op de homepage van LSM). Het wordt zo genoemd omdat het voor het eerst op de corail rijtuigen gebruikt worden is.

Kleine samenvatting van de historie van de Belgische inox TEE rijtuigen.
Ten eerste moet men een verschil maken tussen de PBA rijtuigen en de Mistral 69 rijtuigen. De eerste hebben kleinere ramen (hoogte) en een bredere TEE band, ze zijn ook een beetje korter. De generatorwagen is veel korte bij de PBA rijtuigen.
De NMBS heeft in 1964 elf PBA rijtuigen gekocht.
In 1974 koopt de NMBS zes Mistral 69 rijtuigen (De SNCF heeft de eerste Mistral 69 rijtuigen in 1969 in dienst genomen en en tweede reeks in 1974).
In 1984 krijgt de NMBS een tweede reeks van zeven Mistral 69 van de SNCF in ruil voor zeven PBA rijtuigen.
In 1984 met het wijzigen van de TEE in EC treinen (twee klassen treinen), zijn de vier verblijvende Belgische PBA in tweede klas omgebouwd worden en krijgen een groene band aan de plaats ven de rode TEE band.
De 13 Belgische Mistral rijtuigen zijn niet omgebouwd worden als tweede klas rijtuigen, ze hebben hun rode TEE band tot de einde van hun loopbaan bijgehouden.

Verschillende livreien/tijdperken.
De rijtuigen van set 41 003 hebben beige raamdichtingen, dit is de uitvoering van de eerste jaren (vanaf 1969).
Daarna zal deze dichting vervangen worden door zwarte rubberen dichtingen (deze versie zal volgend jaar ook geproduceerd worden).
Begin van de jaren 80 zal de cartouche corail aan de rijtuigen toegevoegd worden.
Later hebben de rijtuigen nog de platen met de grote SNCF of NMBS logos gekregen (deze uitvoering hebben de rijtuigen tot het einde bijgehouden).

Samenstelling trein die door Belgi? gereden heeft.
Met de sets 41 001 en 41 003 + eventuele versterkingsrijtuigen kun je de TEE Paris-Ruhr (Paris-Dortmund) nastellen die vanaf 1969 (nog in tijdperk III) gereden heeft. Vanaf 1970 reedt dit trein niet meer tot Dortmund maar heeft D?sseldorf als eindpunt en hij ziet zijn naam gewijzigd in TEE Moli?re. De samenstelling van de trein blijft ongewijzigd tot 1979.

Ik hoop met deze info?s aan je vragen geantwoord te hebben en hoop dat de andere meelezers ook iets eraan hebben.

Mvg.

Alain Jennes
LS Models

loco

Hartelijk dank voor deze ruime informatie.
Ik heb desondanks nog een vraag.
Weet iemand wat de lettercode "V" betekent bij het rijtuig Vru Resto
En wat is het verschil tussen een A3rtu  en een Arux?
ook de letters "j" en "l" duiken soms op.
Iemand een idee wat ze betekenen.

Loco

loco

Heb al ??n en ander gevonden

A eerste klasse
B tweede klasse
D bagage
Vr Voiture restaurant (volledig)
t middengang
u klimatisatie
r rijtuig met bar-afdeling
j roestvrij staal (inox)
x met speciaal compartiment (bvb generator, maar kan ook een compartiment voor ets anders zijn zoals een coiffure en een krantenkiosk)
l ???? nog onbekend

Loco