Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

MSM 98

Gestart door doomslu, 07 november 2010, 15:15:14 PM

eddy

Ik zelf,
heb het perrontrappenhuije en de perron schuilhokjes gebouwd.Ook al verschillende mallen gemaakt om iets af te gieten.
groeten eddy

Kees-Jan



Ben met dit stukje "scenery" bezig (als het landschap er onderdoor beweegt [:D]).

Maar blijkbaar is er geen belangstelling [?]

Kees-Jan

Koen

@ Luc,

Misschien is het interessant om verscheidene niveaus aan bod te laten komen. Voorbeelden voor beginners: hoe bouw ik een stijgspiraal, op welke manier maak ik een verkanting, hoe werk je een mooie geleidelijke stijging uit, hoe leg je op een zuivere manier bochten met flexibele sporen, ....
Voorbeelden voor de modelbouwer die al enige ervaring heeft: hoe wisselstraten automatiseren, hoe bloksytemen uitwerken met seinen met bijhorende software of elektronica, hoe dag/nacht automatiseren (inclusief de omgevingsverlichting), ...
Voorbeelden voor de gevorderde modelbouwer: hoe locs zelf locs ombouwen van AC naar DC, hoe zelf lichtmasten bouwen, ...

Voorbeelden genoeg. Neem dit voor wat het waard is. Het is maar een idee.
Ik denk dat er op ons forum mensen genoeg zijn die ervaring hebben in ??n of meerdere facetten van de modelbouw.
Waarom kunnen we geen draadje opstarten waarbij bepaalde onderwerpen aangesneden worden als voorbereiding op een artikel onder de noemer "onderwerp van de maand".
Probeer de mensen die de intentie hebben om iets te schrijven, te motiveren door bijvoorbeeld bij het afleveren van een degelijk artikel een kleine attentie te geven. Dit hoeft niets groots of duurs te zijn maar het scherpt de menselijke uitdaging.

Neem dit voor wat het waard is. Het zijn maar een aantal losse idee?n.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

railman56

eigenlijk te veel om op te noemen luc[:D]
ik heb al van alles proberen na te maken met niet altijd evenveel succes[:(]
om er toch enkele op te noemen: kasseien maken, knotwilg, hagen uit mos, superen-wheateren reeks 59, saxby seinhuis, spoorberm (profiel), vegetatie enz....
vooral de verschillende artikels over het vervuilen hebben mijn voorkeur [^] en belgisch gerichte artikels
marc

wat is het fijn om een beetje kind te zijn

jacques timmermans

Luc,

waar ergens staan ook weer de beste stuurlui . . .

Jacques Timmermans

René

"vroeger was alles" of toch niet?
Natuurlijk waren de eerste nummers geweldig. Toen was het nieuw en was er nog geen referentie. Zo'n blad groeit en de lezers groeien mee. Ze worden zelf beter in hun hobby en erger nog, ze raken verwend. Geef een paar oude exemplaren eens aan een willekeurige lezer die MSM toen nog niet ontdekt had. Kijk dan eens wat hij er van vindt.
Ik denk dat het allemaal wel mee valt en dat we eraan gewend zijn geraakt elke keer weer een blad te krijgen dat voor bijna 100% gevuld is met Modelspoor met een klein beetje verwijzing naar het grootbedrijf. Het is maar wat je wil maar hier in Olland moeten we het doen met twee tijdschriften die voor minder dan de helft gevuld zijn met modelspoor. Nu is ook dat iets persoonlijks maar ik ben zelf nekt zo geinteresseerd in het grootspoor, in iedergeval niet het moderne deel daarvan.
Nu is het gras bij de buurman altijd groener maar dat komt omdat je het meer vanauit een ander perspectief bekijkt. In MSM staan nog steeds meer Belgische banen dan anderen muv het laatste nummer misschien. En er staat toch echt meer Bels in dan in de beide NL bladen samen.
René Wolf

Bekijk het breed, spoor smal
www.wolfscreek.nl

stevend

Als ik alles zowat lees valt het me terug op dat onze hobby veel omvattend is !
Sommigen verzamelen loc's , in de vitrine rechtstreeks van fabrikant.
Anderen maken hem zelf of verbouwen ze.
Sommigen zien liever de loc's rijden op een modelbaan. En maken ook zelf hun baan ( met de nodige info van ... of ... of ...telkens een andere benadering).
Sommigen zijn uit beroeps wege een stapje voor en brengen dat uitgebreid aan bod in hun baan.
Sommigen zijn financieel bevoordeeld, anderen weer niet en moeten genoegen nemen met zelfbouw; wat niet wegneemt dat je een zekere voldoening hebt (daar kan ik van meespreken).
En dan zijn er sommigen die in de loop van tijd veranderen van vitrine naar modelbaan of omgekeerd.
En dan moet dit alles in 1 magazine aan bod komen?
In ieder geval ben ik blij met de artikels en ons blad.
Zo ben ik pas begonnen met afgieten. En later nog... en...

Mvg Steven

erik50

citaat:
Geplaatst door doomslu

citaat:
Geplaatst door erik50

...
Misschien te veel artikels die niet voor een beginner haalbaar zijn?

Die begrijp ik niet goed. Is het niveau te laag volgens jou?



Sorry Luc, ik ondek nu pas mijn fout waarvoor mijn excuus.
Logica brengt je van A naar B. Fantasie brengt je overal.
Groeten Erik.

doomslu

citaat:
Geplaatst door erik50

citaat:
Geplaatst door doomslu

citaat:
Geplaatst door erik50

...
Misschien te veel artikels die niet voor een beginner haalbaar zijn?

Die begrijp ik niet goed. Is het niveau te laag volgens jou?



Sorry Luc, ik ondek nu pas mijn fout waarvoor mijn excuus.

Geen probleem, maar nu is het mij wel duidelijk wat je bedoelde. [;)]
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Stefan Appelmans

Goedendag iedereen!
Dat was iets dat ik al een zekere tijd dacht. Daar hoorde ik rond mij over spreken. Meer en meer.
Lees nu het grootste deel van deze post over de laatste MSM...
Ik heb LANG geaarzeld vooraleer er mijn neus in te steken; "Mijn muil open doen" zou juister zijn.

Iemand zegt hier boven "Ik ga tot nummer 100".
Ik heb dat tientallen keren lezers horen zeggen!
"Vroeger kampeerde ik voor de boekhandel"...Nu zichtbaar niet meer.
"Ik vind dat er over "iets" nooit gesproken wordt", : "Schrijf jezelf een artikel...[:0]  (Slechte reactie...)
En dit, en dat...

MSM/TMM is (teminste voor de oorspronkelijke lezers) NIET MEER interessant!

Het artikel over de papieren wagon, 50 jaar geleden gebouwd. Schoon werk, maar totaal uit subject hedendaags. Ik spreek niet van het aantal bladzijden in twee MSM nummers...

Het smalspoor. Ik heb laatst een tiental "Voie Libre" magazines in de hand gehad, waar er uitsluitend daar over gesproken wordt. Ik heb die artikels letterlijk "gedronken". Ik was blij daar in MSM iets over te lezen. Teleurstelling![:(]

NIETS MEER over praktijk! Locs verbelgischen, verbeteren of digitaliseren (de moeilijke), messing wagons ineen steken, de bovenleiding (plots maanden gestopt en dus normaal in n? 99 of 100 terug...)

Tentoonspreiding van bestaande banen (Belgische en meestal andere), dat geeft id?en, maar daar leert men niets mee!

Het is gemakkelijk natuurlijk te klagen, maar ik ben hier als klant, lezer, en ik zeg wat ik ondervind.

Dit voor MSM.

Voor TMM, franstalige broer van MSM, komt daar nog iets anders bij, en daar waaschijnlijk weinigen onder jullie dat weten, vind ik dat, voor mij iets belangrijk, moet uitgelegd worden.

De artikels dat in het frans worden geschreven, worden eerst in het nederlands vertaald, dit on de paginabouw (juiste woord?)in de magazine te maken, met text, fotos enz...
Zo lees je dat dan in MSM.
Voor TMM wordt dan de nederlandse vertaalde text TERUG vetaald in het frans, in plaats van de oorspronkelijke franse text te gebruiken.[:(]Ja.
Soms heb je dan "amusante"[xx(] dingen. Soms totaal onbegrijpbaar voor een franstalige lezer! Sommige texten zijn zichtbaar vertaald door iemand die, in het beste geval, geen modeltrein maakt...Als er een halve zin ontbreekt merkt de vertaler dat soms niet.
Zo heeft de Magazine alreeds een zeker aantal artikelschrijvers verloren...Eh, normaal, niet?
Ik heb toch laatst opgemerkt dat sommige artikels in het frans de oorspronkelijke text was (perfect) of dan vertaald door een perfecte vertaler, en die weet waarover hij spreekt. Dus "dat hangt er soms van af wie schrijft" Zo zie ik dat. Voil?.

Ik vind dat dit moest gezegd worden!
Ik ga misschien ook tot n?100.

Nu doe wat je wilt, smijt me buiten als het nodig is, ik ben rustig van geest.
PS: Excuseer eventueele vertalingsfouten[:D]



stefan.

mini-bs

zonder dwarsliggers kan een trein niet rijden Stefan, dus waarom zouden ze je hier buiten kegelen?  En eigenlijk lig je niet eens dwars.
Je levert immers geen gratuite kritiek (wat velen wel durven doen helaas, daarbij niet beseffend dat zoiets ontmoedigend werkt naar de mensen die in dit product hun tijd investeren) maar verwoordt wat er op je lever ligt, dus... gratis marktstudie
 

Gerolf

Amai, wat een bedenkingen naar aanleiding van het laatste nummer [:0]
Het is duidelijk dat men ons tijdschrift een warm hart toedraagt, en het mee wil blijven verbeteren [8D]
In dit draadje zijn er overlappingen met andere op ons forum (idee?n/sugesties voor volgende nummers)

Wat ik heb gedaan met artikels uit eerdere nummers? Een hoop, maar ik heb vooral geprobeerd om bestaande technieken voor mezelf bruikbaar te maken en/of te verbeteren. Mijn persoonlijke hoofdinteresse gaat naar "materiaalverwerking". Dat is een erg breed begrip, maar het komt erop neer dat ik elk artikel apprecieer waar op een "nieuwe" manier met bestaande spullen wordt omgegaan. Praktijk, dus [;)]
... Hoewel ik foto's/beschrijvingen van bestaande banen ook enorm waardeer als inspiratiebron [:p]  
Dat er relatief weinig "Belgisch" bij die banen zit, komt denk ik door een gebrek aan input naar ons tijdschrift. Zijn alle Belgische banen al beschreven? Moeten we misschien niet-volledig-afgewerkte banen ook tonen?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Roderik

De reacties die hier worden gegeven, zijn ook mij niet vreemd.
Ik heb de indruk dat het zelfs door staalt naar de vormgeving...
Modelspoormagazine is ons ontspanningsmoment uit een maand vol regen, overstromingen, regeringsonderhandelingen, vermoorde families en orakelende oppergeestelijken... Het moet een feest zijn om te lezen.

Ik ben zelf grafisch ontwerper en moet zeggen dat de laatste nummers de schwung er wat uit is. 't Is allemaal zeer sec, zeer 'WIT', geen gekleurde achtergrondjes op de pagina's. OVERAL hetzelfde lettertype, Altijd dezelfde grijze ([xx(]) titels. 't Lijkt meer op een catalogus waar netjes alles naast mekaar staat dan een tijdschrift waar je likkebaardend zit naar uit te kijken.
Ervaring leert me dat je met een paar accenten een tijdschrift heel wat meer présence kunnen geven. Ook al is het onderwerp minder aantrekkelijk. Gemeente-infos en tijdschriften voor senioren en zelfs geestelijken zijn me niet onbekend maar ze moeten allemaal plezant blijven om te lezen.

Er zijn nochtans zoveel mogelijkheden die nog te weinig aan bod komen:
• Een sporenplan (!!!) bij de verschillende banen zodat je een idee krijgt waar welke foto is genomen en hoe een baan in mekaar steekt. Bij enkele banen in MSM 98 staan mooie foto's maar 'the big picture' ontsnapt me telkens doordat ze vrij moeilijk te plaatsen zijn. Een sporenplan uittekenen kan echt niet veel werk kosten in Illustrator (mij althans niet [:I]). Na een paar plannen kan je steeds dezelfde kleuren en figuren laten terugkeren.
• Een aanduiding ergens langs de kant of in een hoek met een vermelding van de schaal van een product, een project of baan.
Duidelijk aangeduide rubrieken. Er staat nu steeds het Modelspoor-logo met daar onder de rubriek maar 't ziet er nog steeds hetzelfde uit. Een handig kleurtje dat telkens terugkomt, maakt alles al wat aantrekkelijker.
Meer foto's op de cover. 1 centrale foto licht er 1 baan uit, maar laat de rest achterwege. Ik lees NOOIT de opsomming onderaan. Veel te veel tekst om een voorkaft mee te vullen. En opnieuw staan alle rubrieken in dezelfde kleur zonder enige afwisseling.
• Ook de titel van een artikel is steeds wat er in staat. Waar zijn de toffe kwinkslagen van weleer?
• En last but not least: haal wat meer zwart uit de foto's. Bij heel wat baanbesprekingen heb ik dikwijls de indruk dat het net na de fotoshoot is gaan regenen...

Geef ik hierboven kritiek? Misschien. Maar je kan niets opbouwen als je eerst geen plaats maakt om het nieuwe resultaat te zetten.
Always be modelling!

martintje

Ik ben het helemaal met Roderick eens, zijn hele verhaal slaat hout van begin tot eind, scheelt mij een hoop tokkelen op mijn bord :)
Ook zijn er nog wat dingetjes die mij storen, maar dat is persoonlijk dus niet noemenswaardig.
Laatste tijd zijn ook de verhoudingen zoek in lengtes van artikelen.
Sommige zijn aardig, maar kan je met 1 a 2 pagina's af, maar hebben 15 pagina's.
terwijl er leuke stukjes in staan van soms maar een halve pagina, waarbij ook nog heel vaak staat "we kunnen hele pagina's ermee vullen, maar......" [?][?][?]
Wat ik persoonlijk jammer vind zijn de verslagen van evenementen, die soms heel kort zijn.
Je zou kunnen zeggen, ga  er dan zelf heen , maar daar heb ik even niet de tijd voor, om elk weekend ergens in Europa een evenement et gaan bekijken, sorry :)
Er zou meer Belgisch in moeten... wordt geroepen. Zou kunnen, maar dan moet het er wel zijn, er worden minder snel nieuwe banen gebouwd dan artikelen geschreven.
Banen als Kautenbach die per toeval ontdekt worden gebeurt niet vaak helaas, er zijn nou eenmaal topbouwers die zelfs nog nooit van MSm gehoord hebben..... of internet.... of tv  

Maar ik denk ook dat lezers die er al vanaf no. 1 bij zijn zolals ik, af en toe ook wat verwend raken en gewend worden aan hoogstaande modelbouwwerken, zodat we ze niet meer zien als hoogstaand , maar middelmatig, dus het ligt ook een beetje aan ons lezertjes.
Ik denk dat mensne die net aan modelspoor beginnen en een snummer 98 doorbladeren even denken, sohee.... ik ga maar een hengel en vissen kopen, dit gaat mij nooit lukken.

Nou ben ik van mening dat het gehele team van MSM nooit bang is om advies van lezers aan te nemen of zelfs te gebruiken, dus ik denk dat het wel goed komt, als het al minder was.
Dat is juist waarom MSM veel Nederlanders lezers heeft, omdat de MSM geen air heeft van "wij weten het toch wel beter" ( jaaa ook veel Nederlanders zijn tegen dikke nekken [:D])

Ik ga in ieder geval zeker door met lezen tot nummer 300, daarna zie gooi ik er wel weer een evaluatietje overheen
Mvg Marty

vandomm

Natuurlijk zijn er op sommige artikels aanmerkingen te maken varieerend van te lang , te kort , geen maten/afmetingen erbij .
Echter na al die jaren (6)dat ik SMS lees ben ik nog altijd content over de inhoud . denk maar eens aan de artikelen van Gerolf over van alles ,het bomen maken van "grove Den " , de electronica informatie enz.

Daarnaast mogen we niet vergeten dat : de lezers , de adverteerders , de direktie  en de evt. investeerders allemaal tevreden moeten blijven .

Als bijkomend punt hebben wij een hobby waar de jeugd momenteel niet zo veel interesse in heeft  , hoewel ik de indruk heb dat het aantal advertenties in MSM toeneemt wat zou duiden op meer "leven ".

Dat er leven in zit blijkt m..i wel wat er in het assortiment voor de  scenery veranderd is , wie gebruikt er nog Ijslands mos . Als je ziet wat er aan materiaal   bijgekomen is voor begroeing/vegetatie en
loof voor bomen dan zie dat daarin veel veranderd is .

Al bij al hoop ik dat MSM nog vele jaren mee zal gaan en dat we nog kunnen genieten van vele artikelen over de modelbouw dus ook over auto's en boten die ingezet worden als scenery .
Met groeten,

Cees .