Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Bemo smalspoor

Gestart door gjvdz, 07 november 2010, 11:32:53 AM

gjvdz

Hey allemaal,
Heeft er iemand ervaring met het leggen van Bemo HOm rails?
Ik heb een deel flexrails van Bemo liggen en het wordt zo stillekes aan is tijd om ze te leggen :D
Mvg Giel-Jan

ysbeer

Kijk eens op de sit van mijn zoon HIERONDER
wim

2012

citaat:
Geplaatst door gjvdz

Hey allemaal,
Heeft er iemand ervaring met het leggen van Bemo HOm rails?
Ik heb een deel flexrails van Bemo liggen en het wordt zo stillekes aan is tijd om ze te leggen [:D]



ik heb 90 meter peko HOm verwerkt in mijn baan, makkelijk te plaatsen, gewoon zorgen da je ni TE scherpe bochten neemt, hoewel je korter mag gaan bochten dan HO gewoon (uiteraard [:D])

2012

citaat:
Geplaatst door ysbeer

Kijk eens op de sit van mijn zoon HIERONDER
wim



heb ik ook es gedaan, adembenemend [8D]

gjvdz

Staat zelfs tussen mijn favorieten [:D]
Maar ik heb het probleem dat de biels van de rails lossen als ik de rails vastneem.
Mvg Giel-Jan

2012

citaat:
Geplaatst door gjvdz

Staat zelfs tussen mijn favorieten [:D]
Maar ik heb het probleem dat de biels van de rails lossen als ik de rails vastneem.



oei, das minder
mijn zijn van peko en daar hangen de biels goed vast aan de rails en ook heel flexibel om mee t ewerken, ik had alvast geen problemen om alle gewenste bochten en rechte stukken te leggen

gjvdz

Iemand een idee om de biels terug te bevestigen en de rails op een onderling perfecte afstand te leggen van mekaar?
Mvg Giel-Jan

2012

citaat:
Geplaatst door gjvdz

Iemand een idee om de biels terug te bevestigen en de rails op een onderling perfecte afstand te leggen van mekaar?




Das niet zo simpel denk ik, ik vermoed dat de plastieken houdertjes afgebroken zijn of omgeplooid ... kan je de rails er niet terug inklikken of inschuiven ... anders word het een hopeloze zaak niet ?

Gerolf

Liggen je biels al vast op de baan? Dan kan je proberen om de rails op de juiste plaats te kleven (de ruimte tussen je afgebroken "kleinijzers" is de juiste plaats)
Anders zou ik nieuwe bielsmatten gebruiken. Misschien heeft Tillig die wel "los" te koop. De Bemo-HOm-rails zijn inderdaad behoorlijk fragiel.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gjvdz

Ik kan ze op hun plaats houden met lijm.
Maar dan is mijn vraag welke lijm?
Mvg Giel-Jan

Gerolf

Ik zou transparante contactlijm gebruiken.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gjvdz

Oke, na de afwerking van mijn gallerij ga ik eens een paar sporen leggen.
Mvg Giel-Jan

minibaan

Hallo, ook ik ben bezig met een baan(tje) in H0m. De rails en wissels van Bemo zijn inderdaad behoorlijk fragiel en niet goedkoop. Daarom heb ik voor Peco gekozen: die zijn goedkoper, steviger en ook nog eens natuurgetrouw. Bovendien kan je op de railstaven heel gemakkelijk solderen om bv. draden aan te sluiten. Rails van Bemo zijn chemisch gebruineerd en dat bemoeilijkt het solderen. Oplossing: op de plaats waar je wil solderen de rail aan de buitenkant blank slijpen met een mini schijfje waarmee je de rails doorslijpt. Pas dan kan je probleemloos solderen. 't Is maar een weet maar ik ben er zelf door ondervinding achter gekomen.
 

gjvdz

Mvg Giel-Jan

prulleman

Ik kan er van meespreken. Ik heb 50 meter shinohara verwerkt. Vermoeiende klus hoor. Als ik kon herbeginnen nam ik peco en probeerde ik zelf wissels te bouwen. Evan heeft me dat ne keer geexpliceerd en ik moet nog proberen maar het zal wel lukken als ge zo ne leermeester hebt[;)]