Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Clump foilage bomen fixeren

Gestart door railbusje, 04 november 2010, 08:57:24 AM

railbusje

Hallo,
Ik heb enkee bomen gemaakt met de armarturen en clump foilage van Woodland.
Ik heb ook de Hob-e-Tac lijm gebruikt zoals voorgeschreven.
Het resultaat is fraaie bomen maar het probleem is dat de clump foilage er na verloop van tijs teruf afvalt. Wat is de beste manier om dat blijvend te fixeren?
Ik heb algeprobeerd te bespuiten met verdunde witte lijm, lijm uit een spuitbus en haarlak maar dat was geen succes.
Alvast bedankt.

Gerolf

Dat wil ik ook wel weten. Op mijn vorige minibaantje is het volop herfst [xx(]
Ik dacht dat het kwam omdat ik de uithardtijd van de spuitlijm onvoldoende gerespecteerd had.
Heeft Jos (Grove den) een antwoord ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Michiel

Ik ben alles behalve een boom-expert, maar zouden die grotere brokken groensel niet beter vast geprikt worden op de draaduiteinde? 't is natuurlijk een beetje laat voor de bestaande bomen, maar voor de nieuw te maken bomen misschien...?
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Gerolf

Bij mij waren het miniatuurblaadjes - de firma ben ik even kwijt.
Die wegen niks, maar zijn er ook allemaal afgevallen ...
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railbusje

Ik heb er ook een gemaakt met Woodland underbrush wat lichter is maar dat valt er ook af. Die Hob-e-Tac is toch niet het geschikte product denk ik.
Hier nog een site met een objectieve mening over Woodland producten en daar wordt Hob-e-Tac ook niet gewaardeerd.
http://www.terragenesis.co.uk/infopages/page535.html

tunnelmotor2000

Ben blij dat er al mensen zijn die mij een frustratie bespaart hebben.
Heb ook enkele WL boompaketten liggen en denk dat ik TEC 7 ga gebruiken om het loof vast te zetten, in combinatie met verdunde matte medium.
 

grove den

Tja herfst is begonnen...[:D]
Ik moet ook helaas het antwoord schuldig blijven want die clumpfoliage gebruik ik dusal jaaaaren niet meer voor boompjes .
De spuittlijm , Gerolf, zal volgens mij nooit echt in een korte tijd uitharden...daar ligt het denk ik niet aan.
Ik spuit mijn voltooide boompjes zeker 2 maal met matte vernis ,of iets dergelijks ,in voordat ze "de baan op gaan"
De matte vernis heb ik gekocht bij de Praxis( doe het zelf bouwmarkt) en het is een amerikaans merk dat voor zowel binnen als buiten ver/gebruikt kan worden.
Het nadeel is wel dat de kleuren iets donkerder worden en dat , soms, de blaadjes/vlokjes  een beetje glimmen....maar ja da's in 't  echt ook, niet waar?[;)]

Jos

Gerolf

Ik heb er ook matte vernis over gespoten (van Winsor & Newton). Bij het spuiten daarvan was ik meteen al wat blaadjes kwijt.
Het leek er op dat het solvent van de vernis de spuitlijm verweekte.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

railbusje

Ik heb daarstraks de grove middelen ingezet. Ik heb een boom gemaakt door de takken vol te lijmen met een lijmpistool en er daarna de clump foilage op te kleven. Daarna heb ik hem bespoten met vernis, bestrooid met fine turf en daarna nog een laagje vernis.
Ik ben benieuwd hoeveel er morgenvroeg is afgevallen...