Nieuws:

Nu in MSM 249 SAMENSTELLING: De EN224/225 Donauwalzer 1993-2002

Hoofdmenu

Ontsporen van HUPAC wagens van KombiModell

Gestart door Johan Poelmans, 14 oktober 2010, 20:37:32 PM

Johan Poelmans

Heyla,

Een tijdje geleden kocht ik enkele T4.1 HUPAC wagons van Kombimodell. Prachtige modellen, ware het dan niet dat ze de neiging hebben om op flex-railbochten te ontsporen. Dat was al op mijn testbaan, en dit is nu ook op zowat alle reeds aangelegde bochten...

Mijn kleinste bocht is r 484mm, neergelegd in flexrail. maar zelfs op een r 543 ontsporen deze wagons op regelmatige basis.

Uiteraard heeft een flexrail niet overal dezelfde radius: hier en daar zal dit naar de 600 mm gaan, terwijl op andere plaatsen dit naar de 500 mm gaat. Maar als op de doos van een wagon staat dat ie met radiussen van 350 mm overweg kan (en dat ook effectief doet op standaard railelementen van die radius), dan vraag ik mij toch af hoeveel beter ik een klimspiraal wel moet aanleggen om ontsporingen te vermijden. En een beetje tolerantie op slecht aangelegde klimspiralen mag wel....

Enfin, wie weet raad? Is er misschien ergens iets aan de bogies dat ik kan doen?
 

ysbeer

Zet de wagens eens in de bocht,duw daarna heel langzaam de wagen door de bocht en kijk naar wat de wielen doen.
Vrijwel altijd zul je ontdekken dat er of iets klemt of scheef gaat.
Niet te snel opgeven ,desnoods 50 keer proberen.
En dan ineens zie het of voel je het.
wim

PeterBrz

Eens andere wieltjes proberen misschien, met de Kombimodells is het wel even zoeken.. maar wanneer ze dan rijden.. prachtig!

Johan Poelmans

Ondertussen nog wat gegoogeld: Er blijkt een vierkant stukje plastiek in de weg te zitten boven de bogie. Randjes afronden zou het moeten doen. En na even de bogie te bestuderen zie ik dat het wiel hier inderdaad achter kan blijven hangen, vooral wanneer een helling van percentage verandert (en de bogie dus kantelt).

Nu, de bogie verwijderen. Ik heb nog niet geprobeerd (vant weekend mee amuseren), maar op het eerste zicht lijkt me dit een 'revet' te zijn. Hmm, hoe verwijder ik die bogie nu [}:)]
 

C.B.

citaat:
Geplaatst door Johan Poelmans

Ondertussen nog wat gegoogeld: Er blijkt een vierkant stukje plastiek in de weg te zitten boven de bogie. Randjes afronden zou het moeten doen.

Ik heb er ondertussen 16 van die wagens lopen (zonder problemen) waarvan 8 in 1 en dezelfde trein met verschillende containerdraagwagens van Roco, Mehano en M?rklin en dit met Roco kortkoppelingen. (18 wagens in het totaal)

Het is in het begin inderdaad wat zoeken wat de oorzaak zou kunnen zijn van het ontsporen, maar je hebt het zelf al blijkbaar gevonden.
Van het vierkant plaatje onder de draaistel moet inderdaad de hoeken eraf (het betreft de 1ste generatie T4'en).
Kombimodell is ondertussen op de hoogte van deze produktiefout.

Ingeval de wagen nog steeds ontspoort controleert nogmaals de goede ligging van uw flex rail. (ik heb ook sommige delen van mijn Tillig flex rails - een beetje - moeten herleggen).

Je kan de RP25 wieltjes vervangen door normale wieltjes.
Probeert de wagen eens in een andere samenstelling van de trein.
Het is best mogelijk dat een andere wagen de T4 laat ontsporen (stevigheid van de kortkoppeling).

Om een draaistel af te halen, .... heel voorzichtig want het pennentje kan wel eens afbreken.
Nu nog geen ramp, een moertje M2 past ook.



rechts het pennentje, in het midden het plaatje met de afgesneden hoeken.



Als afwerking kun je nog de remleidingen een kleurtje geven alsook de "bevestigingsplaatjes" voor de (tank)containers.
Groetjes.
Claudio.

Johan Poelmans

Super! ;)

Andere treincombinatie kan inderdaad wel werken: soms is een wagon omdraaien voldoende. Maar ik ben van plan om hier en daar om te lopen, dus een sleep zal in 2 richtingen rijden [xx(].

Enfin, straks of morgen eens een wagonnetje onder handen nemen, en vingers gekruist houden dat ik mijn rails niet moet verleggen. Ik lijm ze namelijk ;)
 

krispy

Ik heb dat probleem ook gehad en heb simpelweg de RP25 wielen vervangen door Roco ( dc ) wielen , vanaf dan is het probleem opgelost
( roco flens is iest groter dan de rp25 van kombi)

MVG
Kispy
Modelbouw Foto-album op flicker
https://flic.kr/s/aHsmTwwZ6m

Johan Poelmans

Ik heb Re460 zijn methode toegepast, met succes. Allee ja, ik heb wel 1 M2 boutje nodig... Mogelijk vind ik dat nog ergens tussen mijn discobarbenodigdheden (schroefjes om XLR connectoren op 19" plaatjes te zetten). Ik hoop toch dat dit M2 is, kan evengoed M3 zijn [:I]
 

PeterBrz

Goed nieuws dat het gelukt is!
Bij de tweede productie zijn de hoekjes er al afgesneden door de fabrikant. Zeker met marklin wielen gaf dit een groot probleem.

Nu ben ik wel benieuwd naar je containertrein [:D]

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door PeterBrz

Nu ben ik wel benieuwd naar je containertrein [:D]


Heb nog maar 3 HUPAC's ;) En ik moet ze nog beladen :/

Eerst eens zien dat we een degelijk stuk baan hebben liggen. Vandaag net de klimspiraal vervolledigd, seffens den elektriek ervan doen ;)