Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

baan in opbouw

Gestart door 2012, 12 oktober 2010, 17:56:13 PM

2012

#15
citaat:
Geplaatst door Gottardo

Hallo 2012,
heb net eerst je foto's bekeken, en ben dan even op je website geweest.
Prachtige collectie NMBS-materieel, prachtige collectie RhB-materieel (incl. Bernina-pano's met zilveren deuren, dus de laatste kleurstelling), prachtige reusachtige modelbaan in opbouw.  Maar ook 2 tot 3 reizen naar Graub?nden per jaar (waarbij je blijkbaar het terrein ter plekke erg goed kent, te zien aan de fotostandpunten). Dan nog andere reizen (o.a. treinen in USA).  En dan blijkbaar tussendoor nog andere interessepunten zoals brandweer en orgels.  We zouden nog vergeten dat je die uiterst snel functionerende website z?lf ook nog moet ontwerpen en updaten.

Klein vraagje: wanneer doe je het allemaal !?!?Petje af hoor.

Gottardo




HAHAHA, er zijn 24 uur in ??n dag h? [:D][:D][:D]

Brandweer doe ik als vrijwilliger, beroepshalve ben ik treinchauffeur. Vakanties gaan dikwijls richting Zwitserland, vooral "RhB-land" en zo nu en dan es over de grote plas. Mei volgend jaar nog es naar Tehachapi loop, Bernadino lijn en toestanden + natuurparken in die regio [8D]

Qua modelbaan heb ik idd veel recent RhB materieel, via online shop gekocht in Duitsland aan toch wel goeie tarieven (dacht ik)

Diene orgel is van een kennis, deed vroeger de baan met autentieke paardemolen waar ik als kind enige uren op versleten heb[:p]

De site up to date houden is relatief weinig tijdrovend zunne, dus, da valt wel mee[:)]

2012

#16
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Jawadde [:0] Ferm project, man [:p]
Proficiat met wat je al gemaakt hebt ! Ga door, en blijf ons verrassen met je foto's [;)]



Zal zekers nog fotos zetten, maar zit ook met een praktisch probleem, mijne RhB overweg doet het niet altijd ... Hoe stuur je op een goeie manier een overweg aan, op gelijkstroom en het spoor word in TWEE richtingen bereden.
De overweg is een "namaaksel" van de overweg in Campocologno, de treinen rijden daar een rivier over, langs de straat en slalommen daar tussen de slagbomen, met een auto is dit ten strengste verboden en de treinen doen dat daar zelf [:D]


De echte overweg



Gerolf

#17
citaat:
Geplaatst door 2012
een praktisch probleem, mijne RhB overweg doet het niet altijd ... Hoe stuur je op een goeie manier een overweg aan, op gelijkstroom en het spoor word in TWEE richtingen bereden.
Stroomdetectie ?
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

2012

#18
citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door 2012
een praktisch probleem, mijne RhB overweg doet het niet altijd ... Hoe stuur je op een goeie manier een overweg aan, op gelijkstroom en het spoor word in TWEE richtingen bereden.
Stroomdetectie ?



Ik werk met een geisoleerd stukje rail (paar cm) aan beide zijden van de overweg om een impuls te geven naar een relais en zo de overweg aan te sturen. Maar mijn viesman relais reageert niet op 10 volt (rijstroom) en dan heb ik autorelais als tussenstap gebruikt, die reageren wel op de 10 volt en geven dan een 16 volt impuls door naar de viesman relais. Maar t'is een ingewikkelde bedoening geworden, heb 4 autorelais nodig gehad om het te kunnen laten werken in beide richtingen [|)]
En het gebeurt al wel es meer dat de overweg niks doet als bepaalde treinen over de sturing rijden ...


Ik werk analoog, vandaar de 10 volt gelijkstroom op de rails, meer volt is te rap rijden dus he ...

Gerolf

#19
Ik bedoelde met stroomdetectie iets anders, maar je verhaal geeft wel meer inzicht in het probleem. Een relais gebruiken als stroomdetector lijkt me niet erg betrouwbaar, en jij ondervindt dat in de praktijk. [;)]
Stroomdetectie is een elektronische manier om te detecteren dat een trein zich op een bepaald stuk van de baan bevindt. Er wordt getest of er stroom verbruikt wordt, en de elektronica geeft dan een signaal door aan iets anders (een verklikkerlampje, relais, ...)
Een stroomverbruiker is uiteraard een loc, maar bvb ook een sluitlicht aan een wagen of een weerstandje dat over een wielas is geplaatst.
Die elektronische schakeling kan erg gevoelig zijn: die reageert al vanaf enkele volts, en een erg geringe stroom (enkele mA's)

Zulke detectoren heb ik voor mezelf met losse onderdelen geknutseld, maar ik meen dat ze ook in de handel bestaan. Het zou me niks verbazen als bvb  Viessmann ze heeft.
Zelfbouw is uiteraard veel goedkoper. Hier is een schemaatje en beschrijving: http://meb.gerolf.be/sturing/control/ndetectie.htm
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

2012

#20
oei oei, da gaat mijn petje nog even te boven zo een planneke zunne [:I]
Ik heb wel al elektronica op mijn baan om de overweg lichten te laten knipperen, met zo een bouwpakketje van KEMO.

Maar om dit systeem te laten werken moet ik op elke wagen een weerstandje aan de wielen monteren ? Nogal een groot werk want ik heb al een hele rij wagonnekes en rijtuigen zunne [8D]

Ik zoek nog effe verder naar een oplossing, of om mijn installatie performanter te maken [:D]

2012

#21
En we gaan verder, deze keer ben ik de viaduct en de vallei eronder aan het aanpakken [:D]



















Aan de tunnels is er ondertussen ook al gras gezaaid en is het de moment om een fotoshoot te doen met diesel en stoom, nu de lijn nog niet ge?lektrificeerd is [:D]






2012

#22
Iemand die al hars gebruikt heeft om een rivier te maken ? Op wat moet ik letten eigelijk ? Welke merken zijn er goed of beter ?

amest

#23
citaat:
Geplaatst door 2012

Iemand die al hars gebruikt heeft om een rivier te maken ? Op wat moet ik letten eigelijk ? Welke merken zijn er goed of beter ?



Ik gebruik Noch 60870 2K Wasser-Gel . Dat zijn twee tubes die je bij elkaar moet doen verhouding 1:1 en dan goed mengen, je giet het in je vooraf klaargemaakte rivier/meer/... en na 24 is het normaal hard en krasbestendig en mooi waterpas.
Ben er best tevreden over maar heb nog niet anders gebruikt, dus kan niet vergelijken.
Voor watervallen of stroomversnellingen gebruik ik ook iets van Noch 60872 Wassereffecte of van Busch 7589 Aqua Modellwasser. Ik vermoed dat deze twee producten zowat hetzelfde zijn. Met dat laatste heb je dan geen waterpas natuurlijk maar dat is ook niet de bedoeling. het hard ook uit en wordt ook doorzichtig, dus voor watervallen/stroomversnellingen heb je wel wat verf nodig.

Er zijn nog heel wat andere producten op de markt, maar die heb ik nog niet gebruikt.


Je bent in ieder geval goed bezig. Knap werk.
groeten,

Arvid

Michiel

#24
Erg mooie beelden van de bouw van je stalen brug en vallei. [:p] Indrukwekkend, en wordt zeker een aandachtstrekker op je baan. Maar het lijkt me vrij merkwaardig dat je het ballasbed hebt doorgetrokken tot op de brug. Ik ken die specifieke brug niet, maar sporen in ballast op een vakwerkbrug is toch vrij zeldzaam, dacht ik. Heb je daar informatie of beelden van? (Sorry dat ik moeilijk doe [:I])
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

2012

#25
citaat:
Geplaatst door Michiel

.../... Maar het lijkt me vrij merkwaardig dat je het ballasbed hebt doorgetrokken tot op de brug. Ik ken die specifieke brug niet, maar sporen in ballast op een vakwerkbrug is toch vrij zeldzaam, dacht ik. Heb je daar informatie of beelden van? (Sorry dat ik moeilijk doe [:I])



Mja, inderdaad, vond het vooral nuttig omda ik die (lelijke) pinnekes zo beter kan verbergen op het 3 rails gelijkstroom spoor (normaalspoor + derde rail voor meterspoor) Op dat stuk moest ik pinnekes voorzien zodat mijn marklin treintjes erover kunnen.
Op zich een goed systeem, maar visueel voor verbetering vatbaar[8D]
De ballast doet de pinnekes in het niets verdwijnen, visueel dan toch. Dus ja, het word een stalen brug MET ballast he dan maar[:D]

eve

#26
Vakwerkbrug m?t ballastbed bestaat wel degelijk. Over de ganse lengte van de brug legt men een stalen bak, daarin de ballastkiezel en de sporen zoals gewoonlijk...
Heeft ooit in de Duitse MIBA gestaan (maar waar...?).

Erik

Klaas Zondervan

#27
Er bestaan inderdaad stalen bruggen met doorgaand ballastbed.
Maar hier gaat het om een model van de Bietschtalbr?cke, en daar ligt geen ballast op.
Op internet zijn veel foto's en filmpjes van deze brug te vinden. De meeste tonen de brug vanuit het dal gezien, maar zo af en toe kom je ook foto's tegen van bovenop de brug, en dan zie je geen ballast.

railman56

#28
dit zal toch een mooie baan worden zo te zien en met een strak werkritme [:0] doe zo verder [;)]
marc
wat is het fijn om een beetje kind te zijn

2012

#29
En de werken gaan af en toe verder he [:D]
Nieuwe fotos van de huidige toestand.

Aankoop 5 x M6




Verder mijn bergwand (langs de 7,5meter lange muur) aan het afwerken
De Lanxess is bezig de berg aan het oprijden, hier moet de trein een riviertje over via een brug waar ook het wegverkeer over moet




Verse plaasterwerken, de plaat die (nog) niet beplaasterd is, is een plaat die moet openklappen naar beneden, zodat een mangat onstaat zodat alle delen van de baan bereikbaar blijven.


iets verderop voorbij de U bocht


nog iets verder moet de trein opnieuw over het zelfde riviertje




Voorbij de brug komt de trein voorbij het knipperende "halt auf verlangen signal", dus moet er gestopt worden aan de volgende halte[:D]


De halte


Nog 2 overzicht foto's