Nieuws:

Nu in MSM 251 TEST: PIKO NS serie 1000 in H0 * PB Models ICRmh

Hoofdmenu

2x HLE 26 in TS met wat M6'en ertussen

Gestart door itchy, 04 oktober 2010, 22:01:54 PM

itchy

Hallo! In afwachting van de komst van de M6 rijtuigen in H0 alvast een "modelspoor digitaal" vraagje.  Ik zou graag een stam M6'en nabootsen (? 7 rijtuigen, zonder stuurstand) met aan beide zijden een HLE reeks 26. Beide loks zijn gemotoriseerd en rijden in TS. Zoals in het echt dus. Zou dit problemen kunnen geven bij de digitale aansturing? Beide loks bevinden zich toch op zo'n twee meter afstand van elkaar op de baan.  Heeft hier al iemand ervaring mee?! Alvast dank..
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door itchy

Hallo! In afwachting van de komst van de M6 rijtuigen in H0 alvast een "modelspoor digitaal" vraagje.  Ik zou graag een stam M6'en nabootsen (? 7 rijtuigen, zonder stuurstand) met aan beide zijden een HLE reeks 26. Beide loks zijn gemotoriseerd en rijden in TS. Zoals in het echt dus. Zou dit problemen kunnen geven bij de digitale aansturing? Beide loks bevinden zich toch op zo'n twee meter afstand van elkaar op de baan.  Heeft hier al iemand ervaring mee?! Alvast dank..


Normaal niet, dit is net zoals gewoon tractierijden bij digitaal. Alleen voor je software kan het belangerijk zijn dat de M6 rijtuigen eveneens gedetecteerd worden door je stroomdetectie. Mogelijks zal je anders ten onrechte een blok vrijgeven.
 

itchy

OK! Aan stroomdetectie ben ik nog niet toe... problemen voor later dus. Ik dacht meer aan een situatie waarbij ??n van beide loks even stroomloos zou komen te staan en de andere verder trekt/duwt... da's toch een andere situatie dan wanneer beide loks achter elkaar hangen. Ik zie in een bocht bv. dan al de M6'en van de sporen vliegen.
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

TreinTeLaat

Dit is een zeer interessante samenstelling!

Ik heb hier ook over nagedacht, enkel is het probleem om 2 locs van de reeks 26 te vinden.
Ik weet dat Mehano er uit heeft gebracht, maar enkel de 2623 is bij mijn weten volgens de hedendaagse uitvoering (p-trein met M6'en).

De andere 26's hebben zo precies een slabbetje aan hun nummer hangen (vooraan de loc, ander kleurschema, (zoals de mehano loc 2628 en 2633).

Daarbij komt dat Mehano een merk is dat stopt, en ik heb er nog geen gevonden ergens... (behalve superduur en met sound vind je ze nog...)

>> Maar als je er 2 hebt, dan is dit zeker de moeite waard! Het gaat zeker een prachtige stam zijn !

Digitaal gaat het geen problemen geven, want het is net hetzelfde als bij dubbeltractie met locs aan elkaar...
Je moet wel zien dat beide loscs even snel optrekken en afremmen !!! anders worden je rijtuigen tussen de locs 'mishandeld' en kan het leiden tot ontsporingen....

itchy

citaat:
Geplaatst door TreinTeLaat

Ik heb hier ook over nagedacht, enkel is het probleem om 2 locs van de reeks 26 te vinden. Ik weet dat Mehano er uit heeft gebracht, maar enkel de 2623 is bij mijn weten volgens de hedendaagse uitvoering (p-trein met M6'en).
Tim, Mehano heeft naast de 2623 ook de 2611 uitgebracht in TP IV-V uitvoering. Dit is de info die ik na wat zoeken op de Mehano site heb gevonden:
CLASS 2611
Item: 53266 - DC
Item: 53268 - DC DIG. SOU
Item: 53267 - AC DIGITAL
Item: 53269 - AC DIG. SOU
Deze versies (dus de 2611 en 2623) komen het meest in de buurt van de grote voorbeelden voor de P-trein met M6'en; maar zijn niet helemaal identiek: o.a. het Magelan logo ontbreekt. Maar als je het niet te nauw neemt kan je eventueel ook de 2628 zoeken, ook een blauwe.
Of je kan de 2608 zoeken, zeer beperkte oplage van 94 exemplaren in TP IV-V uitvoering, uitgebracht voor het museum van Kinkempois [8D] (heb hem zelf ook niet hoor)

(foto ? lux161 van TMM forum)
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Michiel

citaat:
Geplaatst door itchy

...Ik dacht meer aan een situatie waarbij ??n van beide loks even stroomloos zou komen te staan en de andere verder trekt/duwt... da's toch een andere situatie dan wanneer beide loks achter elkaar hangen. Ik zie in een bocht bv. dan al de M6'en van de sporen vliegen.

Ik heb het gevoel dat je hier inderdaad een probleem aankaart. Heeft iemand dit al eens geprobeerd? Ik ben toch ook wel benieuwd naar praktische ervaringen op dit gebied. Wie durft? [:D]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

ERVIN

Ik denk toch dat er hier problemen mee zouden kunnen komen , stel dat je een wisselstraat neemt , de eerste loc gaat daar toch een kleine vertraging oplopen , terwijl de achterste loc gewoon blijft doorduwen , ook stel ik mij de vraag als er " scherpe" bochten op je baan zouden liggen , de snelheid vermindert dan toch ook , weliswaar h??l miniem net als in bovenvermeld probleem met de wisselstraat , en dit terwijl ook hier weer de achterste loc , nog in een recht stuk spoor , gewoon blijft doorduwen !!!

Ikzelf heb het ook nog niet geprobeert , en ben dan ook heel benieuwd naar de resultaten.[;)]

Klaas Zondervan

Als verlies van stroomafname een probleem geeft, dan kan je overwegen om de stroomafname van beide locs met elkaar te koppelen. Twee draden door de hele trein rijgen.

chef garde

Of van 1 van de 26's een dummy maken ...

itchy

citaat:
Geplaatst door chef garde

Of van 1 van de 26's een dummy maken ...

ja dat kan ook natuurlijk maar dat wou ik net vermijden omdat ik ze afzonderlijk ook nog wil kunnen inzetten voor goederentreinen etc.. Mannen, ik heb momenteel (nog) geen baan die naam waardig dus als er getest moet worden: wie kan/wil/durft? Het moet ook niet tegen 160 km/h gaan h?. [;)]
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Paulogic

Tja een sync tussen 2 decoders zou een super uitbreiding zijn
in de toekomst. Dan regelt ??n decoder beide ...

Hint naar ESU, Uhlen.., Marklin, Fleishman, Vieschman,...
mvg,
Paul(ogic)

itchy

nu ik er aan denk: als je een meettrein wil imiteren zit je in hetzelfde geval (vooraan en achteraan een lok). Bijvoorbeeld 2x HLR77 met enkele Dms'en en een meetrijtuig. Sleep is wel korter dan. Misschien wil iemand met een grote baan dit wel eens proberen? [:o)]
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

Michiel

... of bijvoorbeeld een trein die een stevige helling op rijdt met 1 of 2 duwlocomotieven (zie einde van dit filmpje) [:p].
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

itchy

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw
Een belangrijk ding is dat beide locs een gelijke snelheid hebben
Bedankt! Zou dat moeten lukken met de fabrieksinstellingen dan? Of is er nog wat afgeregel nodig sowieso? Ik heb twee dezelfde 21pin decoders van ESU (DCC) erin gestoken en ze rijden al vrij goed gelijk maar niet helemaal..
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

chef garde

citaat:
Geplaatst door B-Modelbouw

Ik heb de proef ooit gedaan met twee 26'ers met daar tussenin een hele sleep lege containerwagens van Mehano (je kent ze wel, diegene die iedereen te ligt vond en bij het minste uit de sporen liepen).



Wie een realistische ram wil hangt geen duwloc achteraan een goederentrein.  Ik lees dat het om een proef gaat, dus wil ik u zeker niet op de vingers tikken beste Bert!!  [;)]

Goederentreinen worden gesleept, rijden ze in TS, dan hangen de 2 (of 3) locs vooraan.  De redens hiervoor zullen experts wel uitleggen, ik dacht dat goederenwagens gewoon niet de nodige bekabeling hadden om de commando's van de voorste loc naar de achterste loc te sturen.

Reizigersmateriaal kan wel in TS rijden, zowel met 2 locs vooraan als aan elke kant een loc.  Dan is het mogelijk dat ze zowel vooraan of aan beide kanten allebei in dienst staan, ofwel dat ??n van de locs gesleept wordt.