Nieuws:

Nu in MSM 249 TEST: KATO NMBS 5405 in spoor N

Hoofdmenu

Engelse wissel probleem

Gestart door Jozef, 04 oktober 2010, 20:39:05 PM

Jozef

Hallo,

Ik heb problemen met het kruisen van mijn halve engelse wissel, Ik vind helaas geen oplossing heb altijd wel ergens kortsluiting :(
Mischien zoek ik fout ik tracht het op te lossen met het ompolen van de puntstukken, is dit wel mogelijk ? of zit ik in feite met een soort keerlus probleem hier ? weet het echt niet waar het fout loopt !! Hierbij een tekening van mijn situatie.
Mischien zit ik fout met mijn isolatiestukken, word er gek van :)
Wisselschakelaars zijn Tortoises !

http://users.telenet.be/herenburg/images/kruising_hoofdspoor.jpg

Groetjes Jozef ( geen electro knobbel !!! )
LocoNet DCC, Twin-Center, PC met Koploper LocoNet-interface,
BMD16N-SD bezetmelders met S88LN en LDT wissel & schakeldecoders

Gerolf

Tussen je engelsman en je andere wissel op het hoofdspoor moet je isoleren. Je hebt daar inderdaad een keerlus.
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

Waar zit die keerlus dan?
Dat hangt er maar helemaal vanaf waar de dubbelsporen links en rechts naar toe gaan.

Ik zie wel iets raars in de polariteit van het dubbelspoor. Die zijn tegengesteld gepoold. Bij digitaal rijden is het veel handiger om beide sporen gelijk te polen. Dat voorkomt dit soort problemen bij een wisselverbinding tussen beide sporen.

Alleen maar isoleren tussen de engelsman en het andere wissel zoals Gerolf zegt, zal niet helpen, want dan krijg je alsnog kortsluiting als een loc over de scheiding rijdt.

INFO

Jozef,

De manier van aansluiten is niet juist, bij een digitale baan zit de polariteit atijd aan hetzelfde spoor, ongeacht de rijrichting.
Als je het zo aansluit is het kortsluit probleem opgelost.
Het eventuele keerlus probleem is dan verplaatst.


Alleen de waarheid ligt in het midden.

Jozef

Bedankt allemaal,

Maar moet eerst wat verduidelijken , deze tekening is slechts een deeltje uit mijn sporenplan.
Mijn baan heeft een hondebot vorm +/- 100 meter raillengte.
dus het is normaal dat de polariteit is zoals ik ze getekend heb.
Ik heb over 28 blokken altijd mijn Rode draad aan het rechter spoor (gezien vanuit rijrichting) gedaan.

Dus ik denk dat het niet zo eenvoudig op te lossen is ... hopelijk moet ik de wissels niet terug verwijderen. want deze zijn nadien gelegd om vanwege uitbreiding naar (via enkelspoor) een rangeerterein te kunnen rijden.

Alvast bedankt

http://users.telenet.be/herenburg/images/niveau_3.jpg
Mijn hoogste niveau, van geheel plan, onder dit niveau liggen nog 3 schaduwstation, deze zijn hier niet zichtbaar maar zoals gezegd is het in feite enkel een groot hondebot maar in bochten geplooid .[:)]
LocoNet DCC, Twin-Center, PC met Koploper LocoNet-interface,
BMD16N-SD bezetmelders met S88LN en LDT wissel & schakeldecoders

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door Jozef

dus het is normaal dat de polariteit is zoals ik ze getekend heb.
Dat is een misverstand. Bij digitaal heeft de polariteit op het spoor helemaal niks meer te maken met de rijrichting.
Dus nogmaals: vanwege die wisselverbinding moet je de beide hoofdsporen gelijk polen.
Aan beide einden van het hondebot krijg je dan een keerlus, en die moet je allebei voorzien van een keerlusmodule.

Michiel

Een andere oplossing is om de hele engelse wissel te isoleren, en de polariteit te laten schakelen met de stand van de aanliggende wissel. 't Is maar een idee... [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

Klaas Zondervan

Als dit de enige wisselverbinding is, dan is dat inderdaad een handige oplossing.

Jozef

Deze 2 wissels zijn inderdaad de enige die de beide hoofdsporen (dubbelspoor) verbinden.
Dus om niet mijn hele baan te moeten slopen zal ik dit voorstel is even uitproberen, hopelijk lukt het mij.

Alvast bedankt [:)]
LocoNet DCC, Twin-Center, PC met Koploper LocoNet-interface,
BMD16N-SD bezetmelders met S88LN en LDT wissel & schakeldecoders

Johan Poelmans

En toch ben je redelijk fout bezig als je wissels moet gaan isoleren van mekaar om keerlusproblemen te vermijden...

Even voor de goede orde: je rijdt toch digitaal e? Want dat lees ik niet in je openingspost.

Indien je digitaal rijdt is de enige correcte (en eenvoudigste) oplossing om het oranje spoor te isoleren en er een keerlusmodule op te zetten. Zelfs als je spoor al ligt: kwestie van je rails op de juiste positie door te slijpen. En ik slaag er in om de draadjes aan de onderkant van een flexrail te solderen terwijl deze vastligt, zonder de biels te beschadigen.
 

Klaas Zondervan

Johan,

Jozef rijdt digitaal, dat blijkt overduidelijk uit zijn onderschrift.

En zo vreselijk fout is het niet om het engels wissel te isoleren, in dit geval is het een vrij simpele oplossing voor het gestelde probleem. Er zijn feitelijk maar twee treinbewegingen mogelijk: van het onderste hoofdspoor naar het zijspoor, en van het zijspoor naar het bovenste hoofdspoor. Beweging van het ene hoofdspoor naar het andere is niet aan de orde, en ook niet mogelijk.

Ik zie nu wel dat het zijspoor mee omgeschakeld moet worden.

ysbeer

Zitten hier op dit forum ook mensen die eerst alles wat al geschreven is lezen en dan reageren???????

Of alleen maar mensen die niets lezen en maar wat neer pennen???

INFO geeft de simpelste en enig goede op lossing,maar nee hoor keerlus modules/doorslijpen/totaal isoleren/omschakelen.
Lees eerst en reageer alleen als je iets toevoegt,en ook nog weet waar je overpraat.
wim

Klaas Zondervan

Wim, heb jij al alles gelezen?
Bij de oplossing van INFO (die ik eerst ook noemde) zijn er 2 keerlusmodules nodig.
Dat is op zich de elegantste oplossing. Maar in dit specifieke geval is het omschakelen van het engels wissel in combinatie met het zijspoor ook goed, en - in ieder geval in financi?el opzicht - beter.

Jozef

citaat:
Geplaatst door INFO

Jozef,

De manier van aansluiten is niet juist, bij een digitale baan zit de polariteit atijd aan hetzelfde spoor, ongeacht de rijrichting.
Als je het zo aansluit is het kortsluit probleem opgelost.
Het eventuele keerlus probleem is dan verplaatst.






Deze oplossing zou ik ook het liefste kiezen lijkt me de beste .... Maar zit met een groot probleem, mijn hele baan is af, uitgezonderd uitbreiding naar enkelspoor,
daardoor is mijn probleem ontstaan.
Dus in dit geval zou ik bijna mijn baan moeten afbreken de helft ligt in tunnels, zichtbaar gedeelte is al voorzien van balast.
Ook mijn bovenleiding is al afgewerkt, dus zal ik alles moeten anders isoleren en verbinden ,ook bezetmelders
dit komt neer op mijn baan slopen bijna , zie dit echt niet zitten.
Of begrijp ik het fout [?]

Groetjes Jozef
LocoNet DCC, Twin-Center, PC met Koploper LocoNet-interface,
BMD16N-SD bezetmelders met S88LN en LDT wissel & schakeldecoders

Johan Poelmans

@Klaas Zondervan: Je kan inderdaad je engelse wissel gaan isoleren, en indien je analoog rijdt zal je niet echt anders kunnen. Maar je hebt dan 2 problemen:

1) Samen met de relaisschakeling voor je puntstukken (in je tortoises), je bezetmelding, en dan nog de relais om om te polen afhankelijk van de wisselstand wordt dit een stevig stukje kableerwerk. Enfin, vooral ingewikkeld eigenlijk.
2) Je kan dan inderdaad niet meer op tegenspoor gaan rijden. Maar dat is een beperking die ik persoonlijk liever in koploper of andere software inbouw in plaats van in de baan zelf. Zo kan je met een vaste treinroute nog een en ander overriden.

@Jozef: Je moet alleen even de dremel pakken en op een aantal plaatsen de rail overslijpen in je keerlussen. Vervolgens boor je met je dremel een gatje schuin langs de rail. Je pakt nu de soldeerbout en verwarm de onderzijde van de rail, en zet er een drupje soldeer op. Je voorgesoldeerde kabel rijg je door het gatje, hou je tegen de onderkant van je rail, en even verwarmen. Klaar is kees, en na ballasten zie je hier niks meer van, behalve de doorgeslepen rail, maar die kan je met hars bijwerken.

Ivm soldeerbouw aan de onderzijde houden: bij Roco flexrail lukt dit, met Tillig 'denk' ik dat dat ook moet lukken, maar daar kom ik binnenkort achter.

En qua keerlusmodules is dit misschien een tikje duurder, maar zeker wel het degelijkste.