Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Trekkracht Reeks 77/78

Gestart door ERVIN, 26 september 2010, 21:54:40 PM

ERVIN

Nadat ik een filmpje heb gezien op Youtube...

http://www.youtube.com/watch?v=iu5ip-WJXAU

Stel ik mij de volgende vraag , bij lange en zware goederentreinen zie je de Reeks 77/78 bijna altijd in treinschakeling rijden , dit heeft dan heel waarschijnlijk te maken omdat de locs niet krachtig genoeg zijn om hun last op een deftige manier alleen te trekken !!

Ik kan mij niet voorstellen dat er geen uitvoerige testen zijn gedaan toen ze de locs wilde aankopen op hun trekkracht , als ze dan toch zo'n problemen hebben om hun goederentreinen te trekken , waarom heeft de NMBS dan geen zwaardere (diesel)locs gekocht zodat de treinschakelingen niet nodig zijn , men spreekt altijd over een tekort aan locs , maar als je ziet dat ze soms tot 3 locs in treinschakeling moeten hangen omdat ze anders hun trein niet verder getrokken krijgen , stel ik mij de vraag of dit geen miskoop is geweest van de NMBS??

Dus specialisten of treinbestuurders , wat is hierop jullie antwoord??}:)

@OMC , toch geen probleem dat ik hier even een filmpje van U laat zien h?.:I


OMC

Nogmaals: no problem :)

Locs van de reeks 77/78 hebben overigens een vermogen van 1150kW en een trekkracht vanuit stilstand van 264kN, ik had je verteld dat een HLD62 met zulke slepen meer te vertrouwen zou zijn (slechts 850kW + rond de 200kN). Dit verzin ik niet maar is mij verteld door een TB die voor Infrabel vaak diensten vervult. Reden hiervan zou de kwetsbare turbo verbonden aan de ABC motoren zijn bij de HLD77/78. Wendbaarheid zou je dat kunnen noemen denk ik [:)] verbeter mij waar fout zit?
Mvg, John

Info, foto's en video's nog steeds op www.railmedia.be

Bert Ossevoort

Erwin ,
mijn visie, zoals die bij de NS destijds ook gold voor de 6400 ,je kan een sterke lok kopen voor een x bedrag ,of meerdere lichtere loks welke je dan efficienter kan in zetten en dan bedoel ik voor de reeks 77/78 op rangeerdiensten in antwerpen ,het rijden van ligtere goederentreinen solo of voor de zwaardere treinen samen of met meer ,en twee loks wil niet altijd zeggen dat 1 het niet kan trekken ,maar het gaat vaak ook om de tehalen snelheid en het behouden daarvan.
Bert.

factageklerk

Ik dacht ook ergens gelezen te hebben dat deze locs ook veel problemen zouden hebben met hun assen
 

B-Cargo

heel wat locs staan in park wegens een technisch probleem, zwaktes in de constructie die nu reeds blijken. Het turbo probleem zou opgelost zijn, de 77'ers ATB hebben er (na enkele ontplofte en dus vervangen turbo's) gelukkig geen last meer van. Wel heb ik tijdens mijn dienst meegemaakt dat een 77'er een stuk cardan verloor tijdens de terugrit uit Millingen. Een 77'er wordt in de fiches met maximale belasting per loc/lijn vergeleken met een 62'er. Het voordeel met zo'n 77'er is dat je hem in gamma 60 kan zetten en er dan wel zware lasten in de rangeerdienst mee kan wegsleuren.
Idd, vaak wordt een tweede loc ingezet, om de snelheid te kunnen aanhouden, bij Cobra vaak voor het comfort vd bestuurder [:)] (wat betreft hke in binnenlandse dienst) Naar Nederland en Duitsland moeten we in TS rijden.
170 rangeer/lijndiesels? de meningen zijn er zeker over verdeeld denk ik. Maar flexibel is het wel natuurlijk.
groetjes,

knibbelknabbel

Ik vind dat op het filmpje de trein nog behoorlijk rijdt[:D] Ik heb al erger meegemaakt...
Ik denk dat de trein trouwens leeg is, want er hangen te veel wagons aan. Dat stuk in Deurne gaat wel vaker stroef[:p]
Uit ervaring weet ik dat een 77'er goed trekt (en weinig slipt) tot een snelheid van 35 km/h, dan is het gedaan[:o)]... Eigenlijk scheelt het niet veel of men hem op gamma 60 of 100 zet vind ik...

tunnelmotor2000

De 77/78 waren bedoeld om lichte treinen te slepen en vooral rangeerwerk te doen. Ze mogen dan al een fenomenaal vermogen hebben tov een reeks 62/63 maar ze spelen 1/6 tot 1/5 van dat vermogen kwijt in hun aandrijving!!!
Net als de 57 zijn ze oersterk tot 40km/u hierna is het dobberen op het lijnprofiel...
 

ERVIN

Zeer interessante gegevens hieromtrent mannen , waarvoor dank.[;)]