Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

Autobus verlichten ?

Gestart door Peter, 20 september 2010, 18:04:56 PM

Peter

Zoals ik al in een ander draadje vermeld heb, heb ik gisteren op de beurs in Merksem Led's 1206 gekocht met de bedoeling deze in te bouwen in een autobus model van Rietze. (zie foto)
Heeft hier al iemand ervaring mee? bv. hoeveel moeten er tegen het plafond van de bus komen (twee of drie?) en kan ik gezien de grootte van die Led's deze ook gebruiken als frontverlichting (Led's zijn witte, en ongeveer iets kleiner dan de front en sluit verlichting.
Graag advies:)

IMGhttp://i7.photobucket.com/albums/y284/Peter74/Mijn%20Schwarzwald%20baan/PA260024.jpg/IMG
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

Als ik de lengte van de bus bekijk, zou ik voor 4 leds gaan. Telkens twee in serie, tenzij je ergens een dc voedingsspanning van minstens 16v hebt.
Als frontverlichting kan het uiteraard ook, de lenzen van de koplamen zou ik dan vervangen door stukjes optofiber. Voor rode sluitlichten, eventuele richtingaanwijzers, ... zou ik leds in de juiste kleur gebruiken (die zijn goedkoper, en je hoeft geen kleurfilter te maken)
Voor de bedrading: dunne lakdraad - die kan je vrijwel onzichtbaar langs de raamstijlen laten "afdalen"

Het grootste probleem is alles lichtdicht te maken, zodat er geen strooilicht doorheen de wanden, het dak of de bodem van de bus komt. Matzwarte verf of desnoods zwart papier zijn de beste middelen hiervoor.
Om het licht binnenin zo diffuus mogelijk te maken kan je de binnenzijde van het dak voorzien van wat alu-folie of een laagje zilververf (bovenop de matwarte verf dus)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

gjvdz

Mooi idee[:D].
Ik ga dit ook misschien gebruiken [8D][:p]
Mvg Giel-Jan

Peter

Gerolf,

Welke dikte van lakdraad zou ik nemen?
Met vriendelijke groeten
Peter

Gerolf

0,2 ? 0,1mm. De dikkere is gemakkelijker te verwerken, de dunne beter te verbergen.
Voor de maximale stroomsterkte moet je het niet laten. 0,1mm dik is nog ruim genoeg voor 100mA [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

modeltreinbart

Als je de kans hebt om eens naar de beurs van Keulen (D) te gaan zou ik dat eens doen er staan verschillende standhouders met led verlichting voor bussen en vrachtwagens . Ook op de beurs in Houten (Nl) is er eens standhouder met verlichting voor bussen en vrachtwagens.
Er zijn maar 2 schone werken : Vuurwerk en sommige vrouwen hun achterwerk. :-)