Nieuws:

Nu in MSM 249 BAAN: Saint-Hilaire * Rügen kustbaan

Hoofdmenu

Peco code 83 hart op hart

Gestart door Stefke, 20 september 2010, 09:52:05 AM

Stefke

Hoi,

wist niet goed waar dit te plaatsen dus heb ik het hier maar gepost.

Welke Hart op hart afstand moet je rekenen met Peco code 83 rails/wissels? Ik heb hier enkele Roco line rails liggen (zonder bedding) en zou de reeds in bezit zijnde Roco's willen combineren met de Peco code 83.

 

Gerolf

#1
Volgens wat ik zo direct via Google kan vinden (zoektermen peco railgeometrie) is dat 52mm.
Kijk zeker ook eens naar de NEM-normbladen. Je kan die wissels immers inkorten, zodat de railafstand wat kleiner wordt (= meer realistisch)
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stefke

#2
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Volgens wat ik zo direct via Google kan vinden (zoektermen peco railgeometrie) is dat 52mm.
Kijk zeker ook eens naar de NEM-normbladen. Je kan die wissels immers inkorten, zodat de railafstand wat kleiner wordt (= meer realistisch)



Blijkbaar is de HOH afstand minder dan die van de Roco's.

Als je die wissels inkort met gevolg dat de HOH afstand nog verkleint, kunnen treinen elkaar dan passeren zonder elkaar te raken (rijtuigen bijvb)?
 

tunnelmotor2000

#3
Dit moet je proefondervindelijk vaststellen, en is afhankelijk van welke bochtstraal je binnen- als buitenbocht hebben.
In werkelijkheid gaan de sporen ook wijder uit elkaar in bochten, liggen ook wijder bij hoge snelheid tot soms heel dicht in bundels.
 

Gerolf

#4
Volgens NEM 112 (Morop) is de HOH op de vrije baan 46, en in stations 52 mm.
Op mijn eigen baan is de afstand nog kleiner - en dit oogt zeker niet slecht [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Klaas Zondervan

#5
citaat:
Geplaatst door tunnelmotor2000

Dit moet je proefondervindelijk vaststellen, en is afhankelijk van welke bochtstraal je binnen- als buitenbocht hebben.
In werkelijkheid gaan de sporen ook wijder uit elkaar in bochten, liggen ook wijder bij hoge snelheid tot soms heel dicht in bundels.

Dat proefondervindelijke heeft de Morop ook al voor je gedaan, en is ook aangegeven in de NEM112 die Gerolf noemde.
In het grootbedrijf wordt de afstand in bogen niet groter gemaakt, in ieder geval in Nederland niet. Is ook niet nodig, omdat de boogstralen naar verhouding veel groter zijn dan we in model gewend zijn.

Stefke

#6
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Volgens NEM 112 (Morop) is de HOH op de vrije baan 46, en in stations 52 mm.
Op mijn eigen baan is de afstand nog kleiner - en dit oogt zeker niet slecht [;)]



Misschien dat ik dan best peco wissels gebruik in combinatie met roco line (zonder ballast). Vind de "hoh" afstand tss twee sporen (geometrie van peco) wel te doen ipv de roco "hoh". Pingelen aan die wissels doe ik liever niet. Mijn keuze zal ook wel gaan afhangen van de verkrijgbaarheid. Misschien kan er mij iemand een tip geven waar in de West vlaamse modelspoorwinkels ik Peco en Roco zonder bedding kan vinden...
 

Gerolf

#7
citaat:
Geplaatst door Stefke
Pingelen aan die wissels doe ik liever niet
Bwaah ... buitenste rails zij-aan-zij wat inkorten zou niet zo lastig moeten zijn, en je wint (verliest) er nogal wat hoh-afstand mee [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stefke

#8
citaat:
Geplaatst door Gerolf

citaat:
Geplaatst door Stefke
Pingelen aan die wissels doe ik liever niet
Bwaah ... buitenste rails zij-aan-zij wat inkorten zou niet zo lastig moeten zijn, en je wint (verliest) er nogal wat hoh-afstand mee [;)]



Misschien zit de zondagmorgen er voor iets tussen, maar ben niet helemaal mee. bedoel je hier de afbuigsporen mee..of zijn toch de doorgaande sporen..
 

Gerolf

#9
Ik bedoel de stukken rail tussen een wisselpaar, bij een oversteek dus, de rails van het afbuigende spoor.
Kort de rails die niet vanuit de puntstukken vertrekken wat in. De rails vanuit de puntstukken laat je op hun lengte.

Ik hoop dat dit duidelijk is [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

Stefke

#10
citaat:
Geplaatst door Gerolf

Ik bedoel de stukken rail tussen een wisselpaar, bij een oversteek dus, de rails van het afbuigende spoor.
Kort de rails die niet vanuit de puntstukken vertrekken wat in. De rails vanuit de puntstukken laat je op hun lengte.

Ik hoop dat dit duidelijk is [;)]




thx, ben weer helemaal mee.[:D]
 

ysbeer

#11
Hoe kleiner de wisselhoek hoe dichter de rails bij elkaar kan liggen als peco een kleinere hoek heeft dan roco (en dat is zo meen ik)dan kan peco dichter bij elkaar
wim