Nieuws:

Nu in MSM 249 REPORTAGE: Alles wat u moet weten over de 10de Grote Modelspoor Expo * Spur Z weekend in Altenbeken * RAMMA 2024

Hoofdmenu

M4

Gestart door Metpetergaathetbeter, 17 september 2010, 16:42:37 PM

chef garde

En het rijtuig zal wel afgezonderd zijn in deze samenstelling.

Metpetergaathetbeter

Ik denk dat in MSM een artikel(art. over bestaande treinsamenst.) stond met M4 met K4's en hierbij stond uitgelegd dat M4 meereed voor rolstoelpassagiers(daar K4 enkele deuren had op de uiteinden van wagon en dat ze bovendien te smal waren).Groeten Peter[;)]

rixke rail

citaat:
Geplaatst door Michiel
Waarschijnlijk was het deze foto op de site van Davy Beumer?



citaat:
Geplaatst door Sicco
Dat is inderdaad die ene stam met de 2 eerste gereviseerde rijtuigen (en geen stuurstand dus)




Ik meen mij te herinneren, dat het toen nog mogelijk was
gemengd te rijden ... (All??n herschilderd ?)
Modelspoorse groeten,
Eric.
Edit : foutje verbeterd ! [:o)]
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

itchy

Nee het was een andere foto... zal nog wat verder zoeken.. [:o)]
[edit:] en met succes...

Bijschrift bij de foto op de site www.trainbelge.fte2.org: "Curiosit? : La voiture pilote de la rame de M4 non modernis?es du E8092 Bruxelles-Midi - Aalst via Jette a ?t? remplac?e par une voiture modernis?e, ce qui fait effet de "contraste" dans la rame. la RE8092 ? Forest-Voitures le 17 septembre 2004".
En ik dacht bovendien dat alle M4's al eind 2002 gemoderniseerd waren?!

foto ? cedric valence
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

RABE

Graag had ik ??n en ander willen toelichten.Niet alle aangehaalde
feiten zijn allicht correct en het zal me tevens plezieren om ook
hieromtrent iets nieuws te vernemen.
Toen de 2 eerste prototypen M4m begin 1996 in dienst werden gesteld,
reden zij gewoon mee tussen de gewone M4-stellen.
Wanneer meerdere rijtuigen beschikbaar waren, reden zij steeds
homogeen, ttz. nooit gemengd met de niet-gemoderniseerde stellen.
Dit zou te maken hebben gehad met een verschillend systeem voor
opening en sluiting van de deuren. (hetgeen niet zo compatibel bleek).(We merken trouwens nu ook dat de gemoderniseerde M5-en ook
nooit tussen oudere soortgenoten aanwezig zijn).
Toen eind 1996 de I11 rijtuigen op de IC-verbinding Antwerpen-Charleroi werden in dienst gesteld, werden deze stellen omsloten
tussen 2 loks 27, eveneens voorzien van een BD-M4 rijtuig.
Hiervoor werden een aantal M4 BD omgeschilderd in NEW LOOK maar
verder niet gemoderniseerd!!!!
Toen de I11 uiteindelijk verdwenen op deze verbinding (1999 ???),
waren deze M4-BD tijdelijk werkloos en in reserve gezet.
Omstreeks 2000/2001 werd vaak een dergelijk wit rijtuig ingezet in P-stellen M4 (niet-gemoderniseerd) o.a. Dendermonde-Leuven.
(ik bezit hiervan een kleurendia, helaas nog niet digitaal).
Toen eind 2003 de K4's terugkeerden uit Nederland werden de meeste stellen minstens uitgerust met 1 M4m B. Dit rijtuig stond in voor het feilloos aansturen van de opening der deuren van het ganse stel???
Er waren ook stellen met grotere aantallen M4m in combinatie met K4.
Helaas nooit gezien met M4 (niet-gemoderniseerd), hetgeen een mooi
bordeaux gezelschap zou geweest zijn, maar allicht technisch voor problemen zou gezorgd hebben ???

R.
 

TreinTeLaat

citaat:
Geplaatst door RABE

...., reden zij steeds
homogeen, ttz. nooit gemengd met de niet-gemoderniseerde stellen.
Dit zou te maken hebben gehad met een verschillend systeem voor
opening en sluiting van de deuren. (hetgeen niet zo compatibel bleek).(We merken trouwens nu ook dat de gemoderniseerde M5-en ook
nooit tussen oudere soortgenoten aanwezig zijn).



Ik heb foto's gien waar 1bordeuax M4-rijtuig in een stam van M4m zit...

Dan waren er wel 2 conducteurs nodig omdat de M4 een 12-polige kabel had en de M4m hebben een 18-polige kabel.., de deuren moesten dus apart geopend worden bij de bordeaux's...

Dan de M5 en de M5m'en : die kunnen perfect aan elkaar gekoppeld zijn enzo..,
begin deze maand stonden er een hoop M5 en M5m-rijtuigen aan elkaar gekoppeld in de werkplaats Brussel-Zuid   (dat zag ik en filmde ik vanuit de trein komende van Denderleeuw)...
Waarschijnlijk zullen ze nooit als 1 stam in de reguliere dienst komen...



citaat:
Geplaatst door RABE
Toen eind 1996 de I11 rijtuigen op de IC-verbinding Antwerpen-Charleroi werden in dienst gesteld, werden deze stellen omsloten
tussen 2 loks 27, eveneens voorzien van een BD-M4 rijtuig.
Hiervoor werden een aantal M4 BD omgeschilderd in NEW LOOK maar
verder niet gemoderniseerd!!!!
Toen de I11 uiteindelijk verdwenen op deze verbinding (1999 ???),
waren deze M4-BD tijdelijk werkloos en in reserve gezet.
Omstreeks 2000/2001 werd vaak een dergelijk wit rijtuig ingezet in P-stellen M4 (niet-gemoderniseerd) o.a. Dendermonde-Leuven.
(ik bezit hiervan een kleurendia, helaas nog niet digitaal).


Zijn die M4 BD-stellen dan daarna nog gereviseerd of rijden die nu nog zo rond...?

deurenkletser

M5 en M5m kunnen niet samenrijden in normale reizigersdienst, wel in overbrengingen losse ritten.

Bij een M5 (12 draadse kabel) zit het bevel om de deuren te lossen niet op de 12-draadse (dacht op stuurstandkabels). Het sluitingsbevel wel.

Bij een M5m (18 draadse kabel) zitten beide impulsen, op de UIC compatibele 18-draadse kabel. M5m kan dus rijden met I10/I6/M4m rijtuigen. M5 kan dat niet.

Is te lezen in de technische beschrijving van de rijtuigen.

Vorig jaar reed P8300 eventjes met M5m + I10. Dit om de overige rijtuigen te moderniseren.

TreinTeLaat

citaat:
Geplaatst door deurenkletser

... M5m kan dus rijden met I10/I6/M4m rijtuigen. M5 kan dat niet.


Toevoeging:  ook met M6 !   (komt er op neer dat M5m, M4m, M6, I10 en I6 tezamen kunnen rijden...)

En:  Een paar maanden geleden reed er in de p-treindienst een M5-stel bordeaux mee in een stam M4m....


citaat:

Vorig jaar reed P8300 eventjes met M5m + I10. Dit om de overige rijtuigen te moderniseren.




Op de foto zie je een hoop M5m's en een I6-rijtuig

kijk maar naar de ramen, je zult zien dat dat I6-ramen zijn...
Ik ken deze stam ook, heb die ook gezien vorig jaar...

De stam bestaat uit een stel M5m-rijtuigen gevolgd door een I6-rijtuig NewLook en dan nog 2  I10-rijtuigen  !!

B loc

Hallo
Het waren I10 rijtuigen. Dit is duidelijk te zien in dit filmpje.
http://www.youtube.com/watch?v=PZRQVzzvqE4
Mvg
Mathias
 

doomslu

We hebben het hier al meermaals gehad over de verschillen tussen I6 en I10. Als ik het lesje goed onthouden heb is dit een I10, gezien het ontbreken van de schorten onderaan. [;)]

... anders ben ik nog niet goed wakker...
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

itchy

luc je bent heel goed wakker - het zijn I10'en!
Rollend materieel in België anno 1995-2004 • 2-rail

TreinTeLaat

citaat:
Geplaatst door doomslu

We hebben het hier al meermaals gehad over de verschillen tussen I6 en I10. Als ik het lesje goed onthouden heb is dit een I10, gezien het ontbreken van de schorten onderaan. [;)]

... anders ben ik nog niet goed wakker...



Het is inderdaad zo dat I6-rijtuigen bijna allemaal een shortje onderaan hebben.
Maar merk op dat de I10-rijtuigen met een hoog nummer dezelfde ramen hebben als I6-rijtuigen....

TreinTeLaat

En nu terug naar het onderwerp: M4