Nieuws:

Nu in MSM 244 TEST: B-MODELS NMBS reeks 51

Hoofdmenu

vrije ruimte op de tafel

Gestart door Eres, 13 september 2010, 17:44:14 PM

Eres

Ik ben dus bezig het spoor op de tafel te gaan leggen.Ik had dus een spoor uitgetekend van R2, R3, en 2xR4 maar denk dat de vrije ruimte te smal gaat worden . Wat is de minimale ruimte die je  moet hebben van de rand van de tafel? Ik weet niet of er normen voor bestaan inzake de veiligheid van je trein.

Heb wel in mijn gedachten een opstaand randje te maken mocht er ooit iets gebeuren dat de trein op de tafel blijft.

Wim

Johan Poelmans

Ik geloof dat de FREMO en andere modulenormen daar wel wat over zeggen hoor. Meestal is dat ruim over de 10 cm....

Nu, ik ben nu mijn schaduwstations aant aanleggen, en daar is de vrije ruimte nagenoeg nihil: 3cm uit as spoor ;) Maar ik ga daar wel een serieuze opkant voorzien. Een opkant van 3 cm moet volgens mij volstaan, en dan kan je daar nog vlotjes over met je hand. De reden waarom ik het zo smal heb gehouden is dat als er helemaal vanachter een trein ontspoort (op een klimspiraal bijvoorbeeld) ik eventueel nog alle rommel onder de tafel kan opruimen en zo onder de tafel kruipen en de trein weer goed te zetten.
 

cyberbeast

Best wat ruimte laten en anders zeker een rand.
Ik heb het al gehad dat mijn lievelingslok naar beneden viel.
Gelukkig enkel de koppelingetjes kapot.
 

TreinTeLaat

De ruimte die je moet vrijlaten hangt af waar je het doet:

> schaduwstation én stukken die "onzichtbaar" zijn: zo'n 2 à 3 cm

> zichtbare stukken: minstens 10cm,
maar voor een reëler zicht beter naar de 20 cm toe, als je de plaats hebt.

Let op !!>> Zorg ervoor dat alle randen beveiligd zijn! Plaats overal een afscheiding/rand/'muur'/... die minstens 2 cm hoog is, zo komt er geen loc of rijtuig over...
>>Zo voorkom je dat je lievelingsrijtuig per ongeluk van de baan gaat...
En da's slecht voor uw hart...
En ja, ontsporingen komen op elke modelbaan voor, dus voorzie ze !

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door TreinTeLaat


>>Zo voorkom je dat je lievelingsrijtuig per ongeluk van de baan gaat...
En da's slecht voor uw hart...


Niet alleen voor uw hart, ook voor uw materieel... Mijn schaduwstations bevinden zich 75cm boven de druklaag van de welfsels... Dat krast nogal...

Een jaar geleden is mijn eerste lokje sinds ik herbegonnen ben naar beneden geduikeld op laminaat (stootblokje vergeten [:I]): Schade: 1 kapotte buffer en een gebroken hekje: das vervangen en gelijmd, probleem opgelost.

Deze week test ik mijn schaduwstations met een losse wagon op ontsporingen: die vliegt uit de bocht en duikelt naar beneden: ferme kras in de plastiek en lak, redelijk onoplosbaar :/ Dus vant weekend dringend latjes halen: ik was het van plan, maar nog niet toe gekomen enzo... Tja ;)

Nu, ik ben misschien wel wat gierig met tapijt geweest, en dat ligt dus alleen op de gedeelten waar ik wandel, niet onder de baan. Das dus mijn bijkomende tip: werk ook de vloer onder je baan af. Zelfs laminaat komt minder hard aan dan een locje...
 

rixke rail

citaat:
Geplaatst door TreinTeLaat

Let op !!>> Zorg ervoor dat alle randen beveiligd zijn! Plaats overal een afscheiding/rand/'muur'/... die minstens 2 cm hoog is, zo komt er geen loc of rijtuig over...
>>Zo voorkom je dat je lievelingsrijtuig per ongeluk van de baan gaat...



citaat:
Geplaatst door Eres

Dus vant weekend dringend latjes halen: ik was het van plan, maar nog niet toe gekomen enzo... Tja ;)



Kunnen jullie niet aan zo van die palletbeschermers raken ?
Kartonnen L-profielen op de rand van zo'n gepalleteerde zending ?
In de meeste winkels moeten ze dat toch hebben, ze zullen er graag van af zijn, rommel minder voor hen.
Ik haal ze bij ons op het economaat !
Deze dus :



En die worden dan op de rand van de plaat geplakt in het schaduwstation. Zo :



Modelspoorse groeten,
Eric.
Stel een vraag en je bent dom gedurende vijf minuten. Stel er geen en je blijft het heel je leven.
U vindt mij ook hier : fotoalbum mijn buis ARCHIEVEN

gjvdz

Je kan dit ook simpel oplossen door een latje op de rand van de baan te schroeven[:D].
Mvg Giel-Jan

Peter

Nog goedkoper en een evengoede oplossing is gewoon karton.
Ik heb hier bij AVA in Antwerpen twee vellen grijs karton gaan halen (ong. 10o x 75 mm). Kost bijna niks. Je hebt dat in verschillende diktes (1-1,5 en 2 mm). Ik heb dit in repen van 7 cm gesneden dit heb ik gewoon tegen de zijkanten van mijn niet zichtbare gedeeltes geniet (met manueel nietpistool) Geen enkele trein die daar door geraakt. Voor het zichtbare gedeelt zou ik, indien mogelijk, een paar centimeter natuur, straat enz. laten of de rand afboorden met doozichtig Plexiglas.



Met vriendelijke groeten
Peter

Eres

Bedankt allemaal voor de vele tips. Ik heb dus de rails al in huis. Wat ik nu ga doen dank zij jullie tips is het volgende:

Onder mijn tafelblad heb ik zowel in de lengte als in de breedte balken gemonteerd. Die in de breedte ter voorkoming dat het in het midden kan gaan doorzakken na vele jaren. Om dat alles weg te werken ga ik een plank (geschaafd naaldhout) er omheen bevestigen. Zodat de balken onzichtbaar worden en er een opstaande rand van 2 tot 3 cm ga komen. De plank ga ik dan tzt beitsen om het mooier te laten afwerken.

De ruimte ik zal zien hoe dit gaat uitkomen, als ik het zelf niet origineel zal vinden ga ik over op R1, R2, R3 en dan R4 de baan wordt dan smaller. Omdat ik nog veel rails nodig heb  komen de andere wel weer van pas. Kom er eerder te kort dan dat ik zal overhouden.

In ieder geval allemaal dank voor jullie medewerking en de vele tips.

Wim

TreinTeLaat

Nog 1 tip die ik je geef: vervan daar waar je kan alle R1-bochten.

Je kan wel met elk materieel over R1's rijden, maar let op, sommige rijtuigen  ga je zo beschadigen en een kans op ontsporing is groter...
En in het zicht nooit R1, dat is gewoon geen zicht (tenzij je echt niet anders kan, maar leg gewoon best R3-R4)

conducteur

Als ik een plannetje teken zitten daar altijd min R2 bochten in. R1 geeft soms problemen en is geen zicht.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum