Nieuws:

Nu in MSM 244 PRAKTIJK: Een kasteeltje uit Forex * Een diorama uit de mouw schudden: een tutorial door Evan Daes

Hoofdmenu

Besturen met de pc

Gestart door gjvdz, 04 september 2010, 14:32:05 PM

gjvdz

Hey,
het is mijn bedoeling om mijn baan te gaan besturen met de pc maar ik zou enkel de functie van een 6021 willen vervangen door de pc. Dus eigenlijk een soort rijregelaar op de pc maar niet een hele spoorbaan opgedeeld in blokken. Kan dit op een eenvoudige en goedkope manier?
Mvg Giel-Jan

conducteur

Waarom rij je dan gewoon niet met bv een 6021? Er bestaan programma's die via een poort op de computer je baan aansturen, (er moet wel een booster tussen, want je computer levert niet voldoende vermogen. Kan wel niet direct op de naam komen.
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door gjvdz

Hey,
het is mijn bedoeling om mijn baan te gaan besturen met de pc maar ik zou enkel de functie van een 6021 willen vervangen door de pc. Dus eigenlijk een soort rijregelaar op de pc maar niet een hele spoorbaan opgedeeld in blokken. Kan dit op een eenvoudige en goedkope manier?


Mja software is er genoeg die een DCC centrale kan aansturen. En dat kan gaan van eenvoudige rijregelaar over wissels erbij tot volledig geautomatiseerd. Maar een DCC centrale heb je toch nodig, alhoewel MRDirect misschien een optie is? Maar dan heb je idd weer een booster nodig...

Mijn advies is gewoon een DCC centrale te kopen, volgens mij ben je dan nog het goedkoopste af.
 

Johnnytrein

Aangezien de topic starter over een 6021 de vraag stelt zal hij met een dcc centrale niks kunnen beginnen. [?]
groetjes Johnny

oh lord, help me to shut my big mouth, until I know what im talking about

Johan Poelmans

citaat:
Geplaatst door Johnnytrein

Aangezien de topic starter over een 6021 de vraag stelt zal hij met een dcc centrale niks kunnen beginnen. [?]


Mja, ok, verschoning... MM centrale dan. Maar het principe blijft hetzelfde: De meeste programma's sturen een centrale aan, en als je dan nog een programma vind dat MM genereert, dan heb je nog steeds een booster nodig.
 

gjvdz

Ik heb ook een marklin mobile station. Stom dat er niet zoiets bestaat waarmee je gewoon een kabel van je pc in het aansluitstuk kan pluggen.
Mvg Giel-Jan

INFO

En waarom dan niet gewoon een interface aan de 6021 koppelen en de baan via een PC besturen. Sinds 1986 heeft Marklin daar al een interface voor te koop de 6051.
Die zal nu alleen nog via eBay e.d. te vinden zijn, of ergens als winkeldochter in een winkel.

Maar er is een beter alternatief, Uhlenbrock heeft een kastje die je aansluit op de 6021 de Infrarot-LocoNet adapter en dan wordt de centrale ineens toegankelijk voor heel veel moois.

Een LocoNet-Interface eraan en hij is geschikt voor computer aansturing.
Dus geen nieuwe centrale kopen, alleen aanvullen.

Alleen de waarheid ligt in het midden.

gjvdz

Kan ik door bv een intellibox te kopen en hierop mijn pc aan te sluiten wel verder?
Mvg Giel-Jan

INFO

Hi, en als je de centrale wil vervangen door alleen een PC met een Booster, dan is er MRDirect of DDW
Alleen de waarheid ligt in het midden.

ERVIN

citaat:
Geplaatst door gjvdz

Kan ik door bv een intellibox te kopen en hierop mijn pc aan te sluiten wel verder?



Ja , dat is geen probleem.
Ik heb een Twin-Center ,deze is " ongeveer" gelijkaardig aan een IB , zelf gebruik ik mijn TC maar heel weinig , enkel om dingen in te programmeren ( wissels- locs e.d. ) de draaiknoppen worden niet meer gebruikt , alles gebeurt hier door de PC waarvan de muis mijn regelaar is.
Ik gebruik koploper als programma.[;)]

gjvdz

Daar ga ik eens naar kijken bedankt.
Kan ik hiermee al mijn lokfuncties besturen?(Nu ongeveer 12)
Mvg Giel-Jan

conducteur

Met een 6021 kun je ook meer dan 5 functie's aansturen, in tegenstelling tot wat Marklin vertelt...
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

gjvdz

Ik heb nog een vraagje. Ik heb een booster van Marklin in mijn bezit, eentje van de 6021 centrale. Kan ik met deze booster en mijn pc mijn baan besturen?
Mvg Giel-Jan

INFO

Alleen de waarheid ligt in het midden.

conducteur

Ik snap nog altijd het nut niet van een dure centrale te kopen om hem te verbinden met de pc en dan op de pc je treinen te besturen? Dat kan je toch gewoon met een 6021 die je nog redelijk vlot in goede staat tweedehands kunt vinden?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum