Nieuws:

Nu in MSM 247 CLUB: Op bezoek bij de AMRA

Hoofdmenu

misschien overstap naar n

Gestart door niko, 29 augustus 2010, 18:11:17 PM

niko

hallo alle N-ers ik ben misschien van plan om over te stappen op
N schaal maar heb eigenlijk alleen ervaring met fleischmann N piccalo
Dat komt omdat ik ooit met N bezig ben geweest digitaal en er zijn 2 lokomotieven opgesmoord
ik ben er terug naar mijn handelaar mee gegaan en hij zei me dat dat kwam omdat fleischmann er te korte draaien voorzien had in de loks .zijn er nog mensen met dit probleem de ,eerste was een analoge de 2 de een met een digitale dcc decoder
mvg Niko

Michiel

#1
Hallo Niko,

welkom bij de N'ers! Ik weet het, je bent het nog aan het overwegen, maar desalnietemin...[:D]

Ik snap je verhaal niet helemaal. Hoe hebben die te korte draden geleid tot het opsmoren van de locomotief of decoder? Ik herken het probleem altans niet. Kan je iets meer uitleg geven, of misschien een foto van het probleem?

Maar hoe dan ook, met de schaal-N heb je er een uitdading bij! [;)]
groetjes, Michiel ...een modelbaan bouwend: het station Brussel-Luxemburg in 1:160, en een paar videos.
TPIe - Belgische Staatsspoorwegen - DCC(Lenz) - Koploper - N(1:160) - code55(Peco) - zelfbouwer(50%)

niko

#2
ja ik weet het ook niet ik heb de beiden loks nog
maar ik weet echt niet wat het probleem is en mijn handelaar waar ik toen klant was. was N spoor enorm aan het afkraken en ja ik was nog 16 jaar en makkelijk beinvloedbaar en terug met HO begonnen
maar ik ga er eens mee naar mijn huidige handelaar een daar eens zoeken achter een oplossing want de vorige handelaar zei dat die gedoemt was bij flaschmann omdat de draaiden van de assen (stroomopnamen) naar de motor te kort waren bij alle loks
ik weet het achteraf gezien is het misschien een raar verhaal
mvg
mvg Niko

Sicco

#3
Het zou in eerste instantie misschien helpen als je je berichtjes eens naleest voordat je ze post, want het is niet gemakkelijk ze te begrijpen omdat het heel erg spreektaal is.

Waar ik benieuwd naar ben: die twee locs die problemen hadden, waren dat toen je enige twee locs (in dat geval zou het probleem kunnen zijn met de baan) of slechts twee van velen (in dat geval kan het ook vervelend toeval zijn geweest)

Fleischmann (dus niet Flaschmann) Piccolo (dus niet Piccalo) is volgens mij zeer betrouwbaar spul en het verhaal dat het standaard problemen zou geven herken ik niet, en de link met de te korte draden zie ik ook nog even niet

niko

#4
excuseer voor mij taalfouten ik doe echt mijn best heb last van
dislektie maar probeer zo goed mogelijk te schrijven dus en ik kon inderdaad niet op de naam meer komen mijn excuses hier voor .
in mijn vorige post heb ik ook al aangehaald dat het achteraf bekeken een dom verhaal was.
ik denk dat het ook komt omdat hij zelf een marklin fanaat is en daar mede liever minitrix verkoopt dan fleischmaan .
bij de eerste lok was een analoge dan had ik nog geen digitale lok
hij stopte en rookt een beetje. er zit zelf een beetje vervorming in de kap op de plaats van de motor zit en bij de digitale lok is het onlangs gebeurt toen ik ze even aan het testen was of het nog werkten.
De rails waren proper en er stonden in de beide gevallen geen andere loks op de baan

mvg niko
mvg Niko

conducteur

#5
Een probleem die zich vaak/soms voordoet met sommige fleischann elektrische locomotieven is het schakelaartje in het dak waarmee je kan omschakelen tussen bovenleidingspanning en raispanning die in de verkeerde positie staat of  slecht contact heeft, verder nog niet veel problemen daarmee gehad.
Maar nu terug op het feitelijke probleem: staat je centrale op de juiste spanning?
Rian 2-Rail DCC NMBS TPIII
Grote Modeltreinruilbeurs Blankenberge Pasen 2016
Zaal Forum

Sicco

#6
Ik mis nog steeds belangrijke info: heb je ook n-locs die w?l goed functioneren of zijn dit je enige twee locs? Het klinkt namelijk nogal bizar, zeker als de schade z? ernstig is.

Een winkelier zou trouwens altijd zijn best voor je moeten doen en dat lijkt hier niet echt het geval. Een loc die zomaar uitbrandt zou niet moeten kunnen.

niko

#7
heb nog 1 digitale lok hij werkt perfect
de handelaar zei me dat hij met N spoor ging op houden
voor marklin HO is hij echter super maar voor de rest ja en trix ook
dat zijn zijn grootste inkomsten maar over fleischmann N geen goed woord
en ook hij is duurder dan de andere winkels
( misschien gewoon grote peg gehad met de 2 lokjes want tussen de 2lokjes die kapot zijn gegaan is een jaar of 5 over gegaan)

zal deze week eens foto proberen te maken
mvg Niko

niko

#8
Nu heb ik nog even een vraagje , mijn ecos centrale kan die ook gebruikt worden op spoor N ??
Moet ik mijn instellingen veranderen in mijn Ecos centrale , of kan ik die gewoon zo aansluiten??

@ Niko , ik heb even je vraag iets duidelijker geformuleerd.
Ervin.[;)]
mvg Niko

niko

#9
dank je wel Ervin.
Ik weet dat ik mijn ecos ook kan gebruiken voor N schaal.
De vraag is echter of ik de netstroom adapter moet veranderen of kan ik de huidige blijven gebruiken die er "standaard" bij  geleverd is.

mvg niko
mvg Niko

Paulogic

#10
Je kan de standaard netadapter blijven gebruiken maar zal
eventueel de werkspanning wat moeten laten zakken. Kijk eens
in de handleiding, eerste pagina's staat een advies van de
te gebruiken spanning naargelang de schaal.

Succes alvast met uw verschaling.
mvg,
Paul(ogic)

Artologic

#11
Niko,

Als ik je draadje goed verstaan heb probeer je te zeggen dat de bekabeling tussen de print of motor naar het draaistel te kort is waardoor het draaistel niet genoeg kan bewegen? Klinkt me als klinkklare onzin van die winkelier in dat geval...

Mvg
 

niko

#12
citaat:
Geplaatst door Artologic

Niko,

Als ik je draadje goed verstaan heb probeer je te zeggen dat de bekabeling tussen de print of motor naar het draaistel te kort is waardoor het draaistel niet genoeg kan bewegen? Klinkt me als klinkklare onzin van die winkelier in dat geval...

Mvg



inderdaad dat is wat hij zei.
Nu heb ik zelf eens naar de bekabeling gekeken en ze zijn niet te kort
Maar zoals ik al eerder aanhaalden hij is een marklin fanaat en schuift daar door minitrix naar voor maja ben ondertussen al verandert van winkelier.
mvg Niko

niko

#13
citaat:
Geplaatst door Paulogic

Je kan de standaard netadapter blijven gebruiken maar zal
eventueel de werkspanning wat moeten laten zakken. Kijk eens
in de handleiding, eerste pagina's staat een advies van de
te gebruiken spanning naargelang de schaal.

Succes alvast met uw verschaling.



kan je de werkspanning laten zakken in de ecos zelf
mvg Niko

Paulogic

#14
Niet dat ik weet, wel op de voeding staat een draaiknopje.
Je kan dan via de ecos checken hoeveel spanning je krijgt.
Indien geen succes graag een pm.
Ik kijk dan op de ecos na en probeer scherminstellingen af te drukken.
mvg,
Paul(ogic)