Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Jocadis type 36, motorisatie

Gestart door ToThePoint, 20 augustus 2010, 01:06:31 AM

ToThePoint

citaat:
Geplaatst door jacques timmermans

ToThePoint,

ik denk dat er niets verkeerd is aan de aandrijving. Echter heeft de motor, zo te zien een Escap 1616 - een motor met een ijzerloos anker, die in principe uitstekende motors (systeem Faulhaber) zijn - gewoonweg te weinig vermogen (ca. 0,27 W) en een te laag koppel om deze ca. 500 tot 650 gram wegende loc soepel voort te bewegen. Alternatief kun je proberen een Faulhaber of Escap motor van het type 1624 met een afgegeven vermogen van 1 tot 1,2 W in te bouwen.

Ook de opgenomen stroom is veel te hoog: volgens het datasheet mag deze motor maximaal 75 mA opnemen; Dus vermoed ik dat de combinatie van de sturing en de wielen teveel frictie ondergaan, waardoor het model te veel stroom opneemt en stroef loopt.

Meer gegevens over deze motoren vind je hier:
http://www.faulhaber-group.com/servlet/com.itmr.waw.servlet.Anzeige?fremdaufruf=ja&kdid=40929&sprachid=1&htdigurl=/n167866/i86089.html



Jacques Timmermans



Tot die conclusie kwam ik ook al. En wel door volgende vaststellingen.
De motor heeft nu op de rollenbank zonder behuizing ongeveer 3 uur gedraait. Het stroomverbruik gaat niet boven de 80mA.
Het geluid was redeljk aanvaardbaar te noemen.
Echter wanneer men de ketel terugplaatst beginnen we van voren af aan.
De geluidsproductie is wel afgenomen, maar na 4 uur op volle belasting is er geen noemenswaardige verbetering.

Ik ga uw advies eens napluizen.
Ook al omdat in de bochten de loc echt moeite heeft om te blijven rijden.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Klaas Zondervan

citaat:
Geplaatst door jacques timmermans

ik weet niet of je met deze precisie aandrijvingen van Porte Escap bekend bent, maar hier spreken we over industri?le aandrijvings technieken, die daar, waar een grote betrouwbaarheid en een lange levensduur ge?ist wordt, toegepast worden.
Ik ben wel bekend met de motoren van Portescap, maar niet met de aandrijfkasten. Is die tandwielbak dan ook van Portescap, en behorend bij deze motor?

ToThePoint

Na 13 uur inrijden is er geen noemenswardige verbetering.
de motor is gedemonteert en er staat op te lezen.
ESCAP 16C18 205 30.
Op zoek naar een zwaarder type.
Dat belooft weer pfffffffff
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

jacques timmermans

Klaas,

bij compleet geleverde aandrijfunits van Portescap is de van zelf sprekend, dat de tandwielkast ook door Portescap geleverd wordt. Of Portescap uiteindelijk deze tandwielkasten zelf construeert of door derden laat bouwen is mij verder niet bekend. Het is wel een feit, dat de tandwielkasten met dezelfde precisie zijn opgebouwd als hun motoren.

Jacques Timmermans

ToThePoint

Zo, na een loc met digitale decoder aan de osciloscoop te hebben gehangen blijkt dat uit een dcc decoder een variabele blokspanning komt van 18v.
Aangezien ik besloten had een andere motor in de loc te steken heb ik 2 dagen de data sheets van escap en faulhaber binnenste buiten  gedraait.
Keuze genoeg want kan tot 18mm diameter in de loc plaatsen.
15mm en 17mm vielen af wegens te weinig toerental.
De tandkast werkte met een motor die 16200 toeren doet en is daarop voorzien. een motor met 8400 of 9900 toeren zou gaan aangezien de echte type 36 max 65km/h kon halen.
En +- 32 km/h vol belast op hellingen.
Een toerental van 9900 is toch net iets te weinig.
Het gaat een faulhaber worden want escap motoren zijn niet te vinden vrees ik.
Ik heb na enig zoeken geen verdeler/verkoper gevonden.
Dus faulhaber, de 1624 van 1,5w of een 1717 van 2w.
Echter in de data sheets staat per spanningsvariant van een type het werkelijke rendement en dat varieert enorm.
De keuze is gevallen op een faulhaber 1624T018s met 13800 toeren en een rendement van 77% en een vermogen van 1,87w.
Stall torque is 5.16 ipv 1.2 voor de escap.
Kontinu torque is 12.30 ipv 6.68.

Ben een benieuwd hoe het verdere experiment uitdraait.
Als u kijkt zoals u altijd keek zal u steeds zien wat u altijd zag. "BOEDDHA"
Now you're just somebody that I used to know "GOTYE"
Spoor HO, HOe, N, Z, digitaal, EP: I, II, III, IV, V, VI

Peter

Eddy schreef:

citaat:
Achter een 36,kwam een tender type


Inderdaad Eddy, ik zat met mijn gedachten bij de type 10 van Olaerts omdat die zowel met een 3-assige alsook een 4-assige tender te verkrijgen is.
Bij de 36 is die niet het geval geweest. (niet in model en niet bij het grote voorbeeld)
Met vriendelijke groeten
Peter

Stefan Appelmans

Enkele persoonlijke opmerkingen:
Op de foto ziet men een bocht.
Het is denkbaar, teminste hoogstens mogelijk dat deze bocht te scherp is voor die loc (Een 150!).
Model Loco materiaal is geen "algemeen industrieel productie", gelijk Fleischmann of Roco, dat gemaakt is om op de bochten "van de firma" te kunnen rijden. Pas op, dit is geen negatieve opmerking, Fleischmaann en Roco materiaal rijdt buitengewoon!!
Uitzonderlijk is er de bochtradius bepaald als het echt moeilijk is.

Ik heb al enkele Model Loco's thuis gehad omdat dit of dat niet ging, of slecht. Dus opdengedaan en nagekeken.
Generale ondervinding: De aandrijfbox is...British materiaal. Wie me persoonlijk kent weet wat ik bedoel[:I]. Versta: Ik zou dat zo niet ontwerpen.
Maar hier hebt je zichtbaar een van de "Portescap motor-en-aandrijfbox" dat veel beter zijn dan de oorspronkelijke GB1 of GB2 aandrijfboxen. Is de moteur wat flauw, dat weet ik niet, dat is mogelijk.
Ik heb een loc "Met Roco tender" in de handen gehad, een type 10 denk ik. De loc is te zwaar voor de tender, zelfs zonder wagons er achter...[xx(]!
De aandrijving moet in de loc blijven, verbeterd als het nodig is,maar de gemotoriseerde tender is een "gemakkelijks oplossing".

Wat de bochten betreft, sommige stoomlocs MOETEN rond 600mm bocht radius hebben, anders vertragen ze fel, blijven ze steken of ontsporen als de moteur sterk genoeg is. Ja.

EN, ik zal persoonlijk nooit een Model Loco kopen dat door iemand anders gebouwd, of "begonnen" is...

stefan.

loco

De tandwielkast van de Portescap motor is niet ontworpen door Portescap maar door het Brits bedrijf in het zuiden van Engeland dat ook verdeler is of was van deze motoren. Er was daar een slimme ingenieur die zoals zijn titel ook zegt een ingenieus idee had om een tandwieloverbreging te maken voor deze super micromotoren die toen reeds in de ruimtavaartsector zijn intrede had gedaan. Deze slimme mens was uiteraard ook een treinliefhebber en heeft de tandwielkast speciaal ontworpen voor de Britse OO modellen. Aangezien in UK de bouwdozen vaak zonder wielen en zonder motoren verkocht worden, was er een grote markt geinteresseeerden. Ook Model loco (DJH) maakt gebruik van deze motoren. Echter de modellen moesten daarvoor vaak aangepast worden wat ook te zien is op je foto. Dat wil zeggen, ze pastten niet altijd direct in hun modellen. Je moest witmetaal wegschrapen of zelf stukken wegsnijden. ben ik juist als ik vermoed dat jouw model ook frontverlichting heeft?
De motoren met deze tandwielkast is niet meer te koop, tenzij je een winkel vindt met een oude stock. Ik denk bijvorbeeld aan GMNS (Gimenes uitgesproken)in Holland. Help, ik ken niet precies zijn website of juiste naam meer maar hij staat ook op beurzen en tentoonstellingen met zijn stand.
Ik zie daar twee draadjes lopen naar de ketel. Dan moet het model wel gebouwd zijn door iemand die er iets van kent, want frontlampje plaatsen in de oude stoomloclamp is niet vanzelfsprekend.
De tandwieloverbrenging heeft een slijtvast kroontandwiel waardoor je de trein met de vinger kunt voortduwen terwijl het stangenmechanisme mooi meedraait. Ze zijn zeer betrouwbaar. Voor de type 36 heb je inderdaad de stevigste uitvoering nodig In jouw model zit een kleinere versie (maar niet de kleinste).
ToThePoint, indien je graag ondersteuning wenst mag je mij gerust een PM sturen. We kunnen dan als je wenst afspreken. Ik denk dat ik je wel kan helpen.

Stefan Appelmans

Gimenes[:D]: Godfather Models & Supply.
Het is waar, Piet heeft van alles. Ik heb al veel bij hem besteld!
stefan.

loco

Op ??n van de prijslijsten van Godfather Models & Supply staat de Escap RG4 M voor 119 euro. Het is wel een lijst van 2006. Je moet dus even met Piet contact nemen om te weten of hij er nog van in huis heeft.

http://www.gmens.nl/GMS_Prijslijst2006.doc

treinvirus

hallo
draadje ontdekt na eerst zelf in gezocht iets hieromtrent te hebben
gezocht! blijkbaar heeft to the point de oplossing gevonden door enkel een nieuwe motor te steken op de bestaande tandwielenkasten en het adres om faulhabermotoren te bestellen (glockenankermotor duitsland) dat hij opgaf is zeer goed maar  ik zie dat jullie hier met veel kennis van zaken spreken en ik ben maar een leek op dit gebied . In mijn type 59 van jocadis zit geen motor en geen tandwiel kast . Ik wou een escap rg4 steken maar  is toch duur en niet direkt vindbaar.Ik heb zojuist wel een mailtje gestuurd naar piet zoals hierboven aangegeven en wacht nu af. Indien piet geen heeft of te duur hoe vind ik dan de juiste  kleine motor ( dat zou nog wel gaan met de afmetingen na te kijken ) en VOORAL hoe een tandwielenkast te kiezen (de catalogus puilt uit van voor mij onverstaanbare technische gegevens) ! heeft iemand een idee ? verder heb ik nog 2 type 1 loks in elkaar te steken met motor maar hier zit bv geen tandwielenkast bij , die gaan rechtstreeks op een tandwielop een van de wielassen, ik veronderstel dus dat die een laag toerental hebben . Zijn die motoren goed en als je ze eventueel wil vervangen hoe ga je dan te werk om een juiste motor te kiezen als je geen idee hebt hoeveel toeren die draaien?
dirk
 

loco

Misschien zijn de motoren van SB Modellbau voor sommigen een alternatief. Ik heb daar ooit enkele motoren gekocht voor ander modellen. SB werkt alleen met Faulhabermotoren en maakt voor elk model een specifieke aandrijving (tandwieloverbrenging).
ik heb even op hun site gezocht en zij hebben blijkbaar ook aandrijvingen voor Model Loco modellen.

http://www.sb-modellbau.com/index.php?cPath=256_74_159 (rechtstreekse link naar model loco motoren)

Ik ken de tandkast niet die SB gebruikt, maar hoogst waarschijnlijk werken ze met een wormwiel en niet met een kroontandwiel. Daarentegen gebruiken ze een vliegwiel, wat dan ook weer mooi meegenomen is, maar niet nodzakelijk.

SB staat op elke grote beurs in Duitsland (Keulen, Dortmund, .... Als je er vroeg (of heel laat) bij bent is hun stand nog verlaten, en kan je hen alle vragen stellen. Ze zullen zeker verder helpen en een oplossing zoeken voor je probleem. Ik vermoed dat ze zelfs en mondje Engels spreken. Neem dan wel een min of meer gemonteerd model mee.

Volgens mij moet je alleen rekening houden met dezelfde afmetingen als deze van Escap. Je moet dan wel weten dat je ook bij Escap vaak extra witmetaal moet wegvijlen.
Een RG4 C 1616 = 27,0 Hoog x 37,2 Lang x 16 Dik mm
Een RG4 M 1626 = 27,0 H x 45,4 L x 16 D mm
Een RG4 1219 = 21,8 H x 40,2 L x 12 D mm

De hoogte is de maat van de tandwielkast tot asafstand en is steeds 9,6 mm.

Hopelijk heb ben je er iets mee.

ronald felix


Hallo,
In mijn tabel die ik ooit eens heb gemaakt zijn de dichtst benaderende industri?le aandrijving voor die tender, de aandrijving van de oude BR 50 van Fleischmann en een aandrijving van de firma PMT, ontwikkeld voor in de oude Piko's 01 -03 en 41, waar bij beide ??n loopas moet afgekapt worden. De PMT is niet erg sterk zodat ik daar zeker de motor in de ketel zou bewaren.
zie http://www.pmt-modelle.de/produkte/antriebsaetze/antriebssaetze-h0.htm

Ronald
Ronald

treinvirus

bedankt voor al de reakties , zeer leerzame informatie!
dirk