Nieuws:

Nu in MSM 244 BAAN: Boulevard du Fort

Hoofdmenu

Het bouwen van een vierendeelbrug

Gestart door Koen, 08 augustus 2010, 14:05:04 PM

Gerolf

[:p] MOOI, Koen [8D]
Succes (en moed) met de verdere bouw [;)]
Groeten uit "Marche-en-Bières"   ** Modelspoor is plezant **   TPIII-H0-DC-Zelfbouw

janjozef

zeker mooi werk, presenteer het eens met een loc op, geeft een beter zicht op de schaalverhouding

Jan
Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Koen

@Kris,

Het is inderdaad een friemelwerk. Werken met een pincet is noodzakelijk. De leuningen zijn eingenlijk vrij stevig. Dit heeft te maken met het feit dat dit geen polystyreen profielen zijn.
Ik heb geprobeerd om gebruik te maken van een malletje maar dit werkte niet zo handig. Nu duid ik de lijmplaats aan en met veel geduld lukt het wel.

@Gerolf,

Bedankt. De moed zal ik nodig hebben. Aan dit gedeelte heb ik een drietal uren gewerkt.


@Janjozef,
Ik zal ??n van de dagen even een nieuwe foto maken en onder dit draadje plaatsen. Vandaag zal dit echter niet lukken want ik moet vanavond naar de muziekles.


Mvg
Koen
Nooit te oud om te leren

Koen

@Janjozef,

Zoals ik in een vorige reactie beloofd heb, vind je onderstaand een aantal foto's met een loc.

Mvg

Koen





Nooit te oud om te leren

Paulogic

Nieuwe film binnenkort =

Een brug te mooi.

Komt heel goed over met die loc.
Laat maar foto's komen van uw vooruitgang. T'is de moeite
om van te leren. En ik heb nog veel te leren zo te zien...
Iemand zin om mij te adopteren soms ???
mvg,
Paul(ogic)

Koen

Hoi Paul,

Voor mij is dit ook de eerste maal dat ik een dergelijk project uitwerk. Daarvoor was het bestaande kits kleven en daar hield het bij op. Er voor gaan, zou ik zeggen.
En dat je moet leren met vallen en opstaan, moet je er bij nemen. Zoals ik al eerder schreef, heb ik voor het plaatsen van de kopse platen meermaals opnieuw moeten beginnen. So be it, h?. Als je er maar iets uit leert. Vooral de moed niet opgeven en het einddoel voor ogen houden, is belangrijk.
Voor de rest, proberen tevreden te zijn met wat je presteert (wat niet altijd gemakkelijk is want je ziet alle fouten die gemaakt zijn)

Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

gjvdz

Als ik dit zie krijg ik zin om het ook te proberen [:D]
Mvg Giel-Jan

janjozef

Jan Provinciael lid van MTD treinenclub vzw
Omer Van Ommerplein 15 2650 Edegem
Modelspoor 2021 23 en 24 oktober 2021
Hangar 27 Parklaan 161 - 2650 Edegem

Stefke

Mooi "staaltje" modelbouwwerk.

Hoed af.
 

ERVIN

Amaai , als dan die brug ook nog eens een kleurtje heeft gekregen , dan is het plaatje compleet h?.[;)]

Hoeveel bruggen liggen er eigenlijk in het " echt"  naast mekaar Koen??[:I]

Koen

@gjvdz,
citaat:
Als ik dit zie krijg ik zin om het ook te proberen

Waarom niet? Gewoon aan beginnen en zien waar je uit komt. Zeker geen schrik hebben om te mislukken en opnieuw te beginnen.

@Janjozef,
Gelukkig, anders zouden de originele plannen niet correct zijn en zouden ze in realiteit een probleem hebben [:D] [;)]. Neen, even serieus, ik heb geprobeerd om een Autocadtekening te maken op basis van de orignele plannen. Niet altijd zo eenvoudig omdat niet alles op deze plannen stond (ik heb slechts 3 van de +/-50 plannen).Soms moet je dan bepaalde zaken proberen in te schatten op basis van foto's. Nadien heb ik dan een print-out gemaakt en deze uitgesneden om te zien of alles wel een beetje in verhouding was. Een behoorlijk werk dat achteraf gezien zeker geen overbodige luxe was omdat enige correctie nog noodzakelijk was.
Het resultaat dat je nu ziet, is het resultaat van 3/4 jaar tekenen, meten, corrigeren en uitvoeren. En er is nog een lange weg af te leggen, h?.

@Stefke,
Bedankt. We proberen er het beste van te maken.

@Erwin,
Er zijn in totaal drie bruggen die naast mekaar liggen. Een vierde ligt langs de andere zijde van het station. Nog veel bouwwerk dus[:p]. Na dit project ga ik als afwisseling eerst het ondertractiestation bouwen.
Ik ben eens benieuwd wat het gaat geven als deze brug geschilderd is. Eigenlijk heb ik weinig ervaring met het spuiten van dergelijke projecten. Als het zover is, zullen er zeker wat vragen naar boven komen (en dan zullen jullie mij wel horen [:D]).
Na het schilderen, volgt nog een geduldwerkje nl. Alle houten balken tussen de sporen en op het voetgangersgedeelte leggen. Telkens latjes met een breedte van 4.7mm en een tussenafstand van  0.3mm [B)]. Als dat klaar is, moeten de steunpunten nog aangebracht worden en de brughoofden gebouwd worden. Dus ik heb nog veel bouw plezier [:o)].


Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

doomslu

Ik val hier in herhaling, maar dit is een schitterend werk, Koen.
luc    * MODEL RAILROADING IS FUN *

Koen

Bedankt Luc.
Laat ons hopen dat we op dezelfde weg verder kunnen gaan en alles tot een goed einde kunnen brengen.


Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren

SuSke

Koen, als je de bruggen op schaal maakt, dan zal je de sporen ook een heel eind dichter bij elkaar moeten leggen dan de gebruikelijke systeembreedte bij de modelsporenfabrikanten.
Want als ik me niet vergis zijn dat bruggen voor dubbelspoor.

Verder je bent goed bezig.
Er staat ons ook nog zoiets te wachten op de nieuwe clubbaan [:D].
Frans - 2R digitaal (tpIII-IV Belgisch - TPV&VI de vrije markt) en wat eigenaardigheidjes :-)
lid van MTD treinenclub vzw Edegem - www.mtdtreinenclub.be - Tentoonstelling MODELSPOOR by MTD - Hangar 27, Edegem op 19 & 20 Oktober 2024
De trein rijdt nooit op tijd, maar altijd op sporen.

Koen

Inderdaad Suske,

De sporen liggen veel dichter bijeen dan dat wij in modelspoorbouw hanteren. Ik vrees dat ik daar nog compromissen zal moeten sluiten. Hoe dat ik dat moet gaan oplossen, weet ik nog niet want deze bruggen staan vlak voor een wisselcomplex.

Misschien kan de ervaring van deze brug jullie ten dienste staan? Enfin, als het zover is, laat je maar iets weten. Misschien kunnen we wel ??n en ander regelen zodat jullie al het voorbereidende werk al kunnen overslagen.

Mvg

Koen
Nooit te oud om te leren